Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

elektro er vanskelig, pliz hjelp

Anbefalte innlegg

hey.... jeg går på elektro og aner ikke noe av det jeg har i lekse, og jeg leser i alle bøka jeg har 3 stykken og finner ingen svar... kan noen hjelpe meg plizzz

spørsmåla er:

Hvilken belastningstype har vi når strøm og spenning ligger i fase?Begrunn svaret.

hvilken faseforskyvning får vi mellom strøm og spenning når vi kobler inn en kapasitiv belastning? begrunn svaret.

hvorfor tar det litt tid før strømmen i en spole når toppverdi etter at den er kobla til en spenning? begrunn svaret.

dette har jeg ikke lært noe om på skolen... har let og lest i 4timer og finner ikke en drit

jeg har klar noen andre oppgaver men tenkte det ikke var vits å skrive inn de og xD

hadde vært fint å få noen svar hvis det var mulig:).

takker for alle svar :)

Endret av cahs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når straumen og spenninga ligg i fase har vi ein resistiv last. Viss spenninga då endrar seg, endrar også straumen seg.

Kapasitiv last: Her kjem straumen 90 grader før spenninga trur eg. Korriger meg viss eg tek feil.i

I ein spole tek det litt tid for straumen å nå toppverdien fordi straumen kjem 90 grader etter spenninga.

EDIT: tok vekk quotinga

Endret av Imperivm_Romanvm
Lenke til kommentar

stemmer det han over her skriver .... :D

kan også legge til at kapasitiv last = en kondensator i nettverket ditt..

hvis du har en RC krets (med en motstand og en kondensator) så kommer strømmen i fase gjennom motstanden, men 90 grader forran i fase i forhold til kilden.

Dermed må du regne deg ut fasevinkelen med tan(wC*V / V/R), eller en annen tilsvarende formel da...

edit igjen:

skriver dette til min egen interesse, da jeg holder på med dette nå, og skrive det får meg til å huske bedre.

Endret av jalejale
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...