Gå til innhold

Finner ikke ny harddisk.

Anbefalte innlegg

Fikk i dag min nye 500 gb s-ata western digital disk, på hovedkortet mitt har jeg 8 s-ata porter hvor 4 av dem er i bruk fra før, de 4 som er i bruk er i samme "gruppe" ettersom det er 2 "grupper" med 4 s-ata porter 2 forskjellige steder på hovedkortet. (DFI Lanparty UT CFX3200-DR)

satt inn disken og koblet s-ata kabelen i den nye "gruppen" det jeg ikke viste fra før var at dette var raid kontrollere så finner ikke disken i windows under disk management som jeg alltid bruker når jeg skal opprette nye partisjoner.

så det jeg lurte på er om jeg må sette opp disken i RAID før jeg kan finne den under disk management? har heller aldri satt opp raid og vil nødig formatere en annen disk for og bruke den i raid sammen med den nye. og vil helst unngå og bytte ut den nye disken med en annen s-ata disk for og kunne ta over s-ata plassen som da ikke er raid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner ikke det kortet du har, men i andre systemer kan du bruke single disker selv om de bruker en RAID-kontroller. Men du må antageligvis inn i BIOS-oppsettet for RAID-kontrolleren for å "registrere" disken i maskinen din.

Enten gjør du dette et eller annet sted i den vanlige BIOS'en, eller så må du taste Control-F12 (e.n.s) på et sted i boot-sekvensen til maskinen for å komme inn i oppsettet for RAID-kontrolleren. (Du må kanskje enable RAID-kontrolleren i den vanlige BIOS'en først.)

Manualen til hovedkortet bør gi noen svar på dette.

Lenke til kommentar

Takk for raskt svar, joda har vært inne i raid kontroller setupen, problemet er at ved raid-0 raid-5 og raid-10 (?) trenger jeg flere enn en disk. eneste muligheten jeg kan velge er noe som heter "concatenation". Skal prøve og laste ned partition magic eller lignenede og se om jeg finner disken der nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...