Gå til innhold

NRK-lisens - Hvordan unngå?

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817324

"NRK kontrollører er mye verre en Jehovas vitne folk. Jehovas folk tar ikke å sender deg en regning i all framtid etter samtalen"

*humrer*

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begynner og bli litt nervøs når jeg leser at NRK ønsker og utvide lisensen til og omhandle PC og mobil. Heldivis har de ikke fått lov til dette, enda. Men når det skjer vil det bli meget vanskelig og komme seg unna. Forstår at folk klarer seg uten TV da det som blir sendt på TV er tilgjenglig på nett lovlig eller ulovlig. Men og klare seg uten både internett og TV tror jeg det ikke er mange som klarer. Internett blir jo registrert der du bor så da vil det vel bli nesten umulig og komme seg unna :hmm: . Mobil derimot er det jo bare og registrere på en annen person og adresse. Bare sette den på lydløs om det kommer en kontrollør på døra.

Når det gjelder hva lisensen faktisk koster. Du får alle kanalene fra Visat for ca 1K ekstra i året. Så jeg synes den er sykt dyr hva du enn betaler for (NRK eller utstyr).

Om et parti ønsker og vinne burde de kanskje love velgerne at fjerner NRK lisensen :p

Lisensen er på skarve 2k i året. Er det virkelig verdt alt bryet med å unngå avgiften??

Begynner nesten og lure på om du jobber for NRK. 2K er faktisk mye penger. Jeg kan finne på mye annet de pengene kan bli brukt til. Selv kan jeg tenke meg jeg ser på NRK i kanskje 2-3t iløpet av året (blir da en del kroner pr time). Jeg synes det er ekstremt urettferdig at en kanal kan kreve inn penger slik de gjør. Om vi betaler for utstyret, som noen har skrevet tidligere, hvorfor i all verden går da pengene til NRK? Om vi betaler for NRK hvorfor i all verden har de da lov til og kreve inn penger slik de gjør? Det er faktisk de av oss som ikke på noen måte har noe som helst bruk for den kanalen (tro det eller ei). Jeg hadde klart meg utmerket godt uten den. Men, de som faktisk ser på mye på NRK ser jeg ikke noe problem i om betaler for lisensen.

Dårlig samvittighet? Om noen skal ha dårlig samvittighet burde det være de som fortsatt lar NRK holde på slik de gjør. De krever at folk sende penger til en kanal som de ikke ser på, eller klarer seg fint uten.

haha. gleder seg nok ikke neste gang han skal tilbake dit :!:

Endret av Ördög
Lenke til kommentar
Fryktelig mange som hevder de aldri ser på Nrk....99,99% av dem lyver.

Jeg ser aldri på NRK.. Men jeg ser jo aldri på TV likevell...

Er så mye piss på TV, og jeg orker ikke vente 100 år på å vente på neste episode. Da ser jeg heller det som har kommet i USA ;)

Men før da jeg så på TV så jeg aldri på NRK.

Lenke til kommentar

Nrk avgiften synes mange, om ikke nesten alle er svært svært urettferdig!, folk flest skjønner ikke hvorfor de må betale penger til nrk når de har sponsorer som reklamerer for omtrent hvert program, og itillegg så må man i dagens tv verden også betale for et abbonnemang til den kabel eller paraboltilbyder man har, og her kommer vel rikstv også inn, det må man jo også betale månedlig for selv om man allerede betaler 2k i året til nrk selv om man bare kjøper en radio eller videospiller!,snakk om dobbel avgift. Nei den avgiften har overlevd seg selv, en "dinosaur" fra tidlig etterkrigstid når landet skulle bygges opp og vi alle trengte og ta i et tak for og få et tv og radiotilbud. Den tida er over, Nrk er et stort selvskap som nå bare tyner norges befolkning for penger bare for at de Kan med loven i hånd og enhver med hodet i rett behold sier jo ikke ifra seg profitten sin!.Om de så absolutt vil ha pengene sine så får de ta de fra staten..som likevel raner oss borgere i Norge!.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Beklager å dra opp en litt eldre tråd, men jeg mener at denne er aktuell fortsatt.

Jeg lurer egentlig bare på om NRK mottar noen som helst informasjon om hva slags TV man har. Om de ikke gjør det så er det ikke noe problem å få tak i en gammel tv, stikke til en tv sjappe og få en kvittering på at mottakeren er fjernet.

De fleste har jo også kabel/parabol tv hos en eller annen leverandør, er dette noe NRK har noe innsyn i? Er litt suspekt om man ikke har registrert TV, men har full Canal+ pakke fra Get feks.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg har nå mottatt min første nrk lisens, som student. Tven er registert på meg, og jeg antar at d er innebygget mottaker. Har ingen andre mottakere eller slik som er registert på meg. Jeg er også folkeregistert hos foreldrene mine, som betaler lisens men jeg bor for meg selv.

Hva skal jeg gjøre for å ikke betale? Plombere antenne inngangen på tven? Be en av foreldrene sende brev å si at jeg er registert hos de, og de betaler lisens? Andre ting?

Endret av flubby
Lenke til kommentar
Nrk lisens er no tull...ser aldri på nrk, makan til kjedeligere kanal skal man lete lenge etter.

Sikkert derfor NRKs programmer leder så suverent i seeroppslutning. Det er ikke bare fjortiser som ser på TV, skjønner du. Vi voksne vil ha kvalitet, og det finner vi stort sett kun på NRK.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hele diskusjonen handler ikke om hvorvidt NRK er en god tv-kanal eller ikke. Blir så utrolig irritert når noen sier at "det er mange som ser på NRK" og "de har mange gode programmer" og "Noen vil ha kvalitet" osv. og bruker dette som argumentasjon for hvor alle MÅ betale lisensavgiften.

Det handler om frihet til å kunne velge det man selv ønsker. Hvorfor MÅ jeg som fattig student betale store summer for noe jeg gjerne kunne latt være å se på for å spare penger? Jeg kan godt innrømme at jeg av og til ser på NRK, men dersom jeg hadde hatt et valg ville jeg fint latt kanalen forsvinne på min tv om jeg slapp å betale!

Hvorfor kan ikke NRK gjøre som alle andre kanaler, og begrense tilgangen på kanalen til de som betaler avgiften!? Isteden for å gjøre den åpen for "alle" og derfor kreve penger av alle.

Hele avgiften er utdatert og fra de dager der den eneste kanalen man hadde var NRK. Kjøpte man en TV måtte man betale lisens fordi den eneste kanalen man kunne se på var NRK. Ting er helt annerledes i dag, og allerede nå kan NRK lett gjennomføre en tilgangsbegrensning kun for betalere av lisensen gjennom Riks-TV og dekoderen.

Hilsen

Irritert student som fikk lisensen i postkassen i dag

Lenke til kommentar

Jeg innrømmer selv at jeg ser endel på NRK. Men det er som regel litt nyheter, FBI, Schrødingers katt, Bangla mek. verksted og Nytt på nytt, som stort sett er det eneste interessante jeg finner. Kjøpte med et TV-kort fra DX en gang så jeg slapp å kjede meg så veldig. Jeg blir uansett forsørget av faren min som allerede betaler lisens.

Hvis NRK skal være et tilbud, hvorfor blir vi da lovpålagt til å betale for det? Jeg foretrekker heller å ta det via skatteseddelen eller noe slikt. Skal vi som har PC med nettverkskort nå måtte betale avgift til dagbladet eller VG enten vi bruker det eller ikke?

Lenke til kommentar
Jeg lurer egentlig bare på om NRK mottar noen som helst informasjon om hva slags TV man har. Om de ikke gjør det så er det ikke noe problem å få tak i en gammel tv, stikke til en tv sjappe og få en kvittering på at mottakeren er fjernet.

Noen som vet noe mer om dette faktisk funker? Jeg må snart selge tv'en min for å betale lisens. (Litt overdrevet, men 2000 er jævlig mye for en som har 40-50 kroner å leve på hver dag.)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...
De fleste har jo også kabel/parabol tv hos en eller annen leverandør, er dette noe NRK har noe innsyn i? Er litt suspekt om man ikke har registrert TV, men har full Canal+ pakke fra Get feks.

Jeg vet ikke men jeg har 3 Rikstv abonnenter registrert på meg men har ikke noen TV registrert på meg(kjøpte til søstera/mora/svigers) har ikke mottatt noe fra NRK

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...