Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til bilstereo


Anbefalte innlegg

Har en Porsche 944 turbo som har orginalt 10 høyttalere.

 

Vil bytte ut disse 10 høyttalerene pluss spilleren, og ikke ekstra forsterker og sub.

 

Dette vet jeg:

 

I dørene foran sitter det diskant, 3,5" og 5,25" med delefilter.

Bak sitter det diskant og 6,5".

 

Helst under 10.000 kr.

 

Forslag?

 

(Bør jeg investere i litt frekkere batteri, eller har det ingen hensikt?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har en Porsche 944 turbo som har orginalt 10 høyttalere.

 

Vil bytte ut disse 10 høyttalerene pluss spilleren, og ikke ekstra forsterker og sub.

 

Dette vet jeg:

 

I dørene foran sitter det diskant, 3,5" og 5,25" med delefilter.

Bak sitter det diskant og 6,5".

 

Helst under 10.000 kr.

 

Forslag?

 

(Bør jeg investere i litt frekkere batteri, eller har det ingen hensikt?)

7906535[/snapback]

 

batteri har ingen hensikt, men bør sjekke dynamoen din før du går til innkjøp av anlegg. på den måten kan du se hvor mye effekt du kan ha (hvor mye strøm batteriet kan levere). om du skulle trenge mer effekt, går det an å kjøpe modifiserte dynamoer som leverer mer strøm.

 

her står det en del:

http://bilradiospesialisten.no/index.php?aID=34&ids=artID

 

" Bilprodusentene designer strømsystemet i bilen til å drive bilens utstyr, slik som hovedlys, kupevifte m.m. – Men heldigvis legger de fleste inn litt reserve. Se på generatoren (dynamoen) på bilen din. Her vil det på en liten metallplate på selve dynamoen stå hvor mye ampere den leverer. De fleste dynamoer leverer ca 55-65 ampere, dette er nok til et stereoanlegg på ca 350 watt RMS.

 

Ta effekten på generatorer din og gang med 40% - Dette vil gi en pekepinn om hvor mye du har å gå på for å drive stereoanlegget ditt. For eksempel er det en stor 90 A dynamo i bilen din, 90 A x 40% = 36 A Det vil si at du har ca 36 A til overs, og det er nok til å drive en forsterker på ca 500 watt RMS Trenger du mer enn det generatoren på bilen din gir, er beste løsningen enten å bygge om den generatoren du har, eller prøve å skaffe en større som passer bilen din. – Mange tror at et ekstra batteri vil løse problemene, men dette gjør bare at du kan stå å spille lengre uten å ha motoren i gang. "

 

har også greie priser på produkter og god peiling.

Lenke til kommentar

Het var det jo endel bambus.

 

Et godt batteri har mye å si, ikke bare om en har slått av motoren, det sørger nemlig for at forsterkerne får nok strøm, dog med en drøy volt mindre, men forsterkerne får uansett det de trenger for å oppretholde kontrollen på elementene. Optimalt sett bør en også ha en riktig dimensjonert dynamo. En kondensator er det absolutt siste en bør investere i på strømsiden, logikken burdte være krystallklar.

 

En kondensator belaster et allerede stresset system unødig, for å sørge for god strømtilgang er en større dynamo essensielt om det mangler ressurser. Kondensatorer har begrensninger og vil ikke klare å henge med rent leveransemessig, den skal først lades, deretter tømmes og lades igjen, ergo vil den ikke takle lange, harde basspådrag som er det som drar mest strøm.

Store kondensatorer koster også mer enn en god dynamo En kondensator er slik jeg ser det noe en kan bruke som en stabilisator og støyrenser i et allerede robust strømleveringssystem.

 

Ok, nok OT, dette er uansett irrelevant for trådstarter siden han ikke ønsker forsterker. Dog må det sies at en opgradering til en god og rimelig firekanaler er noe som på det sterkeste anbefales å ha i bakhodet.

Det kan nemlig bli litt tynt å bare drive et treveis komponentsett foran og et toveissett bak fra spillern.

 

Jeg ville satsa på et godt komponentsett foran sammen med spiller i første omgang. Det vil du ikke angre på :)

Anbefaler å ta en titt på Norsk Elektroakustikk, der finner du mye snadder, men det som er aktuelt for deg er Morel Elate 9-3. Send en mail med forspørsel så får du sikkert godpris på spiller også.

Lenke til kommentar

Har siklet litt på Morel, men det blir nok litt for dyrt for meg. Skjønner at 3 veis komp sett blir vanskelig å drive med bare spilleren, og siden dette er en sportsbil vil jeg holde vekta nede og ikke ha forsterker.

 

Hadde det vært in idè med 2 stk 2 komponent system? Bare drite i å bruke 3,5" hullet...

Lenke til kommentar

Jepp, det er en knallidè. Sats heller på et Morel Dotech MK II 5.25" sett foran sammen med Morel Tempo 6.5" koaxer eller Morel ADMW6 - 6,5" midbasselementer med delefiltre bak. Sper du på med en god Alpinespiller vil du få et veldig kurant resultat. Angående forsterker og vekt tror jeg ikke en US Amps XT 800.4 og et kabelsett vil veie mer enn ca 4-5 kg og da har du plutselig krefter til å drive anlegget uten at du vil merke det på prestandaen til bilen.

 

Skal du ha lavere vekt så hiv ut passasjersetet med innhold, hehe ;)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

om jeg får si min mening så skader det aldrig med ett nytt batteri om man skal bygge anlegg, men du bør også sjekke dynamoen. hvis det er sånn att du har 10k å legge på anlegg ville jeg kikka litt på CDT eller kanske Climax, Men sistnemnte må du bra till sverige for og handle. men noe jeg må spørre om er det høytallere for 10.000:- eller med spiller, høytallere, kabler og forsterker du tenker på?

Lenke til kommentar
om jeg får si min mening så skader det aldrig med ett nytt batteri om man skal bygge anlegg, men du bør også sjekke dynamoen. hvis det er sånn att du har 10k å legge på anlegg ville jeg kikka litt på CDT eller kanske Climax, Men sistnemnte må du bra till sverige for og handle. men noe jeg må spørre om er det høytallere for 10.000:- eller med spiller, høytallere, kabler og forsterker du tenker på?

7918135[/snapback]

 

De 10.000 skal gå til spiller og høyttalere, og kanskje batteri. Det batteriet som står i er biltema... Tviler sterkt på at jeg gidder å strekke nye kabler, bruker nok heller de orginale sytrådene..

Lenke til kommentar
om jeg får si min mening så skader det aldrig med ett nytt batteri om man skal bygge anlegg, men du bør også sjekke dynamoen. hvis det er sånn att du har 10k å legge på anlegg ville jeg kikka litt på CDT eller kanske Climax, Men sistnemnte må du bra till sverige for og handle. men noe jeg må spørre om er det høytallere for 10.000:- eller med spiller, høytallere, kabler og forsterker du tenker på?

7918135[/snapback]

 

De 10.000 skal gå til spiller og høyttalere, og kanskje batteri. Det batteriet som står i er biltema... Tviler sterkt på at jeg gidder å strekke nye kabler, bruker nok heller de orginale sytrådene..

7918298[/snapback]

 

 

Da synes jeg du skal gå for CDT... uten tvil... jeg har en kompis som driver importen av det till norge, ta og mail han så setter han sammen noe som funker till deg.

 

Mail: [email protected]

 

mer info finner du på www.cdtaudio.com

Lenke til kommentar
Har en Porsche 944 turbo som har orginalt 10 høyttalere.

 

Vil bytte ut disse 10 høyttalerene pluss spilleren, og ikke ekstra forsterker og sub.

 

Dette vet jeg:

 

I dørene foran sitter det diskant, 3,5" og 5,25" med delefilter.

Bak sitter det diskant og 6,5".

 

Helst under 10.000 kr.

 

Forslag?

 

(Bør jeg investere i litt frekkere batteri, eller har det ingen hensikt?)

7906535[/snapback]

 

batteri har ingen hensikt, men bør sjekke dynamoen din før du går til innkjøp av anlegg. på den måten kan du se hvor mye effekt du kan ha (hvor mye strøm batteriet kan levere). om du skulle trenge mer effekt, går det an å kjøpe modifiserte dynamoer som leverer mer strøm.

 

her står det en del:

http://bilradiospesialisten.no/index.php?aID=34&ids=artID

 

" Bilprodusentene designer strømsystemet i bilen til å drive bilens utstyr, slik som hovedlys, kupevifte m.m. – Men heldigvis legger de fleste inn litt reserve. Se på generatoren (dynamoen) på bilen din. Her vil det på en liten metallplate på selve dynamoen stå hvor mye ampere den leverer. De fleste dynamoer leverer ca 55-65 ampere, dette er nok til et stereoanlegg på ca 350 watt RMS.

 

Ta effekten på generatorer din og gang med 40% - Dette vil gi en pekepinn om hvor mye du har å gå på for å drive stereoanlegget ditt. For eksempel er det en stor 90 A dynamo i bilen din, 90 A x 40% = 36 A Det vil si at du har ca 36 A til overs, og det er nok til å drive en forsterker på ca 500 watt RMS Trenger du mer enn det generatoren på bilen din gir, er beste løsningen enten å bygge om den generatoren du har, eller prøve å skaffe en større som passer bilen din. – Mange tror at et ekstra batteri vil løse problemene, men dette gjør bare at du kan stå å spille lengre uten å ha motoren i gang. "

 

har også greie priser på produkter og god peiling.

7910218[/snapback]

 

 

Bilen har enten 90A eller 115A dynamo, så da er ikke det no problem. Fett!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...