Ulrik91 Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Hei! jeg er en elev på lunde ungdomskole i Skien. jeg går siste halvår i 10. klasse. jeg ble tatt for juks i en prøve i dag selv om jeg ikke juksa. her er hva som skjedde: I dag hadde vi natur og miljø prøve i 3 kapitler. dette var en stor prøve som teller mye på den karakteren vi får til sommeren. jeg øvde i hele går på denne prøva. jeg har en ipod video som jeg putta inn noen bilder av sammendraga fra kapitlene vi hadde prøve i, på for at jeg kunne øve litt før skolen og før prøva. når læreren kom inn i klasserommet gikk jeg ut av disse bildene å uten videre å tenke over det legger jeg ipoden i fanget. vi fikk utdelt prøva og jeg begynner å skrive. etter ca. 5 minutter sier læreren: "gi meg den mobilen eller mp3 spilleren du har i fanget" jeg tenker: "ok, jeg var ikke inne på noe og jeg hadde ikke fikla med den etter vi hadde fåttt utlevert prøva". etter prøva var ferdig (og jeg hadde fulført hele prøva) spør jeg læreren om jeg kan få ipoden tilbake, da sier hun: "ja, men jeg må snakke med deg på gangen". på gangen sier hun at hu har gått inn på ipoden å sett de bildene. hu sier også at jeg juksa men jeg sier at det har jeg ikke gjort! men hu tror ikke på meg. hu sier. "dette kommer til å få konskekvenser". "hva slags konsekvenser da?" svarte jeg. "du får stryk på prøva og en stor anmerkning i oppførsel". jeg prøvde å forsvare meg med at jeg faktisk ikke juksa men det var nyttesløst. jeg spør også om jeg kan ta prøva på nytt eller at hu kan lage en ny prøve til meg men hu svarer nei. når jeg kommer hjem sier jeg til mamma hva som har skjedd men hu tror også at jeg juksa og akter ikke å gjøre no med saken. hva skal jeg gjøre? er det rimlelig å bli trekt en hel karakter ned i natur og miljø fordi læreren "tror" at jeg juksa? nå kommer jeg mest sansynerlig ikke inn på den skolen jeg søker på heller har lærere lov til å gå inn på bildene på min personlige eindel (ipden) og se hva jeg har der? mvh Ulrik Ask Fossum Lenke til kommentar
cahs Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 hey! jeg synes det var uretferdig gjort av læreren, og læreren har ikke lov til å gå in på private eiendeler. Men på den ungdomskolen jeg gik på var det ikke lov til å ha oppe mobilen/mp3 en eller høre på den, spesielt ikke på prøver, samme er det på den videregående skolen mi, men det er kun lov å høre på mp3 når vi jobber praktisk(elektro). men hvis det er en hjelp...noe jeg gjorde... jeg ba morra mi ringe til rektoren og snakke med han og si læreren hadde vært i tinga mine (ipoden) og snoka rundt, og ga meg stryk på prøven, så ville jeg fåt morra mi til å be om at jeg skulle få ta prøven på ny eller at læreren skulle lagd en ny prøve prøv det Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Tviler på at læreren har lov til å rote på ipoden din... en annen ting er at jeg ikke forstår hva læreren vil komme fram til med dette? du sier jo selv at du hadde ipoden i 5minutter... du var vel ikke ferdig med alle oppgavene etter 5minutter heller ? så noe måtte du ha kunnet? uansett tror jeg du må prøve å prate med læreren din, er han/hun vrang, kan du jo nevne noe med den snokingen hun bedrev... Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Tviler på at læreren har lov til å rote på ipoden din... 7905856[/snapback] Ja men nå lå iPoden på med bildene oppe da, så hun kunne ikke unngå å se bildene... Lenke til kommentar
Loeve Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Har liten tro på at du forteller sannheten nå, gitt, men heller vil dekke skinnet ditt for et mislykket jukseforsøk. Either way - læreren har ikke lov til å ta ifra deg iPoden uten din tillatelse, ikke lov til å se på ditt personlige innhold uten tillatelse og du kan vel kreve ny prøve hvis du føler at du ikke ytet 100% på den forrige om jeg ikke tar helt feil. Either way, cheating is stupid - m'kay? Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 nei? han hadde jo gått ut av dem? Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 nei? han hadde jo gått ut av dem? 7905882[/snapback] Åhh Las feil i sted Lenke til kommentar
Ulrik91 Skrevet 9. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2007 (endret) ja det var ganske dumt av meg å ikke legge ipoden i fanget og ikke i lomma. btw: den læreren er ganske spesiel, hu har den instillinga at alle elevever er drittunger som gjør alt for å skape trøbbel og jukser osv... det er sinsykt vanskelig å diskutere med hu. jeg hørte ikke på musikk under prøva heller.... mange dere sier jeg skal snakke med foreldra om det, men de er helt klikk nå og tror at jeg juksa... så det dere mener er at kan "utpresse" hu pga. at hu så gjennom ipoden? Endret 9. februar 2007 av Ulrik91 Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Finn ut 100% sikkert om hun har lov til å rote på ipoden din.. har hun ikke lov til det... få laget et skriv på det å ta med til henne... Lenke til kommentar
Ulrik91 Skrevet 9. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2007 det er en god ide!....har søkt en del på nettet nå, men finer ingen ting.... Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Ikke gi opp. Send skriftlige klager, send formelle klager, stikk innom kontoret hver dag og spør om det er skjedd noe nytt i utviklingen. Du vil komme til et punkt hvor de forstår at du ikke lenger kjemper imot fordi du vil unnslippe anmerkning, men fordi du vil forsvare æren din. Du kan også prøve deg på "Jeg skal se deg i øynene nå og si med hånden på hjertet at jeg ikke jukset, og hvis du ikke tror på meg, så skal jeg godta anmerkningen. Men hvis du ser på meg at jeg faktisk mener det jeg sier, at situasjonen slik jeg har forklart den ikke bare er sannsynlig men det som faktisk skjedde, så skal du få lov å leve med at du har feilaktig straffet en uskyldig person". Hvis det ikke fungerer, så er rektor neste stopp. Ikke la saken død, det er det viktigste. Hvorvidt du faktisk jukset eller ikke er irrelevant, det er uansett verdt et forsøk. Ikke la deg krenke. Lenke til kommentar
JimL Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Utrolig slapt av trådstarter. Forsvarer avgjørelsen til læreren fullt ut. Syns ikke læreren kan snike inne på mp3-spilleren din, men blir hennes ord mot ditt. Sier hun den viste et bilde fra boka så holder nok det. Hva i allverden tenkte du på når alle andre i klasserommet la alt annet enn penn/papir ned i en pose/ransel? Å sitte med sammendrag fra pensum i fanget syns jeg er juks, ingen har mulighet til å sjekke om du benytta deg av det. Og du vet like godt som alle andre at bøker/notater/whatnot skal bort og vekk før prøven begynner. Lenke til kommentar
Ulrik91 Skrevet 9. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2007 Utrolig slapt av trådstarter. Forsvarer avgjørelsen til læreren fullt ut. Syns ikke læreren kan snike inne på mp3-spilleren din, men blir hennes ord mot ditt. Sier hun den viste et bilde fra boka så holder nok det. Hva i allverden tenkte du på når alle andre i klasserommet la alt annet enn penn/papir ned i en pose/ransel? Å sitte med sammendrag fra pensum i fanget syns jeg er juks, ingen har mulighet til å sjekke om du benytta deg av det. Og du vet like godt som alle andre at bøker/notater/whatnot skal bort og vekk før prøven begynner. 7906478[/snapback] som jeg har sakt så var faktisk ikke bildene oppe da hu tok den. det var et par andre som hørte på mp3 i klassen. men da jeg sa dette til læreren sa hu at jeg skulle passe mine egne saker. men er det ikke litt drøyt å gi en elev en stryk fordi han hadde en ipod i fanget de 5 første minuttene? Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 (endret) Jeg skjønner på en måte læreren veldig godt, men for å si de rett ut så høres ho ut som ei hurpe. Dessuten så sa du jo at du ikke hadde bildene opp da hun tok iPoden, og det å snoke rundt i andres saker er vel kanskje ikke det lureste en kan gjøre... Men vis du vet innerst inne at du ikke jukset, så for all del stå på og ikke la saken dø ut! EDIT: Jeg går i 10. klasse, og skjønner veldig godt situasjonen. Jeg hadde blitt fly forbanna... Endret 9. februar 2007 av Selvin Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Læreren har absolutt ikke lov til å gå inn på iPoden din, ahdde selv en lignende sak i klassen i fjor. Da gjaldt det at læreren hadde gått inn på mobilen til en elev og funnet en mld på mobilen hvor det sto at han hadde skulka. Hukser ikke helt åssn saken gikk, men han fikk ikke fravær og hu slapp noen anmeldelser elle linende. Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Tviler på at lærern har lov til å gjøre det der. Du kan jo gå til din klasseforstander da (om det ikke er bitcha). Lenke til kommentar
Onyx Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Altså, så brukte du de bildene på din iPod for å øve. Si det til læreren. Dette blir på samme måte som å ha (i dette tilfellet) naturfagboka oppe for å lese rett før timen, for så å legge boka fra seg. Du må formulere deg riktig og si at bildene var ment som hjelpestoff for å lære bedre før prøven. En ting til. Det gikk fem minutter før hun tok iPoden fra deg. Hvor lenge satt du med prøven? Be læreren din se igjennom prøven og la henne sette karakter utifra det du har skrevet. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Har bare en ting å si: PWNED! Fra spøk til Halvor: Det er nok ikke spesielt mye du kan gjøre med saken, da lærerens ord sannsynligvis veier tyngre enn èn elevs. Minner meg om èn episode for litt over er år siden, da jeg gikk på GK. En kamerat satt og trillet snusboksen rundt på bordet i timen, så kom læreren inn - noe som resulterte i en annmerkning for "Snusing i timen". Lenke til kommentar
Onyx Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Det er nok ikke spesielt mye du kan gjøre med saken, da lærerens ord sannsynligvis veier tyngre enn èn elevs. Alle barn i norge har rett til å si sine meninger, og beslutte ting på egenhånd. Selvfølgelig kan han dra saken ut så mye han vil. Lenke til kommentar
Ulrik91 Skrevet 9. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2007 prøva varte 1 hel klokke time... det er så vanskelig å gjennomføre en klage hvis ikke foreldra tror på deg! nå sier fatter at hu hadde sakt at jeg hadde sett ned i fange hele tida....noe som jeg faktisk ikke hadde gjort....eller, jeg sitter jo å tenker på svare før jeg skriver de da.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå