Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

juksa på prøve

Anbefalte innlegg

Kom på en noe som skjedde i klassen min:

En kompis av meg skulle ta prøven etter oss andre fordi han hadde vært syk. Han hadde lest til prøven før timen/prøven begynte og la derfor natur og miljø boka under pulten. Boka ble oppdaget, men han hadde ikke brukt den. Dette medførte likevel i annmerkning, og litt nedsatt karakter. Men han fikk ikke stryk.

Så du kan jo be læreren sette en karakter etter hva du har gjort, for deretter å flytte karakteren et hakk ned.

Jeg vil stille deg et spørsmål: Er du av typen flink på skolen eller ikke? Hvis du er generellt flink på skolen vil dette hjelpe litt siden læreren ikke tror så mye på at du har jukset, men at hun har en liten mistanke om dette siden du satt med ipoden i fanget.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En lærer har like mye lov til å snoke i sekken eller på mobilen din, som jeg har. Uansett om den er av eller på.

7918606[/snapback]

En lærer på grunnskolen erstatter foreldrene dine. Er det ingen som har forstått dette? De har fullmakt til å gjøre ting som foreldrene dine har lov til, slik som å ta fra deg ting, se på dem etc.

7928870[/snapback]

Der tar dere feil, så lenge det er din eiendel, og det ikke er forelder som snoker, så har dem ikke rett til det.

Lenke til kommentar
En lærer har like mye lov til å snoke i sekken eller på mobilen din, som jeg har. Uansett om den er av eller på.

7918606[/snapback]

En lærer på grunnskolen erstatter foreldrene dine. Er det ingen som har forstått dette? De har fullmakt til å gjøre ting som foreldrene dine har lov til, slik som å ta fra deg ting, se på dem etc.

7928870[/snapback]

Der tar dere feil, så lenge det er din eiendel, og det ikke er forelder som snoker, så har dem ikke rett til det.

7930115[/snapback]

Så du mener foreldrene ikke kan gi fullmakt til slike ting til læreren?

Lenke til kommentar

Unnskyld meg men er det ingen som forstår kva opplæringslova gir av rettigheiter både til eleven og til læraren.

Med å godta at eleven skrives inn på skulen har foreldra godtatt reglementet og forutsetninger som ligger bak. Så lenge eleven då er under myndig alder kan læraren rote så mykje han vil igjennom private einendeler så lenge han/ho har ein begrunna mistanke/ grunn til det.

I dette tilfellet? Case Closed!

Og dei som anbefaler å lage leven? Hor tåpeleg er det eigentleg?

For det første er det på nivå med spebarnstaktikk, jo meir hyl jo større sjanse for "trøst" for det andre så å lage bråk for nokon andre har og vil heller aldri lønne seg, mange tøffinger på ungdomskulen som no bommer ein 5er til "kaffe".

Husk på at trynefaktoren gjelder i grunnskulen. Det er fort gjort å miste nokre poeng her og der i vippefag. Så denne anbefalinga kan få trådstarter til å risikere mykje meir enn kva han risikerer i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Han ser uansett bra skyldig ut; hvem er det som legger en ipod i fanget under prøven? Samt, selv om han ikke jukset så kan det se ut som om han hadde tenkt til å jukse. Hva enn han prøver å si så vil det bare høres ut som en idiotisk unskyldning, så jeg håper han lærte å ikke gjøre slike ting igjen :p

Lenke til kommentar
Men når han ikke jukser så har han jo all rett til å protestere?

7930809[/snapback]

Ja, men hvis han har hatt ulovlige hjelpemidler i fanget har han i praksis jukset! Hvis jeg har en prøve i historie, og velger å skrive masse jukselapper som jeg legger i pennalet, så er det 100% irrelevant om jeg leser dem eller ikke! Jeg har hatt muligheten, altså har jeg i praksis jukset.

Lenke til kommentar

Jeg har lest hele tråden nå, og jeg vil nok konkludere med at jeg tror du har jukset, men anyway så skal du knekke denne læreren.

Hvorfor i hell. hadde du bilder av sammendrag på ipod'en din? Du kunne jo bare kopiere sammendraget hvis du syns det er så vanskelig å dra på hele boka. Du burde ha lagt ipod'en i sekken, men gjort er gjort og spist er spist.

Du har all grunn til å anmelde denne læreren, men det vil uasett ikke være den beste løsningen. Dette vil nok ødelegge karakteren din i dette faget fordi læreren vil få et enda dårligere inntrykk av deg. Jeg ville ha gått til kontaktlæreren, rektor eller avdelingssjefen for klassa de og pratet med vedkommende.

Det viktigste nå er å vise din "uskyld", og ikke vise hennes skyld.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

nå er det lenge sida jeg har vært her på hw.... jeg setter veldig pris på at dere har tatt dere tid til å si deres menigner :D

denne episoden er nå nesten et halvt år sida og relativft ute av værden, læreren "vant" over meg... er ganske sikker på at jeg hadde "vunnet" hvis foreldrene mine var på min side, men det er forvanskli å bli tatt 100% seriøst i å med at det er meg (15 år gammel elev) mot en lærerer (som er 30-25 år). derfor endte det med stryk + annmerkning...

men tidene forandrer seg å vi har heldigvis fått ny lærer i matte og nam. denne læreren er ganske grei og god som lærer... mattekarakteren min er tilbake på 5 :) mens nam karakteren kommer sikkert til å bli 4, noe som jeg er relativft fornøyd med ;)

mvh

Ulrik

Lenke til kommentar

jeje....nå er det jo ikke veldig praktisk å løpe rundt med en bok i lomma/handa på skoleveien heller da....

------------

men jeg har lært penga mi; ikke bruk teknologisk utstyr med minne til å gjøre skolearbeid ;)

Lenke til kommentar

Hvis hun selv sa HUN hadde GÅTT in og sett på det du hadde INNPÅ ipoden så sier hum jo selv at HUN måtte gå inn på den for og finne de bildene.

Blir samma som at en bok du har prøve i ligger ved beina dine eller ved siden av pulten, kan dette og bli juks da? selv om personen ikke har åpnet boka.

HAN hadde jo ikke skrudd PÅ ipoden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...