Gå til innhold

NRK-lisens - Hvordan unngå?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Yeessda, då har jeg også hatt lisenskontrollen på døra! :(

(Bor i 5 etasjers blokk i Bergen sentrum...)

De var to personer, han ene gjemte seg i gangen og kom sigende fram når eg begynnte å småkrangle.

Sa først at eg ikke hadde tv, men de hørte jo den selvfølgelig i bakgrunnen. Dei sa videre at dei kom til å sende regning uansett, så eg kunne bare skrive under på fakturaen han fyllte ut.

Jeg nektet selvsagt, skrev ikke under på noe, nektet oppgi navn og til slutt lukket jeg bare døren.. Då stod dei utafor og sa dei kom til å sende regning uansett.

Får jeg den sure regning no da eller må de ha underskrift etc?

Kan de bare poste regning til meg når de ikke har sett tven fysisk eller jeg har innrømt at eg har? (Jeg var kanskje for sein, men sprang ned og skrapet av navnet på postkassen min også hehe :))

Endret av Fre_ZZe
Lenke til kommentar
Du er lisenspliktig for din husholdning så lenge du har mottakerutstyr for TVsignaler. Dette gjelder TVkort i PC, sattelitt-tunere og vanlige TV-tuner (innebygget i TVen). Du kan ta med TVen til en TVreperatør for å få fjernet antenneinngangen, slik at TVen bare kan brukes til tilkobling for DVD/PC, men da vil du ikke kunne se TV på den.

Hvis du skifter navn på kabelTVoppkoblingen til din fars navn, vil han måtte betale lisens for to husholdninger

Dette er feil, han må fortsatt kun betale 1 lisens! Man betaler jo ikke lisens både for hytta og hjemmet ;)

Lenke til kommentar
Men siden lisensen ikke er en avgift for å se på NRK, men en avgift for å eie utstyr som kan ta imot tv-signaler er man uansett nødt til å betale, selv om man bare ser på f.eks discovery.

Det mest ergelige er all "snikreklamen" på NRK i form av programsponsing.

Hehe , avgiften er jo for å ha/se NRK, problemet er jo bare at NRK er obligatorisk uansett hvor i landet du befinner deg, og så lenge man har en tuner, så har man også muligheten til å få inn NRK. Men man skulle tro nå som man gikk over til digitalt og at de nå kunne ha diffransiert hvem som mottar NRK eller ei og gjøre om på dette og lage en betalingskanal ut av dette.

Lenke til kommentar

Har også hatt besøk av 2 tullinger i Bergen for en liten time siden.. Banket hardt på døren så jeg åpnet.. ante ugler i mosen når jeg så en gammel mann introdusere seg med et kort, så det var NRK og slengte igjen døren.. Han roper at jeg kommer til å få en regning i posten.. Jeg tar med meg PCen ut og viser han fotballkampen at det slettes ikke er noen TV, men han sier jeg får regning i posten.. Jeg skjeller han ut med et par gloser før han bestemmer seg for å gå, mens en annen gammel mann står i bakgrunnen..

Jeg er rimelig sikker på at han hadde med seg et digitalt kamera i hånden, noe han nektet for da jeg spore om jeg kunne få se bevis på at jeg hadde en TV. Han kunne absolutt ikke se noen TV fra sin synsvinkel.

Endret av kim
Lenke til kommentar
Har også hatt besøk av 2 tullinger i Bergen for en liten time siden.. Banket hardt på døren så jeg åpnet.. ante ugler i mosen når jeg så en gammel mann introdusere seg med et kort, så det var NRK og slengte igjen døren.. Han roper at jeg kommer til å få en regning i posten.. Jeg tar med meg PCen ut og viser han fotballkampen at det slettes ikke er noen TV, men han sier jeg får regning i posten.. Jeg skjeller han ut med et par gloser før han bestemmer seg for å gå, mens en annen gammel mann står i bakgrunnen..

Jeg er rimelig sikker på at han hadde med seg et digitalt kamera i hånden, noe han nektet for da jeg spore om jeg kunne få se bevis på at jeg hadde en TV. Han kunne absolutt ikke se noen TV fra sin synsvinkel.

Tipper det var samme karane som var hos meg, se 3-4 poster opp.

JEg og nektet, kunne ikke se tv'en min, men han hørte den.

Skrev selvsagt ikke under og ba dei ryke og reise, ikke fått rekning endog... Men han person nr 2 sa i bakgrunnen " du får rekning i posten".

Lenke til kommentar

Skjønner egentlig ikke problemstillingen med dette tuner-tullet til NRK. Før da signalene var analoge kunne jo alle som hadde en TV/Videospiller ta inn disse, men nå med det digitale bakkenettet er jo denne muligheten borte da mange TVer kun selges med en analog tuner, eller en ubrukelig digital for MPEG2, noe vi ikke har i Norge. Om du da kjøper en TV med analog, eller MPEG2 tuner, burde ikke denne lisensen gjelde deg, og alle med litt innsikt vil jo forstå dette, men neida, her skal NRK tjene inn ekstra kroner på folk som faktisk ikke kan ta imot TV-signaler, og det er de fullt klar over selv. Gribbementalitet, spør du meg.

