MrLuni Skrevet 9. mars 2012 Del Skrevet 9. mars 2012 Selv om reglene kan virke firkantete og urettferdige, så er de enkle. Alle kan få tv-signal i Norge via parabol. Hvis Tv'en din er utstyrt for å ta imot disse signalene er du lisenspliktig. For å slippe avgiften må du fysisk modifisere tv'en slik at du ikke kan motta disse signalene. Min TV er "fysisk mulig" men min hybel er ikke det. Lenke til kommentar
ArkArk Skrevet 30. april 2012 Del Skrevet 30. april 2012 (endret) Hei, Jeg har selvfølgelig fått den noe tvilsomme æren av å få min første NRK LISENS regning i posten. Jeg har flytta på hybel pga skolegang og har (JA) en tv med parabol/kabel. Kabel-tv'en står i mitt navn. Er det derfor jeg har fått nrk-lisens regning? Hva om jeg skifter navn på kabel-tv til f.eks min far. Vil dette gjøre at de ikke kan kreve lisens? Syns den er sinnsykt høy, kan godt betale noen kroner for NRK, men 3000 kr tilsvarer for eksempel ALLE canal+ kanalene. Det er sykt. NRK er jo knapt mer verdifullt enn SVT2... Jeg mener personer som meg, som har studiegjeld, null formue og inntekt lik 20.000kr i året. Bør vere unnlatt nrk-lisens til jeg er ferdig med studier og /eller har inntekt over en minstegrense på feks tilsvarende det en som har minstepensjon/trygd har. Feil nr 1 med lisensen er at den er usosial, dvs at enten om du er Røkke eller en fattig student, så betaler man det samme. Skjønner din frustrasjon.Feilen du gjorde var å ikke sette deg inn i reglene før du flyttet hjemmefra. Det gjorde jeg når jeg en gang i tiden gjorde dette, og jeg skaffet en gammel TV som ikke sto på meg.Vi hadde ikke kabel da, så det var ikke noe problem. Når du kjøper en Tv, en dvd eller blurayspiller, eller tegner et kabeltv abonement, vil du få lisens i posten pga at butikker som selger slikt plikter å melde fra til NRK om at du har kjøpt dette.Det er et skikkelig STASI tyster opplegg egentlig.Det du kan gjøre er å sette alt over på foreldrene dine, selvsagt, men det er vanskeligere å bli kvitt lisensen når du først har fått den, en det hadde vært å ta sine forholsregler for å ikke få den i utgangspunktet. Det du risikerer dersom du setter alt på faren din, og melder til NRK at "du ikke har TV lenger", er at de kommer på døra de og kontrollerer om dette stemmer. Skulle de gjøre dette, plikter du heldigvis ikke å slippe dem inn, da må de ha med politiet. Blir du tatt for dette uten å ha lisens i orden, får du en ganske høy bot.Så her må du tenkte på alt! Endret 30. april 2012 av ArkArk Lenke til kommentar
Illus Skrevet 30. april 2012 Del Skrevet 30. april 2012 Feil nr 1 med lisensen er at den er usosial, dvs at enten om du er Røkke eller en fattig student, så betaler man det samme. Hvorfor mener du Røkke skulle ha betalt mer ? Røkke betaler de samme satsene som alle andre i de fleste tilfeller. Han har samme strømpriser.. betaler samme momsprosent.. betaler samme veiavgift.. har de samme skatteprosentene som alle andre.. hvorfor skal lisensen være annerledes ? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 30. april 2012 Del Skrevet 30. april 2012 Det er feil . Lisensen tar ikke hensyn til intakt . Det gjør skatten Det er heller ingen selvfølge at jeg, du eller Røkke betaler likke mye i skatt , enten det regnes per kr eller prosent. Hvis det er meningen at folk skal betale en rettferdig lisens , så må de betale i forhold til inntekt . Da er det bare en måte å gjøre det på , og det er ikke etter dagens modell Lenke til kommentar
Illus Skrevet 30. april 2012 Del Skrevet 30. april 2012 (endret) Hvem har sagt at lisensen tar hensyn til "intakt" ? Hvem har sagt at vi skal betale like mye i skatt ? Det er et skatteregime som prøver å justere slik at de med lav inntekt betaler litt mindre og de med høy inntekt betaler litt mer. I praksis er det så mange huller at de rikeste tilsynelatende slipper unna, men det er en helt annen diskusjon. Dersom folk skal betale etter inntekt så betyr det i praksis at de rikeste slipper unna forde de ofte er nullskatteytere uten inntekt. Og at studenter betaler samme lisens som alle andre synest jeg er helt rettferdig. Så lenge det er tusenvis som leker studenter uten å være det bare for å få goder som billig kollektivbillett o.l. så vil ikke det føre til noe mer rettferdig system. Mange (de fleste?) bor også i en eller annen form for kollektiv og deler på regninga. Endret 30. april 2012 av Illus Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 30. april 2012 Del Skrevet 30. april 2012 Da har du misforstått poenget mit . lisensen bør være like rettferdig som annen skatt , altså etter inntekt. At noen rikinger er 0-skatteytere er ikke poenget her . de skal betale mer en de mindre rike. og skatte hullene skal være noen argument for at man skal ha flatt skatt på tv kanalene Lenke til kommentar
Illus Skrevet 30. april 2012 Del Skrevet 30. april 2012 (endret) Og det min gode elg er nettopp det som ikke kommer til å skje. De rike har ikke inntekt som deg og meg og mange av dem betaler dermed mindre i inntektsskatt enn lavtlønte. Det du kanskje klarer å ta dem på er om lisensen vektes etter formue.. men der har også de rikeste av oss ansatt en skog dresskledde menn som får godt betalt for at store tall på magisk vis blir små. NRK bør finansieres over skatteseddelen, men av heeeeelt andre grunner enn det du tror og mener. Og ikke missforstå meg. Jeg er ikke imot at de rikeste er nullskatteytere og ikke har allminelig inntekt. De genererer så mange andre inntekter til staten at det lille de eventuelt "sparer" på personlige skattehull ikke er en dråpe i det havet en gang. Endret 30. april 2012 av Illus Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 30. april 2012 Del Skrevet 30. april 2012 jeg har mange grunner til at lisensen bør gå via skatten når det i praksis er en skatt. Lenke til kommentar
birand Skrevet 3. mai 2012 Del Skrevet 3. mai 2012 hei hei alle sammen. lurer bare på noe her. Vi har to tv´er hjemme. begge er flatskjerm. vi har ikke kabel TV eller noe lignende og vi ser ikke på norske kanaler. den ene tven blir bare brukt til PS3 og den andre blir brukt til å se utelandske kanaler via parabol. skal det betales NRK lisens da? kanskje litt dumt spørsmål men jeg vet at vi har gjort/gjør det men ville bare dobbelt sjekke det. og er det sånn at hvis du har tv i det hele tatt så må du betale? eller er det hvis du har kabel tv eller om du ser på nrk osv. ha en fortsatt fin dag Lenke til kommentar
Illus Skrevet 3. mai 2012 Del Skrevet 3. mai 2012 (endret) hei hei alle sammen. lurer bare på noe her. Vi har to tv´er hjemme. begge er flatskjerm. vi har ikke kabel TV eller noe lignende og vi ser ikke på norske kanaler. den ene tven blir bare brukt til PS3 og den andre blir brukt til å se utelandske kanaler via parabol. skal det betales NRK lisens da? kanskje litt dumt spørsmål men jeg vet at vi har gjort/gjør det men ville bare dobbelt sjekke det. og er det sånn at hvis du har tv i det hele tatt så må du betale? eller er det hvis du har kabel tv eller om du ser på nrk osv. ha en fortsatt fin dag Dersom du har tv med mottager som er i bruk så skal du betale ja. Dette er ikke en lisens for å se på NRK, men for å se på tv generelt. Og siden du ser på utenlandske kanaler er det nok ingen lovlig måte for dere å slippe unna. Endret 3. mai 2012 av Illus Lenke til kommentar
MrLuni Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 Jeg fikk beskjed om at jeg måtte betale uansett om jeg hadde mottaker eller ikke. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 Jeg fikk beskjed om at jeg måtte betale uansett om jeg hadde mottaker eller ikke. Du slipper hvis du ikke har noen mottaker, men husk at de fleste tv'er har innebygd mottaker, så apparatet må evt plomberes for å slippe unna. Lenke til kommentar
MrLuni Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 du tenker på den gamle runde analig greia? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 det finnes 2 typer mottakere. begge disse er innebygd i de nye tvene Den gamle analoge som pussig nok enda er med. (det er siker på grunn av at produksjonen skal dekke hele verden) og en digital utgave som trenger en cam modul og programkort. Lenke til kommentar
MrLuni Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 har bare den gamle runde. Men det merkelige er at jeg MÅ betale uansett om jeg ikke har mottaker, uttak i veggen eller mulighet til å få signal. LIKEVELL må jeg betale for nrk som jeg ikke har noen sjans til å få. JÆVLI Lenke til kommentar
Illus Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 har bare den gamle runde. Men det merkelige er at jeg MÅ betale uansett om jeg ikke har mottaker, uttak i veggen eller mulighet til å få signal. LIKEVELL må jeg betale for nrk som jeg ikke har noen sjans til å få. JÆVLI Vil tippe du er dårlig til å formulere deg overfor lisenskontoret. Får du ikke inn tv-signaler skal du heller ikke betale lisensen. http://www.dagbladet.no/2009/03/05/kultur/tv_og_medier/nrk/lisensavgift/5150249/ Lenke til kommentar
MrLuni Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 mother of fucks! Nei har både snakket med dem på telefon, mail og brev. Har tydelig forklart at jeg ikke kan ta imot signal på noen måte. Lenke til kommentar
Illus Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 Da henviser du til artikkelen i dagbladet som jeg linket til. Dersom ikke det hjelper går du til media og/eller forbrukerrådet. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 11. mai 2012 Del Skrevet 11. mai 2012 Nå som den andre tråden er lagt død av moderator så må jeg gå her for å større om hvor man skal diskutere det moralske aspektet rundt lisensen ? Lenke til kommentar
Illus Skrevet 12. mai 2012 Del Skrevet 12. mai 2012 (endret) Nå som den andre tråden er lagt død av moderator så må jeg gå her for å større om hvor man skal diskutere det moralske aspektet rundt lisensen ? Tips: Start din egen tråd du kan boltre deg i så mye du lyster så lenge du holder deg til din egen topic. Endret 12. mai 2012 av Illus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå