Gå til innhold

NRK-lisens - Hvordan unngå?

Anbefalte innlegg

Jeg har netflix også, så det er bra greier det, men det er jo ikke "TV"..

Viser seg at har man enten dekoderutstyr eller en TV i huset så er man "lisenspliktig", men dette kan tøyes.. Jeg syns ikke det er riktig å betale lisens for de som bare bruker TVen til PC skjerm f.ex, men nå har jo jeg TV kanaler også.

Hva tror dere om denne teorien?

Jeg legger inn TVen for plombering, får attest på dette, sender inn brev til NRK om at neste lisens gidder jeg ikke betale for nå er TVen plombert, og kjøper en annen brukt TV istedet? :)

Få familie til å kjøpe TV for deg.

Men husk på at de kan kjøre med de sporingsbilene og se om du får inn tvsignaler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sporingsbilene finnes nok de, men jeg tviler på at det er en særlig utstrakt bruk av de. Men de som finnes er sannsynligvis fullt operative. Det vil ta tid før de får sveipet hele Norge kun en gang for å si det slik. :D

Og selv om en sporingsbil kan avdekke en del, og invadere seg inn på dine elektromagnetiske "fotavtrykk", så møter også disse begrensninger. Du skal være "hjemme", slik at apparatene skal ha tilsluttet strøm "der og da, når de sveiper huset ditt".

Jeg har selv sett en, og bedt en slik sjåfør/operatør pelle seg vekk pga. den parkerte på et område den ikke kunne parkere. Det var litt artig å kunne ha opplevd nettopp det. Folk er folk. Han skulle besøke en kamerat som bodde like i nærheten fortalte han meg.

Men, siden han representerte seg med et slikt "arbeidsverktøy" på fritiden, og siden jeg kunne ringe og få han fjernet derfra, så etterkom han mine instrukser om å fjerne seg. Selv om han prøvde den der kameratbesøk-unnskyldningen sin først.

Men, han var tverr, og jeg måtte først kontakte en arbeidskollega som måtte komme ut og gi vedkommende samme beskjed om å pent fjerne seg - før det gikk opp for ham at vi mente alvor.

Det kjentes bra etterpå å ha kunnet rokke litt ved slike "slabbedask-yrkersutøvere".

Endret av G
Lenke til kommentar

Det kjentes bra etterpå å ha kunnet rokke litt ved slike "slabbedask-yrkersutøvere".

Jeg må si det er mer slabbedask-oppførsel å faktisk lure seg unna en avgift man skal betale om man eier en mottaker som kan ta imot tv-signaler.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg må si det er mer slabbedask-oppførsel å faktisk lure seg unna en avgift man skal betale om man eier en mottaker som kan ta imot tv-signaler.

@johanf:

Muligens. Men, da faller ikke jeg innenfor kategorien som du snakker om.

Jeg følger loven til punkt og prikke. Jeg har fortalt NrK at jeg fikk overtatt et apparat fra bruktmarkedet, og det kaller jeg ærlighet. Jeg har betalt lisens i noen år for de to apparatene jeg hadde. Det ene av disse 2 apparatene er nå ikke lenger under mottakerbegrepet i lovens formulering, for jeg har plombert den på oppfordring fra folk både på forumet og jeg har gjort forhåndsundersøkelser ved å spør NrK om plombering fra "følgende serviceverksted" blir akseptert.

Takk så mye til Ted Bundy for å utdype at man simpelthen kan fortelle NrK at man har kastet apparatet. Noe jeg også har gjort, ved å levere det til riktig sted - EL-retur. Om noen så har snappet opp det høngamle CRT-apparatet det tror jeg både jeg, du og NrK gir beng i. Det kan ha skjedd, for slikt skjer, men sannsynligheten for det er nokså liten i et velstandsland som Norge. Kan hende en polakk, eller noe kan ha hentet seg et gratis apparat. Det er godt man ikke vet alt, og har kontroll over alt.

Vekk med byråkrati-Norge sier nå jeg. Og er glad for at sittende regjering nettopp sitter og vender og snur på ting som kan avbyråkratiseres.

Men du skal få ta tilbake å insinuere, dersom man kan tolke din ordbruk slik, at jeg lurer meg unna. Tverrt imot. Vi får mange tips om hvordan vi kan lure oss unna. Men, jeg tror egentlig ikke folk er spesiellt interessert i å tyvtitte på NrK, selv om det nok også forekommer. Folk er mer arge over at lisensen er apparattilknyttet og at den koster ganske mange kroner for "enkeltes lommebøker". :)

Endret av G
Lenke til kommentar

Folk er arge på lisenssystemet fordi det går ut på å "stjele" penger fra de som eieren mottaker uavhengig hvordan den brukes , eller om det brukes i det hele tatt.

og så er det alt for mye tvang i dette også

Jammen, det er jo staten som har satt avgiften, og "folket" gir NRK skylden bare fordi de er satt til å være innkrevere og at avgiften skal tilfalle NRK.

Lenke til kommentar

Folk er arge på lisenssystemet fordi det går ut på å "stjele" penger fra de som eieren mottaker uavhengig hvordan den brukes , eller om det brukes i det hele tatt.

Jammen, det er jo staten som har satt avgiften, og "folket" gir NRK skylden bare fordi de er satt til å være innkrevere og at avgiften skal tilfalle NRK.

De aller fleste forstår jo at det er staten som bestemmer her , det betyr ikke at man skal godta det.

NRK ( som er endel av staten ) og staten kan jo ikke skylde på hverandre heller

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det kommer an på hvordan man definerer mottaker.

Hvis man ikke har mulighet til å ta inn signaler, men likevel eier en TV som brukes som monitor eller spilling, ser jeg ingenting galt med å lure seg unna. Det er rimelig åpenbart at lovverket er utdatert.

• Liker 1
Lenke til kommentar

De aller fleste forstår jo at det er staten som bestemmer her , det betyr ikke at man skal godta det.

NRK er et AS som er eid av staten, men er ikke et statlig selskap i samme ånd som skatteetaten eller NAV.

Lenke til kommentar

NRK er et AS som er eid av staten, men er ikke et statlig selskap i samme ånd som skatteetaten eller NAV.

Du skriver i tråden en del forsvar for NrK, gjør du ikke vel !?

Jeg har vanskelig for å godta en slik frihetsberøvelse som TV-lisensen er, basert på den forankring i loven og tilknytting til "mottaker".

Loven tar fra oss friheten til å velge bort NrK, og å kunne kikke på andre kanaler uten å måtte betale for NrK i tillegg. Valgfriheten står det dårlig til med. Og jeg forstår godt at folk blir arge over en slik behandling.

En del folk vil følge saueflokken og det etablerte systemet. Men, det behøver ikke hindre oss andre som er i mot den type styreform å si klart og tydelig i fra :)

Lenke til kommentar

Hva så, det er et statlig selskap som burde følge nøyaktig de samme reglene som andre statlige selskap

Lenke til kommentar

Takk så mye til Ted Bundy for å utdype at man simpelthen kan fortelle NrK at man har kastet apparatet. Noe jeg også har gjort, ved å levere det til riktig sted - EL-retur. Om noen så har snappet opp det høngamle CRT-apparatet det tror jeg både jeg, du og NrK gir beng i. Det kan ha skjedd, for slikt skjer, men sannsynligheten for det er nokså liten i et velstandsland som Norge. Kan hende en polakk, eller noe kan ha hentet seg et gratis apparat. Det er godt man ikke vet alt, og har kontroll over alt.

Jeg sa bare jeg hadde knust tvene og mottakere.

det gikk helt greit.

Lenke til kommentar

Viser seg at har man enten dekoderutstyr eller en TV i huset så er man "lisenspliktig", men dette kan tøyes.. Jeg syns ikke det er riktig å betale lisens for de som bare bruker TVen til PC skjerm f.ex, men nå har jo jeg TV kanaler også.

Jeg legger inn TVen for plombering, får attest på dette, sender inn brev til NRK om at neste lisens gidder jeg ikke betale for nå er TVen plombert, og kjøper en annen brukt TV istedet? :)

Men husk på at de kan kjøre med de sporingsbilene og se om du får inn tvsignaler.

De har sporingsbiler?!

Spørs om ikke dette er temmelig fucked uansett.. Vi har alle fått altibox fiber som var stemt vedtatt i bofelleskapet der jeg bor fra canal digital, og det var vel etter denne endringen de fikk oppdatert liste og tok seg bryet med å skjekke rundt "hvor mange kan vi klare å gi NRK penger for tv lisens?" !

Jeg må egentlig levere inn dekoder boksen også skal jeg slippe TV lisens..

Irriterende, også er det snakk om 2 tusen så er ikke for ille men skulle jo helst vært ungått!

Lenke til kommentar

Jeg sa bare jeg hadde knust tvene og mottakere.

det gikk helt greit.

Det er lenge siden jeg spurte spørsmålet om det å kaste TV'en og du svarte meg (muligens i en annen tråd om NrK eller kanskje denne - tråden begynner å vokse på seg en del innlegg).

Uansett er jeg takknemlig for at du ga et svar som NrK måtte godta. For jeg har allerede fått avklart spm. i forhold til lisenspliktighet / -frihet. Det ble frihet. Det er kjempegreit og jeg klarer meg så fint så fint med kun Netflix jeg. Sparer mange kroner på det :thumbup:

Lenke til kommentar

De har sporingsbiler?!

Nei! Nrk har ikke sporingsbiler :) .....kun i en sketsj fra KLM på 80-tallet.

Lenke til kommentar

Jeg må egentlig levere inn dekoder boksen også skal jeg slippe TV lisens..

Irriterende, også er det snakk om 2 tusen så er ikke for ille men skulle jo helst vært ungått!

Det der med dekoderboksen kan jo av og til være irriterende i det minste - at må kvitte seg med. Ikke har man særlig nytte av den uten programkortet som disse ofte er utstyrt med enten det er kabel eller parabol.

Så har man eventuell egennytte. Jo om det finnes en harddisk der så kan man nappe den ut og forsøke formatere den elns. Ellers er vel boksene som regel verdiløse.

Ofte har man allerede betalt ned en forhåndsubsidiert dekoderboks, eventuellt der selskapet er helt Nazi og forsøker tjene noen ekstra grunker, så kreves utstyret tilbakelevert. Montro om noen angrer bittert på at de kastet sin i EL-returen? Eller om noen tjener noen tikroninger på Finn.no for å selge dekodere de har kommet over?

Uansett for sitt eget velbefinnende så er det ofte like greit å bli kvitt dekoder-rukkelet. 1. Det samler støv og opptar plass på loftet. 2. Kommer "jeg" til å noen gang abonnere hos samme kanaltilbyder igjen !? 3. Man blir kvitt noe som NrK kan ta deg for "sånn eventuellt". Og det i seg selv er jo en fordel å ordne seg fri fra.

4. Man kan selvfølgelig bruke hvite løgner. Man kan irritere NrK grønn slik at de sender ut sporingsutstyr, ved å fortsette kikke ulovlig på ting med sine "mottakere". Men, for mange er nok tyvtitting lite aktuellt, selv om det nok også forekommer. Det får bli NrK sitt dilemma. De har jo sporingsbilene og det der. Jeg gidder ikke drive å subsidiere NrK lenger.

Og jeg håper man i fellesskap kan begynne å se framover, fjerne en dum lovtekst. Gi oss friheten. Det er det som er det viktigste, ikke å sitte å krangle / kverrulere om at loven sier ditt og datt om "mottaker". At NrK driver med nyttig samfunnsoppgaver "MY ASS" også videre.

Endret av G
Lenke til kommentar

Du må gjerne gå i din egen verden og tro at NrK ikke har sporingsbiler. Jeg er et øyenvitne om at de har minst 1 stykk slike. Og det har jeg allerede skrevet om. Men, de bruker det kanskje lite. Det koster å ha ansatte, noe jeg synes NrK burde begynne å redusere litt på. Spesiellt de tullingene som løper rundt på dørene og skremmer folk til å innrømme at de har TV enda. Selvfølgelig blir det mot NrK's levebrød da. Men det er disse idiotene de burde fjernet først.

Samt å fjerne en del timer på de med sporingsbil, eller avvikle det, og selge de velutstyrte svære campingbilene sine.

NrK bør sette seg ned og tilpasse seg, uavhengig av idiotisk lovverk, som vi i fellesskap nok til slutt skal få bukt med. Lytt til hva folk vil. BEGYNNE I DAG faktisk, å tilpass dere (NrK) dagens virkelighet.

Se på hva folk vil ha. De rømmer over til streaming, rømmer over til billigere underholdning, rømmer over til frihet fra et "kommunistisk krampetak". Lov-hjemlet eller ikke, så er virkeligheten nøyaktig likedan.

Når det virkelig går opp for folk hva som er mulig. Når "skum fløten generasjon" dør ut også videre. Da blir dere (NrK) uansett nødt til å "omvende dere" til å gjøre ting annerledes. Lytt til oss "troende", på hva vi mener og tenker. Føy dere framfor å forsøke kneble oss med deres "uff MITT" tankegods.

Og kommer det nye krampetrekninger som kopierer svenskene med avgifter på harddisker eller hva det måtte være, så håper jeg det finnes ildsjeler her på forumet som kan starte en ordentlig grasrotbevegelse som kan demme opp og stoppe galskapen ! :) My five cents.

Endret av G
Lenke til kommentar

Du må gjerne gå i din egen verden og tro at NrK ikke har sporingsbiler. Jeg er et øyenvitne om at de har minst 1 stykk slike.

Ok, hvis du har et øyenvitne så må jeg bare legge meg panneflat :green:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dansk TV gjorde et stunt engang hvor de kjørte rundt i nabolagene med en varebil med svære paraboler etc på taket.

Dette var selvsagt ren skremselspropaganda ettersom det er tilnærmet umulig å detektere hva eller hvem som tar inn kringkastede signaler (de blir indusert i både antenner og metallrør, så hvordan skal det måles fra avstand?).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...