I Nederland har man kuttet ned på lisensen da størstedelen av befolkningen får TV-signaler gjennom en leverandør og må betale ekstra for det.

Lenke til kommentar
Grunnen til at NRK har lov til å vise hvem som sponser idrettsarrangement o.l. er at det ikke er produktreklame. F.eks. har de lov til å vise at Sparebank1 har sponset en fotballkamp, men ikke at Sparebank1 Forsikring har gjort det, for det er et produkt som firmaet Sparebank1 selger. Eller eksempelet læreren min brukte: Toyota som firma kan vises som sponsor, men ikke Toyota Corolla.

Ellers er det faktisk ikke billigere å ha kanaler med reklame, så lenge vi mennesker er svake og påvirkes (om enn underbevisst) av reklame vi ser, og dermed kjøper produkter vi ellers ikke ville ha kjøpt. Jeg er forholdsvis sikker på at jeg får pes for at jeg har sagt dette, men det får så være.. ;p

Edit: I tilfelle det skulle være noe tvil: Ja, jeg støtter TV-lisensen, så lenge NRK klarer å holde sendeplanen sin såpass interessant som den er nå. =)

Jeg synes det er helt absurd, du blir tvunget til å betale for et produkt bare fordi du har tv. Og siden det er ett statsprodukt er det ok? Fordi du mener de holder en interressant sendeplan for deg? Hvorfor kan de ikke bare gjøre slik at de som ikke betaler lisensen ikke får inn nrk?

Dere tror meg sikkert ikke, men eneste gangen jeg ser på nrk 1 er når det er ol, eller andre idrettsprogrammer de har fått enerett på. Og sammenligne med veiavgiften blir for dumt. Du kan jo ha bil uten å betale veiavgiften, men da får du bare ikke kjørt den på veien.

Lenke til kommentar
En ting, kjøpte tv for et par år siden. Bor for meg selv, har meldt adr endring hos posten. Tven er registrert på meg(?kjøpt i mitt navn?)

Hvorfor får ikke jeg noe regning i posten?

Det er ikke alltid elektro butikkene er like flinke til å rappotere salg av TV inn til lisenskontoret, mener jeg å ha hørt.

Lenke til kommentar
En ting, kjøpte tv for et par år siden. Bor for meg selv, har meldt adr endring hos posten. Tven er registrert på meg(?kjøpt i mitt navn?)

Hvorfor får ikke jeg noe regning i posten?

Det er ikke alltid elektro butikkene er like flinke til å rappotere salg av TV inn til lisenskontoret, mener jeg å ha hørt.

Ahh, handlet på komplett og hentet på pickupp point. Kansje det har noe med saken å gjøre:)

Lenke til kommentar

FpU var først ut med å foreslå å fjerne NRK-lisensen og FrP lovte før valget å få fjernet den fra og med 2011 om de hadde blitt valgt i fjor.

Nå må vi derimot leve 4 år til med rødgrønne sosialister og NRK-lisens.

Hehe ting er ikke så enkelt. Da vet du lite om Frp/Fpu og det politiske systemet generelt.

Lenke til kommentar

Er det noen som kan forklare hvorfor vi er pliktig å betale NRK lisens når man aldri brukere kanalen fordi det er kun møkk på de kanalene. Hvis jeg faktisk ser på TV er det kun på kanaler som TV-Norge, TV2, TV3, ser aldri på NRK. Virker da idiotisk at vi er pliktig i å betale lisens.

Lenke til kommentar

FpU var først ut med å foreslå å fjerne NRK-lisensen og FrP lovte før valget å få fjernet den fra og med 2011 om de hadde blitt valgt i fjor.

Hehe ting er ikke så enkelt. Da vet du lite om Frp/Fpu og det politiske systemet generelt.

Hva er det som ikke er så enkelt? Å stemme FrP er i hvert fall veldig lett!

Lenke til kommentar

Du sitter vel med den oppfatningen at kommer Frp i regjering så kommer alle tingene de har sakt til å skje? Har ingen ting mot frp, men ting tar tid i det politiske systemet. Det er ikke sån at kommer du i regjering så kan du bare med et pennestrøk endre lovverket!

Lenke til kommentar

Du sitter vel med den oppfatningen at kommer Frp i regjering så kommer alle tingene de har sakt til å skje? Har ingen ting mot frp, men ting tar tid i det politiske systemet. Det er ikke sån at kommer du i regjering så kan du bare med et pennestrøk endre lovverket!

Synd at mange tror det. Både fra den venstresiden og høyresiden. Det er sånne folk som sitter i sofaen det m/ eller uten lav utdannelse

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...