Gå til innhold

Fastopptikk (normal) til D80

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Etter å ha sett bilder tatt med linsene, og en del tekniske tester, vil jeg si at det eneste som taler i sigmas favør er HSM og et ekstra blendertrinn. Bildekvaliteten er klart best med Nikon linsa.

Trenger du FTM, rask fokusering og/eller det ekstra trinnet, gå for sigma linsa. Hvis ikke, ville Nikon vært førstevalg( uten tvil)

7913432[/snapback]

Sorry at jeg er treigt ute...

Tror jeg overlever det ekstra blendertrinnet til Sigmaen, men mener du at Sigmaen har kjappere fokus enn Nikon 35/2? Hva er forresten FTM?

Forøvrig ble jeg virkelig overbevist av Photozones test av Nikon 35/2, men før jeg kjøper skal jeg ta en tur nedenom butiken og teste litt. :D

Takk for hjelpen!

Endret av Achilles
Lenke til kommentar
Sorry at jeg maser, men har Sigmaen kjappere fokus enn Nikon 35/2. Har det noen praktisk betydning (har D80)?. Hva er forresten FTM?

Takk  :thumbup:

7932565[/snapback]

HSM motoren på Sigmaen sørger for både raskere fokusering og FTM( som Ragamuffin har forklart hva er).

Selve fokushastigheten har liten betydning for vanlig fotografering, men FTM er en stor fordel. Hvis kameraet velger et fokuspunkt du ikke er fornøyd med, kan du overstyre det manuellt uten å løfte fingeren fra utløserknappen. Veldig praktisk ved bilder av dyr, barn, sport, osv...

Når det kommer til stykket, er bildekvalitet det viktigste, og siden Nikon linsa er mye bedre på dette området, må du vurdere om rask fokuserin, FTM og det ekstra blendertrinnet gjør opp for litt dårligere bildekvalitet. Personlig ville jeg valgt Nikon, som sagt tidligere, utelukkende på grunn av bildekvaliteten. På alt annet er linsene like bra, eller med fordel til Sigma linsa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...