b0nna Skrevet 18. februar 2007 Del Skrevet 18. februar 2007 (endret) Thanks for proving my point. 7968883[/snapback] Kan ikke du heller fortelle litt om hvordan polikkens økonomi er bygd opp her i Norge siden du har så god greie på det? Disse barnslighetene leder jo inget steds. Pr ditt utsagn har ikke jeg greie på det, følgelig vil jeg gjerne vite mer. Endret 18. februar 2007 av b0nna Lenke til kommentar
zyrex Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Så, tv-mottakeren som dere sier er det som gjelder.. Personlig, så har vi en tv stående i stua, men har ikke noen form for antenne inn, ikke kabel og ei heller bordantenne, siden vi bor i en sokkelleilighet med utrolig dårlig signaler, siden det er litt under jorda Ser på DVD, og spiller konsoller på tven, det er alt vi gjør. Må man fremdeles betale lisens? TVen vi har er forsåvidt og fått tak i på en heller snuskete måte.. Ektepar leverte inn sin gamle TV til Expert, etter å ha kjøpt ny flatskjerm, hvorpå de sa de kunne kaste den gamle.. Da fikk jeg en telefon fra en hyggelig bekjent som sa de hadde en gammel tv jeg kunne få som fremdeles var ganske ny og 100% i orden.. Står ikke da tven i dems navn fremdeles? Burde være ganske trygge i grunn. Lenke til kommentar
johnj Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Så, tv-mottakeren som dere sier er det som gjelder.. Personlig, så har vi en tv stående i stua, men har ikke noen form for antenne inn, ikke kabel og ei heller bordantenne, siden vi bor i en sokkelleilighet med utrolig dårlig signaler, siden det er litt under jorda Ser på DVD, og spiller konsoller på tven, det er alt vi gjør. Må man fremdeles betale lisens? TVen vi har er forsåvidt og fått tak i på en heller snuskete måte.. Ektepar leverte inn sin gamle TV til Expert, etter å ha kjøpt ny flatskjerm, hvorpå de sa de kunne kaste den gamle.. Da fikk jeg en telefon fra en hyggelig bekjent som sa de hadde en gammel tv jeg kunne få som fremdeles var ganske ny og 100% i orden.. Står ikke da tven i dems navn fremdeles? Burde være ganske trygge i grunn. 7975558[/snapback] Det stemmer at det er tv-mottakeren, altså tuneren, som gjelder. Uavhengig av hvor du bor og hvordan mottakerforholdene er er du allikevel lisenspliktig. Det du imidlertid kan gjøre er å få et elektronikkverksted til å fysisk fjerne tuneren fra systemet, be om kvittering på at dette er utført og bruke denne som dokumentasjon overfor NRK Lisensavdelingen. Er tuneren fjernet fra tv-en har den ikke lenger noen mottakerdel, og du er per definisjon ikke lenger lisenspliktig. Hvis du kun bruker tv-en som monitor og ikke som tv er de typiske 500,- en slik operasjon koster tjent inn i løpet av tre måneder i forhold til å betale lisens. Det er naturlig å tro at tv-en står i de forrige eiernes navn, basert på hva du skriver. Men dette er revnende likegyldig ved en eventuell lisenskontroll da det er vedkommende som disponerer utstyret som er lisenspliktig og ikke den som eier det. Jeg kan kjøpe en TV her i Trondheim og sette den i navnet på min gamle far et sted hjemme på Østlandet, men ved en eventuell lisenskontroll vil jeg da gå på en smell. Lenke til kommentar
lain Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Smell og smell. De må uansett bevise at du har en tv. Og om de kommer på døra, er det bare å nekte dem inngang om de ikke har med seg politi. Lenke til kommentar
zyrex Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 synd for meg at tven syns fra døra Dog, døra synes ikke så godt i gjengjeld.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Thanks for proving my point. 7968883[/snapback] Kan ikke du heller fortelle litt om hvordan polikkens økonomi er bygd opp her i Norge siden du har så god greie på det? Disse barnslighetene leder jo inget steds. Pr ditt utsagn har ikke jeg greie på det, følgelig vil jeg gjerne vite mer. 7970194[/snapback] ok. Skal svare på det med et annet spørsmål. Tror du statens eneste inntekt er skattene? om Staten Finansierer noe betyr ikke at det får noen innvirkning på din private økonomi. Lenke til kommentar
b0nna Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Thanks for proving my point. 7968883[/snapback] Kan ikke du heller fortelle litt om hvordan polikkens økonomi er bygd opp her i Norge siden du har så god greie på det? Disse barnslighetene leder jo inget steds. Pr ditt utsagn har ikke jeg greie på det, følgelig vil jeg gjerne vite mer. 7970194[/snapback] ok. Skal svare på det med et annet spørsmål. Tror du statens eneste inntekt er skattene? om Staten Finansierer noe betyr ikke at det får noen innvirkning på din private økonomi. 7978667[/snapback] Om staten finansierer noe så har det vel en økonomisk innvirkning på noe? Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 (endret) Ca. 7-8 år siden jeg flyttet hjemmefra, og kun en gang begynte de å mase om denne TV-lisensen. Nektet plent å betale, men de stod på sitt. Visa endte med at jeg betalte en liten faktura og sa opp 2 måneder etterpå. Det er nå 4 år siden. Tro hva dere vil, men NRK ser jeg faktisk ikke på. Jeg ser ikke mye på TV i det hele tatt, og de gangene jeg ser går det stort sett i TVN, MTV, TV2 og Discovery. 4 grunner til at jeg boikotter NRK: 1. Reklamefri kanal....tja, de reklamerer for bedrifter. Mulig det ikke er ulovlig via et smutthull i loven el. lign., men det strider mot hva kanalen opprinnelig ble tiltenkt for. 2. Det er pålagt alle å betale. Hadde jeg vært for kommunisme hadde jeg flyttet til nord-korea el. lign. Jeg hater å bli påtvunget en slik tjeneste jeg ikke ønsker. 3. De bruker vanvittig mye penger på TV utstyr og har vel blant nord-Europas feteste utstyrspark. Hvorfor skal jeg betale dyre dommer for å dekke slik sløsing? 4. Om du kjøper en flatskjerm som du skal bruke til en PC el. lign. men som kommer med en tuner, er du uansett nødt til å betale selv om du ALDRI kommer til å putte den i et antenne-uttak og/eller se på en eneste TV-sending. Bør ikke tvilen komme "tiltalte" til gode? For ordens skyld er jeg for en statseid kanal som har et "fornuftig" programutvalg uten reklame. Men ikke med reklame og til en pris på høyde med de tyngste film-pakkene til satelitt/kabel-selskapene. Det er rett og slett for drøyt. Mon tro hva som skjer når man ikke har behov for tunere lenger? Når TV kanalene kan mottas via fiber/bredbånd? Lovendring? Skatteøkning? 7 tips for å slippe unna: 1. Når du kjøper TV, setter du den på noen i familien eller finner på et navn. 2. Gi beskjed til NRK at du ikke har TV pga. ..... (finn på en "troverdig" årsak). 3. Slipp aldri inn noen om det ikke står Politi på jakken og de har en ransakelseordre. Politiet vil aldri ta i en slik sak, og NRK har like mye rett til å spasere inn i huset ditt som en narkoman innbruddstyv. 4. Nekt og atter nekt. Men vær høflig og saklig. Klarer du å lure de slipper du faktura-maset raskere. 5. Om du skulle bli avslørt, ikke vær redd. Det er ikke snakk om noen bøter eller anmeldelser. Noen fortsetter faktisk å nekte etter å ha blitt avslørt, OG SLIPPER UNNA. 6. Vær obs på om noen ringer uten å opplyse navn, for så å spørre om relevante ting vedr. din TV. NRK-"gutta" kan mange triks for å få deg til å forsnakke deg, og de fleste velger å betale når de først blir "tatt". Ofte prøver de å virke veldig autoritære ved å spørre om personnummer etc. etc. Ikke bli skremt. Se på de som telefonselgere. De har ingen rett til å spørre deg ut. Samme taktikk kan de kjøre når de stør på dørkarmen din. Om du er i det humoristiske hjørnet, kan du ta en "pappa er ikke hjemme".... Den blir selvfølgelig morsommere jo eldre du blir. 7. Dra det så langt som mulig. De pleier å gi seg, men føler du de maser for mye betaler du en faktura for så å si opp litt senere. Sannsynligheten for at de kommer igjen de neste 5 årene er uhyre lav. Mvh en som til nå har spart 13-14 000,- på lisensen, og sparer fortsatt. Endret 19. februar 2007 av JohnnyKnoxwille Lenke til kommentar
aklla Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 jeg skal ta den "pappa er ikke hjemme" hvis de kommer på døra(er 21 år og bor på hybel) evt så hvis de spør etter person-nummer så kommer jeg nok til å svare "det har ikke du noe med" og smelle igjen døra, person-nummer er personlig, og burde ikke gis ut til hvem som helst hva gjør de hvis jeg er enda mer autoritær enn dem? evt ett annet triks er jo å si "vent litt", så gå inn og kose seg med tv`n sin til de går lei og ikke gidder å vente mer... Lenke til kommentar
b0nna Skrevet 19. februar 2007 Del Skrevet 19. februar 2007 Lønner seg å slå a TV-en og hive et teppe over den hvis det ringer på hybeldøra da Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Fra dagens aviser: NRK intensiverer jakten på de som lurer seg unna lisensavgiften. NRKs lisensavdeling øker antall kontrollører fra rundt 50 til 60, melder P4 Nyhetene. Kontrollørene jobber på provisjon for å være mest mulig effektive og kan tjene inntil 15.000 kroner i uken. Lisenstorpedoene får 250 kroner for hver nye lisensbetaler i tettbygd område, men på bygda kan du tjene mer. - Vi har veldig god erfaring med å honorere kontrollørene på stykkprisbasis, sier leder Freddy Lysfjord for lisensavdelingen til kanalen. Mange av lisensinnkreverne har bakgrunn fra privat næringsliv eller politiet, og Lysfjord forsikrer at de ikke blir for ivrige i tjenesten. 1 Lenke til kommentar
DidzisK Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 NRK LISENS - hvordan unngå Man betaler for mottaksutstyr. Det finnes to lovlige måter å slippe lisensavgift - tuneren kan fjernes eller plomberes. Jeg vet ikke hvordan dette skal dokumenteres. Man blir lisensbetaler når man blir avslørt. Jeg ser bare tre måter å bli avslørt på: 1. Man kjøper TV/video. Selgeren er pliktig til å melde deg til lisensavdelingen. Oppgir man utenlandsk navn og adresse, er problemet løst. Variasjon - få pappa kjøpe TVen. 2. Man melder seg selv inn. Man har plikt til å gjøre det dersom man kjøper TV privat eller importerer selv. Sier seg selv at ikke alle gjør det. 3. Man blir avslørt av en kontrollør. Hvis jeg ikke har misforstått helt, er NRK også her avhengig av at man underskriver en lapp hvor det står at du har TV hjemme. Disse skal selvfølgelig ikke slippes inn. Familiemedlemmer med svakere nerver eller dårlige bulshittere skal ikke snakke med dem - de må kalle DEG. Så kommer du og forteller at i dag kommer de ikke inn - for eksempel fordi du har besøk. Og får du beskjed at loven kan sende deg i fengsel, må du bare be dem lese loven eller slutte å lyve og trakassere deg. Det stemmer at samme loven kan sende folk i fengsel, men fengselsstraff gjelder bare ulovlig kringkasting. Folk som glemmer å melde at de bruker en TV-mottaker kan bare få gebyr! Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 NRK LISENS - hvordan unngå Man betaler for mottaksutstyr. Det finnes to lovlige måter å slippe lisensavgift - tuneren kan fjernes eller plomberes. Jeg vet ikke hvordan dette skal dokumenteres. Man blir lisensbetaler når man blir avslørt. Jeg ser bare tre måter å bli avslørt på: 1. Man kjøper TV/video. Selgeren er pliktig til å melde deg til lisensavdelingen. Oppgir man utenlandsk navn og adresse, er problemet løst. Variasjon - få pappa kjøpe TVen. 2. Man melder seg selv inn. Man har plikt til å gjøre det dersom man kjøper TV privat eller importerer selv. Sier seg selv at ikke alle gjør det. 3. Man blir avslørt av en kontrollør. Hvis jeg ikke har misforstått helt, er NRK også her avhengig av at man underskriver en lapp hvor det står at du har TV hjemme. Disse skal selvfølgelig ikke slippes inn. Familiemedlemmer med svakere nerver eller dårlige bulshittere skal ikke snakke med dem - de må kalle DEG. Så kommer du og forteller at i dag kommer de ikke inn - for eksempel fordi du har besøk. Og får du beskjed at loven kan sende deg i fengsel, må du bare be dem lese loven eller slutte å lyve og trakassere deg. Det stemmer at samme loven kan sende folk i fengsel, men fengselsstraff gjelder bare ulovlig kringkasting. Folk som glemmer å melde at de bruker en TV-mottaker kan bare få gebyr! 7983401[/snapback] Greit nok at man unngår avgiften med å oppgi andre navn, eventuelt la være å gi beskjed til Nrk når Tv er anskaffet. Men når kontrollørene står på døra og spør om du har tv mottager, ja da er det vel de aller færreste som klarer å nekte. Og det er ganske alvorlig hvis du står og lyver til en kontrollør når Tv'en bråker i bakgrunnen. Vet ikke hva slags virkemidler kontrollørene har da? Men de har garantert prosedyrer for slike tilfeller.. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Det står i loven at man må vise fram kringkastingskort hvis en kontrollør ber om det. De har også panterett i mottakeren og tilbehør, så både PCen og surroundanlegget kan ryke sammen med TVen hvis man nekter å betale. De kan også trekke manglende avgift av lønn eller andre ytelser. Med 60 kontrollører som som avslører 250 snikere om dagen så vil det ta 2-3 år før de kommer til deg. Med litt flaks så kommer de aldri. Like greit å skru ut tuneren og sende den til lisenskontoret. Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 (endret) Kan man ikke bare nekte dem å komme inn da? blir svært vanskelig for dem hvis du bor i blokk og de ikke sniker rundt utenfor vinduet ditt og vet du har tv og gi deg regning. Ingen kontrollør skal få komme inn i mitt hus når jeg flytter for meg selv, norges lov eller ikke. Endret 20. februar 2007 av Bundy Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 NRK LISENS - hvordan unngå Man betaler for mottaksutstyr. Det finnes to lovlige måter å slippe lisensavgift - tuneren kan fjernes eller plomberes. Jeg vet ikke hvordan dette skal dokumenteres. 7983401[/snapback] Han som plombere kan sikkert attestere et papir der det står at du nettopp har fått plombert apparatet ditt. Hadde dette vært meg, så hadde jeg skaffe meg en gammel tv eller noe slikt(finnes sikkert utenfor elkjøp eller andre butikker) og fått denne plombert. Når kontrollør kommer på besøk, viser du han papiret der det står at apparatet ditt er plombert. Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Dette med kontrollørene er sterkt overdrevet. JA, de driver sterk skremselpropaganda, og JA de er veldig ivrige pga. provisjonen. De har faktisk ringt til meg og spurt om jeg har TV, og selv om jeg høflig sa nei og begrunnet årsaken fikk jeg fortsatt en faktura i posten etter 1-2 mnd. Jeg ringte til NRK, og der hevdet de at kontrolløren hadde besøkt med en viss dato/klokkeslett. Problemet er at jeg faktisk var i Asia i en måned på den tiden, og den da tomme leiligheten har ikke noe innsyn. Altså de er ekstremt sleipe for å få provisjonen sin. Disse NRK-bilene med antenne må taket er en annen morsom taktikk, men jeg skjønner godt at folk blir lurt. Men NEI, de har ingen "prosedyrer" eller noe de "kan gjøre" om de føler det nødvendig. Som tidligere sagt, har de like mye rettigheter som en innbruddstyv eller en leksikon-selger. "Tidligere politiansatte"...? Nok et stort ord for å få folk til å skjelve i buksene. Her skal man åpenbart trekke paraleller til "etterforskning" , "autoriteter" og anmeldelser. Hvor folk har det fra at NRK kan komme å ta PC og hjemmekino`en fra vet ikke jeg, men jeg må innrømme at jeg dro på smilebåndet når jeg leste det. Taktikken deres er å skremme folk til å betale, og det fungerer i 95% av tilfellene. Det er forøvrig nok. Politiet nekter å ta i slike saker, og politiet er de eneste som 100% sikkert kan påvise og bevitne at noen har TV i sitt eget hjem. Igjen, har du ikke "nerver" til å nekte når du blir tatt på fersken, sier du at du nettopp fikk TV`en og ikke har fått meldt i fra enda. Etter x måneder melder du at TV er ute av huset, og du er nok en gang fri.... Lenke til kommentar
tedj23 Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 Vi har ikke tv grunnet den forbanna nrk lisensen. Da jeg hadde tv så jeg ikke på nrk i det hele tatt. Med lån oppetter ørene og en ekstra person og forsørge, nytter det ikke med 2100kr i året i ekstra utgifter. Nrk ødelegger for de svakeste. Jeg skal heller gå med på lisenskravene den gangen nrk blir valgfritt. Vi fikk telefon fra lisenskrever idag. Han prøvde seg først på at naboene hadde tipset ham. Da jeg sa jeg ikke "hadde naboer" sa han at de hadde sett meg se på tv ifra gaten. Noe som er rart da jeg bor i tredje, med vegg på andre siden av vinduet. Det er ikke fysisk mulig å titte inn. Jeg har som sagt ikke tv heller, så nå er det herved bevist. Disse folka lyger deg rett opp i trynet. Jeg tviler ikke på at det kommer regning i postkassen nå uansett Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 Vi har ikke tv grunnet den forbanna nrk lisensen. Da jeg hadde tv så jeg ikke på nrk i det hele tatt. Med lån oppetter ørene og en ekstra person og forsørge, nytter det ikke med 2100kr i året i ekstra utgifter. Nrk ødelegger for de svakeste. Jeg skal heller gå med på lisenskravene den gangen nrk blir valgfritt. Vi fikk telefon fra lisenskrever idag. Han prøvde seg først på at naboene hadde tipset ham. Da jeg sa jeg ikke "hadde naboer" sa han at de hadde sett meg se på tv ifra gaten. Noe som er rart da jeg bor i tredje, med vegg på andre siden av vinduet. Det er ikke fysisk mulig å titte inn. Jeg har som sagt ikke tv heller, så nå er det herved bevist. Disse folka lyger deg rett opp i trynet. Jeg tviler ikke på at det kommer regning i postkassen nå uansett 8035878[/snapback] Du skulle bedt ham ringe deg i morgen, og handla inn lytteutstyr og tatt det opp og sendt det til FBI(ForBruker Inspektørene). Lenke til kommentar
wailer Skrevet 27. februar 2007 Del Skrevet 27. februar 2007 kjøper meg TV i sverige/utlandet, slipper man vel sette tv i noe navn? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå