Gå til innhold

The UNIX filesystem

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

med unix mener du alle *nix eller bare det gamle bsd unix ? Unix v7 filsystemet hette UNIX V7 File System.

nyere Unix'er har mange forskjellige FS. Irix har XFS, FreeBSD har UFS(Unix Fast filesystem) som standar,Linux har ext2/3 + støtte for mange andre FS som reiserFS og XFS.

Det burdre ikke være noe problem å finne info. om disse filsystemene på nettet.

men jeg er ingen unix ekspert..sikkert noen som kan mer om det her enn meg.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-03 16:50, skrev The Jackal:

tenkte mest på en site som forklarte fordeler/ulemper med med f.eks nfs,ufs,ext2....de mest brukte filsystemene...eller hvertfall det som UNIX støtter, altså ikke linux eller *bsd. Linux og *bsd er vel bare laget ut i fra UNIX? Sikkert noen som vet dette litt bedre enn meg.

NFS (network file system) er ikke noe filsystem i den forstand, men en protokoll for tilgang til filsystemer på andre maskiner (alternativ til ftp, windos file sharing etc.)

UNIX er forøvrig ikke ett OS lenger, det var det i begynnelsen men da skal du mange år tilbake i tid. Det har delt seg i ørten forskjellige varianter, og hovedgrenene var BSD på den ene siden og SYS V på den andre. *BSD-systemene er derfor ikke noe "nymotens" greier. Linux derimot er relativt nytt, men bare kjernen. GNU-programmene hadde allerede eksistert siden 80-tallet (hvis jeg husker riktig).

Det fins ikke noe OS som heter UNIX lenger så det er sagt, UNIX er bare et varemerke som brukes om forskjellige OS som oppfyller visse krav (og at leverandørene betaler $$$)

[ Denne Melding var redigert av: Langbein på 2002-12-03 17:07 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-03 17:05, skrev Langbein:

Quote:

Den 2002-12-03 16:50, skrev The Jackal:

tenkte mest på en site som forklarte fordeler/ulemper med med f.eks nfs,ufs,ext2....de mest brukte filsystemene...eller hvertfall det som UNIX støtter, altså ikke linux eller *bsd. Linux og *bsd er vel bare laget ut i fra UNIX? Sikkert noen som vet dette litt bedre enn meg.

NFS (network file system) er ikke noe filsystem i den forstand, men en protokoll for tilgang til filsystemer på andre maskiner (alternativ til ftp, windos file sharing etc.)

UNIX er forøvrig ikke ett OS lenger, det var det i begynnelsen men da skal du mange år tilbake i tid. Det har delt seg i ørten forskjellige varianter, og hovedgrenene var BSD på den ene siden og SYS V på den andre. *BSD-systemene er derfor ikke noe "nymotens" greier. Linux derimot er relativt nytt, men bare kjernen. GNU-programmene hadde allerede eksistert siden 80-tallet (hvis jeg husker riktig).

Det fins ikke noe OS som heter UNIX lenger så det er sagt, UNIX er bare et varemerke som brukes om forskjellige OS som oppfyller visse krav (og at leverandørene betaler $$$)

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Langbein på 2002-12-03 17:07 ]</font>

Da har vi hvertfall noe på det rene. Men hvilke filsystemer er mest brukt på BSD og SYS V? UFS er vel ganske vanlig (er det forresten det første filsystemet som kom til UNIX)? EXT2 *TROR* jeg at jeg har funnet ut at er en linuxgreie, ergo er det ikke aktuelt.

Savner fortsatt noen linker til steder som forklarer litt om ordning av bootblocker, superblocker, hvilke gadgets filsystemet har, hva som ikke er så bra osv.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-03 17:29, skrev neonX:

Er det mulig og oppdrive den orginale UNIX?

Den aller første unix-versjonen til Ken Thompson og Dennis Ritchie tenker du på? Mulig den går an oppdrive et sted, men har du en PDP-7 maskin å kjøre den på ? Her snakker vi skikkelig 60-talls teknologi :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-03 19:12, skrev Dj_Offset:

Hva med å se mer på utviklingen av filsystemene?

Journaling er rimelig nytt, og hva med ReiserFS som

_ikke_ er et blokkbasert filsystem (no more slack space)?

Kunne vært interessant det også, problemet er at jeg ikke har tid. Har allerede et annet essay som jeg har skrevet om UFS, og tenkte derfor å bruke en del av det. Orker ikke skrive 10 sider om noe helt nytt. Har litt dårlig med tid skjønner du :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...