James Bond Skrevet 6. juni 2014 Del Skrevet 6. juni 2014 Ingen problem, kompis. Jeg kan legge til at de ikke har vært på inspeksjon heller. Og hadde de faktisk kommet, så hadde jeg bare jaget de ut av eiendommen, de har ikke lov til å trenge seg inn. Han jeg hadde stod bare på døra, vet ikke om noen har opplevd at de gjerne vil "inn". Men jeg hadde vel helt sikkert fått regning uansett om jeg hadde sagt at jeg ikke hadde TV, fordi NRK har vel fått melding om nylig TV operatørbytte og dekoderboks som tar inn TV kanaler! Pappskaller! Det sekundet noen skal trenge seg inn i leiligheten min blir de møtt med motstand for å si det sånn. Naboen fikk bare en regning i posten, uten at noen hadde vært på inspeksjon.. Hvordan kan de egentlig gjøre noe sånt? Det er jo overhodet ikke bekreftet eller bevist at han kanskje har en fuckings TV? (han har jo sikkert det, men syns det er teit om de hadde sendt regning og han ikke hadde hatt det!) Fattern får også bare regning han må betale i posten.. Noen som har en guide på hvordan lure jævlene fordi nå merker jeg at jeg blir pisst.. Jeg må betale halvåret av en NRK lisens og føler jeg har lyst til å lure jævlene. Lenke til kommentar
G Skrevet 6. juni 2014 Del Skrevet 6. juni 2014 (endret) Jeg ble aldri invitert inn i "campingbilen", men den hadde store tydelige NrK-logoer på seg. Så man skal aldri si aldri. Og jeg vet ikke så stor forskjell på om det kun var annet type utstyr (formål), som eksempelvis backup som portabel produksjonsbil. Nå har jeg nå vært ærlig. Men, jeg fikk en følelse for at dette ikke var en bil som ble brukt til TV-produksjon. Det var jo litt suspekt at den ville parkere rett ved der jeg jobbet. Om han hadde nektet ville vi nok ringt politiet og fått mannen fjernet. Men, det måtte gått via en leder litt høyere først tenker jeg. @James Bond: Så så, få ut irritasjonen - den gjør deg ikke noe godt. Ring til NrK og si at om de ikke sletter feilsendt faktura, så skal de hverken få pengene fakturaen spør om + at de skal få advokatutgiftene på toppen. Eller noe sånn i den gaten. Men, om det stiller seg slik du sier, at de har fått innrapportert noe så stiller du vel dårligere. Kan du ikke spør leverandør om de har innrapport deg? Etterpå ber du bare NrK om en skriftlig bekreftelse på hvilke apparater de har registert på deg. Begrunn det med at du vil rydde opp i eventuelle uoverenstemmelser. Skriv gjerne til de via e-post istedetfor å ringe. Eller ring, men da må du takle eventuellt undrende folk om de lukter noe "ugler". Jeg ville ihvertfall gjort undersøkelser før jeg krevde faktura slettet pga. feil. Dere får tolke det dithen dere vil. Rett skal være rett. Og om noen bruker svakheter til å tyvtitte så er det deres moral, dilemma etc. Jeg ønsker bare at NrK ikke trår over streken som enkelte har tipset om at har skjedd. Samt at loven fjernes, for den er kun til irritasjon. Og om f.eks. James Bond sier han ikke skal se NrK, så ville jeg syntes det var moralsk riktig, selv om lov-teksten er byråkratisk knyttet mot enkeltapparater som går under betegnelsen "mottaker". NrK har lite å stille opp med, så lenge du klarer å holde apparatene unna registeret. Politiet har ikke ressurser og vil nok prioritere saken helt bakerst dersom det i det hele tatt fantes en kø for slike saker. Du kan altså be inspektørene om å gå sin vei igjen, for alt de kan er å vurdere det du eventuellt svarer, eller tar en avvisning med en spansk "han har garantert mottaker". Så å oppføre seg tekkelig er smart. Endret 6. juni 2014 av G Lenke til kommentar
johanf Skrevet 6. juni 2014 Del Skrevet 6. juni 2014 NRK er et AS som er eid av staten, men er ikke et statlig selskap i samme ånd som skatteetaten eller NAV. Du skriver i tråden en del forsvar for NrK, gjør du ikke vel !? Jeg har vanskelig for å godta en slik frihetsberøvelse som TV-lisensen er, basert på den forankring i loven og tilknytting til "mottaker". Loven tar fra oss friheten til å velge bort NrK, og å kunne kikke på andre kanaler uten å måtte betale for NrK i tillegg. Valgfriheten står det dårlig til med. Og jeg forstår godt at folk blir arge over en slik behandling. En del folk vil følge saueflokken og det etablerte systemet. Men, det behøver ikke hindre oss andre som er i mot den type styreform å si klart og tydelig i fra Jeg skriver i tråden for å kommentere og prøve å rette opp i forskjellige opplagte missforståelser. At NRK styres av staten er feil. At det er NRK som bestemmer hvem som skal betale avgift er feil. Hvis du ikke liker loven, får du gjøre det du kan for å endre loven, ikke gjøre ditt ytterste for å omgå den. Igjen. Du betaler ikke for NRK. NRK som kanal er gratis. Du betaler for at du eier et apparat som kan ta inn TV-signaler, og i loven står det at det apparatet skal du betale avgift for. Det står også at det er NRK som skal kreve inn denne avgiften, og bruke den til drift av selskapet. Og nei, det betyr ikke at du betaler for NRK. 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 6. juni 2014 Del Skrevet 6. juni 2014 Dansk TV gjorde et stunt engang hvor de kjørte rundt i nabolagene med en varebil med svære paraboler etc på taket. Dette var selvsagt ren skremselspropaganda ettersom det er tilnærmet umulig å detektere hva eller hvem som tar inn kringkastede signaler (de blir indusert i både antenner og metallrør, så hvordan skal det måles fra avstand?). Det der lurer jeg også på . Du må ikke glemme at tv sendingen går også via fiberkabel . en fiberkabel er umulig å tyvlytte med mindre du fysisk kobler deg på utstyret som brukes Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 6. juni 2014 Del Skrevet 6. juni 2014 NRK er et AS som er eid av staten, men er ikke et statlig selskap i samme ånd som skatteetaten eller NAV. Du skriver i tråden en del forsvar for NrK, gjør du ikke vel !? Jeg har vanskelig for å godta en slik frihetsberøvelse som TV-lisensen er, basert på den forankring i loven og tilknytting til "mottaker". Loven tar fra oss friheten til å velge bort NrK, og å kunne kikke på andre kanaler uten å måtte betale for NrK i tillegg. Valgfriheten står det dårlig til med. Og jeg forstår godt at folk blir arge over en slik behandling. En del folk vil følge saueflokken og det etablerte systemet. Men, det behøver ikke hindre oss andre som er i mot den type styreform å si klart og tydelig i fra Jeg skriver i tråden for å kommentere og prøve å rette opp i forskjellige opplagte missforståelser. At NRK styres av staten er feil. At det er NRK som bestemmer hvem som skal betale avgift er feil. Hvis du ikke liker loven, får du gjøre det du kan for å endre loven, ikke gjøre ditt ytterste for å omgå den. Igjen. Du betaler ikke for NRK. NRK som kanal er gratis. Du betaler for at du eier et apparat som kan ta inn TV-signaler, og i loven står det at det apparatet skal du betale avgift for. Det står også at det er NRK som skal kreve inn denne avgiften, og bruke den til drift av selskapet. Og nei, det betyr ikke at du betaler for NRK. Det der er bare delvis riktig uansett så havner pengen hos NRK Du betaler kanskje ikke for NRK , men du betler nå til dem ( kun fordi du har en mottaker ) . Dette fordi staten ikke vil bevilge penger til driften av et statlig selskap. ( jeg har hør mange motargumenter for å gjøre det , men de er bare svada ). i stedet skal de pålegge brukerne , de vil si den delen som eier eller låner et mottaker ( eller komponenter som inneholder en eller flere mottakere ) å betale for driften av NRK Da kommer man selvsagt inn på hva NRK skal bruke pengene til. her er det veldig mange meninger , så mage at man ikke blir helt enige 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 11. juni 2014 Del Skrevet 11. juni 2014 (endret) NRK er et AS som er eid av staten, men er ikke et statlig selskap i samme ånd som skatteetaten eller NAV. Du skriver i tråden en del forsvar for NrK, gjør du ikke vel !? Jeg har vanskelig for å godta en slik frihetsberøvelse som TV-lisensen er, basert på den forankring i loven og tilknytting til "mottaker". Loven tar fra oss friheten til å velge bort NrK, og å kunne kikke på andre kanaler uten å måtte betale for NrK i tillegg. Valgfriheten står det dårlig til med. Og jeg forstår godt at folk blir arge over en slik behandling. En del folk vil følge saueflokken og det etablerte systemet. Men, det behøver ikke hindre oss andre som er i mot den type styreform å si klart og tydelig i fra Jeg skriver i tråden for å kommentere og prøve å rette opp i forskjellige opplagte missforståelser. At NRK styres av staten er feil. At det er NRK som bestemmer hvem som skal betale avgift er feil. Hvis du ikke liker loven, får du gjøre det du kan for å endre loven, ikke gjøre ditt ytterste for å omgå den. Igjen. Du betaler ikke for NRK. NRK som kanal er gratis. Du betaler for at du eier et apparat som kan ta inn TV-signaler, og i loven står det at det apparatet skal du betale avgift for. Det står også at det er NRK som skal kreve inn denne avgiften, og bruke den til drift av selskapet. Og nei, det betyr ikke at du betaler for NRK. Ok, jeg aksepterer at du kaller det å omgå loven. For på sett og vis så tilpasser man seg jo lovverket, absolutt. Men, det at du skriver det slik kommer likevel sammen med en negativt ladet konnotasjon. Jeg har ikke gjort noe ulovlig. Egentlig har jeg gjort et forbrukervalg, og det er det aller viktigste poenget jeg har i saken. Den vanskelige barrieren som loven har skapt til å fritt kunne velge, til fritt kunne faktisk være en forbruker. Nå må vi for en gangs skyld tenke oss nøye om, altså om man ønsker å få tredd nedover ørene sine slik overstyring i samfunnet vårt. Vi har det ikke bare med TV'en, men med bompenger og alskens andre steder. Norge er jo en ynglested for slike "styresett". Vi er klar over hva lovteksten forteller nå - for lenge siden. Sikkert brorparten har fått med seg dette i starten av denne og andre diskusjonstråder. Endret 11. juni 2014 av G Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 Det koster ekstremt lite å få plombert tv sitt, anbefaler alle å heller gjøre det fremfor å krangle i det uendelige med NRK. Det bør selvsagt ikke være nødvendig, men det er en enkel løsning som ikke lar NRK kverulere i det uendelige. Selv tok det meg over 6 måneder og drøssevis med brev frem og tilbake før NRK godtok at jeg ikke har mottaker i bruk. Hos Bergen TV & Antenneservice koster dette under 500,- kroner og en slipper da mer tull i fra NRK. Det er unnagjort på 15 minutter. Som jeg alt har sagt, det bør selvsagt ikke være slik, men det er en enkel måte å bli kvitt lisens på. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 Jeg fikk nylig lisenskrav fra NRK. De skrev i brevet sitt at jeg var i medlemsregisteret til en TV-signaltilbyder. Når jeg tok kontakt så fikk jeg opplyst at medlemsregisteret tilhørte Riks-TV. Jeg tok dermed kontakt med Riks-TV og spurte hvorfor de hadde meg i registeret sitt. (Jeg var abonnent et halvt år i 2010). Jeg sendte mail tilbake til NRK og forklarte misforståelsen og at dekoderen står og støver ned på loftet. Dette var greit for NRK. og de har nå slettet meg fra registeret sitt og ber meg se bort fra lisenskravet. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 Haha! Nøyaktig det samme skjedde med meg. De hadde mottatt melding i 2009 fra RiksTV. Den har de rota frem nå i år og sendt regning. Selv om jeg meldte TV-en plombert i fjor. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 Haha! Nøyaktig det samme skjedde med meg. De hadde mottatt melding i 2009 fra RiksTV. Den har de rota frem nå i år og sendt regning. Selv om jeg meldte TV-en plombert i fjor. Rimelig arrogant av NRK å benytte gamle lister. Jeg har en følelse av at de kanskje har sendt faktura til samlige og rydder opp i etterkant hvis noen klager istedenfor å sjekke hvem som fremdeles er lisenspliktige. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 dere snakker om at man enkelt kan få plombert tven og det før var forklar med at man "koblet" ut antenna inngangen elelr RF kontakten. Hvordan er framgangsmåten i dag da det brukes en helt annen tilkobling til dekoder ? Lenke til kommentar
johanf Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 Har du dekoder, er den avgiftspliktig. Skal du bli fri for den avgiften, må du plombere TVen og kvitte deg med dekoderen. Eller kvitte deg med begge deler. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 Har du dekoder, er den avgiftspliktig. Skal du bli fri for den avgiften, må du plombere TVen og kvitte deg med dekoderen. Eller kvitte deg med begge deler. nå snakker jeg om tver med innebygd dekoder der man ikke bruker dekoderen Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 Når du plomberer antenneinngangen så er ikke lenger tv en mottaker. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 24. juni 2014 Del Skrevet 24. juni 2014 Når du plomberer antenneinngangen så er ikke lenger tv en mottaker. Men den gjelder jo bare for analoge signaler Kobler man til en annen kabel til en annen inngang så kan man dekode digital signaler. Lenke til kommentar
johanf Skrevet 25. juni 2014 Del Skrevet 25. juni 2014 Men den gjelder jo bare for analoge signaler Kobler man til en annen kabel til en annen inngang så kan man dekode digital signaler. Da er det jo fortsatt en fjernsynsmottaker, som er lisenspliktig. Lenke til kommentar
ProphetSe7en Skrevet 25. juni 2014 Del Skrevet 25. juni 2014 Du må jo plombere alle antenneinngangene du har, ikke bare en av de. Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 1. august 2014 Del Skrevet 1. august 2014 Hei Jeg har plombert den ene tv-skjermen jeg har i huset, men er usikker på om det holder.. Dette er sikkert svart på tidligere, men det er tungt å lese gjennom alle innleggene. jeg setter derfor pris på tålmodigheten Jeg har ingen tv-bokser i huset og abbonnerer ikke på tv-kanaler. Jeg har en prosjektor, en BoxeeBox, en receiver og en XboxOne og jeg har et hull i veggen til å koble seg til et eventuelt tv-mottak. Jeg vet ikke om noen av disse dingsene også må plomberes eller gjøres noe med? hva med hullet i veggen? Takk Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 1. august 2014 Del Skrevet 1. august 2014 Det er dekoderen ( mottakeren) som er hele poenget enten den er en egen boks eller den er en del inni en annen enhet. Lenke til kommentar
Countryman Skrevet 1. august 2014 Del Skrevet 1. august 2014 Det er dekoderen ( mottakeren) som er hele poenget enten den er en egen boks eller den er en del inni en annen enhet. Ja skjønner...Da går jeg ut ifra at jeg fremdeles ikke skal ha lisens, i.o.m. at jeg ikke har noen dekoder. Regner ikke med at det sitter mottaker hverken i prosjektoren (selv om dette er en online-prosjektor) eller receiveren min. Er nå inne i mitt 10`nde år uten å ha betalt lisens, på lovlig vis, og det er jeg stolt av 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå