cahs Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 (endret) hey.... jeg går på elektro og aner ikke noe av det jeg har i lekse, og jeg leser i alle bøka jeg har 3 stykken og finner ingen svar... kan noen hjelpe meg plizzz spørsmåla er: Hvilken belastningstype har vi når strøm og spenning ligger i fase?Begrunn svaret. hvilken faseforskyvning får vi mellom strøm og spenning når vi kobler inn en kapasitiv belastning? begrunn svaret. hvorfor tar det litt tid før strømmen i en spole når toppverdi etter at den er kobla til en spenning? begrunn svaret. dette har jeg ikke lært noe om på skolen... har let og lest i 4timer og finner ikke en drit jeg har klar noen andre oppgaver men tenkte det ikke var vits å skrive inn de og xD hadde vært fint å få noen svar hvis det var mulig:). takker for alle svar Endret 9. februar 2007 av cahs Lenke til kommentar
snarius Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 (endret) Når straumen og spenninga ligg i fase har vi ein resistiv last. Viss spenninga då endrar seg, endrar også straumen seg. Kapasitiv last: Her kjem straumen 90 grader før spenninga trur eg. Korriger meg viss eg tek feil.i I ein spole tek det litt tid for straumen å nå toppverdien fordi straumen kjem 90 grader etter spenninga. EDIT: tok vekk quotinga Endret 9. februar 2007 av Imperivm_Romanvm Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 (endret) stemmer det han over her skriver .... kan også legge til at kapasitiv last = en kondensator i nettverket ditt.. hvis du har en RC krets (med en motstand og en kondensator) så kommer strømmen i fase gjennom motstanden, men 90 grader forran i fase i forhold til kilden. Dermed må du regne deg ut fasevinkelen med tan(wC*V / V/R), eller en annen tilsvarende formel da... edit igjen: skriver dette til min egen interesse, da jeg holder på med dette nå, og skrive det får meg til å huske bedre. Endret 9. februar 2007 av jalejale Lenke til kommentar
cahs Skrevet 9. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2007 tussen takk..... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå