Gå til innhold

Forskere hevder voldelige spill sløver hjernen

Anbefalte innlegg

Forskere fra USA har funnet ut at ungdom som spiller voldelige spill får nedsatt aktivitet i hjernens pannelapp. Pannelappen er den delen av hjernen som styrer bl.a. følelser, impulser og konsentrasjonsevne.

I tillegg er det vel verdt å nevne at lobotomi utføres ved å fjerne forbindelsen mellom pannelappen og resten av hjernen. I USA hevder forskere at det er en klar sammenheng mellom skadd eller underutviklet pannelapp og voldsforbrytere.

Mer info på:

http://www.upi.com/view.cfm?StoryID=200212...02-045734-4004r

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

....Og om et halvår finner noen andre opplyste forskere ut at man blir intelligent av å spille voldsspill.

Man må uansett se på hva det er som gjør at voldsspillene er "fordummende". Jeg tror at et er fordi mange voldsspill ikke stimulerer hjernen til å tenke "intelligent", men trener mer impulsene. Men det finnes voldsspill med god historie og som krever endel tenking. Og det er jo bra.

[ Denne Melding var redigert av: SysError på 2002-12-03 19:18 ]

Lenke til kommentar

Jeg mener at det er jo omtrent det samme som å si at hvis man eksponerer seg for sol, så blir man solbrent. Selvfølgelig får man et mer hverdagslig forhold til vold hvis man ser det hver dag. Bare spør en obdusent om han/hun synes det er like ille å se et lik nå som første gangen. Tror jeg tør å påstå at svaret blir nei.

Det som er avgjørende er jo hva slags holdning man har til vold fra før, og hvor lett man lar seg påvirke. Noen burde helt klart aldri spillt voldelige spill og aldri sett voldelige filmer heller. Men det er LANGT fra alle!

Undersøkelsen viser jo også at det er 'retards' som blir mest påvirket av voldelige spill. Burde gi en liten pekepinn...

Lenke til kommentar

Om foreldrene dine sier noe slikt til deg (tråd tittelen), sett opp din mest sarkastiske mine og si noe sånt som: Blah blah blah..

De forbannede Amerikanske forskerene gjør krav på å vite alt mellom himmel og jord, og slår det like hardt fast hver eneste gang de kommer med en eller annen idiotisk statement, for så å litt senere "trekke det tilbake" (de gjør det selvfølgelig ikke offentlig for de er jo Amerikanere, og Amerikanere må jo ha rett i alt).

Så går det en liten stund, og en ny og enda mer idiotisk statement kommer fra en eller annen Amerikansk forsker.

Det slår ALDRI feil.

Lenke til kommentar

forskere i usa har funnet en sammenheng mellom skostørrelse og voldskriminalitet, voldsutøvelsen er overrepresentert hos folk med oddetall i skostørrelse...bla...bla..bla..bla

noe kritisk sans må man vel ha

dessuten, når store deler av usas befolkning ikke vet navnet på hovedstaden i canada (aftenposten i går, husker ikke tallet) kan det kanskje tyde på at usa stort sett består av en gjeng tilbakestående aper, hevder forsker heraldo ved hardwere.no instituttet :lol:

Lenke til kommentar

Uansett hva vi gjør så vil det alltid være psykopatiske folk der ute som gjør et eller annet rart som å skyte vildt rund seg.

Gale folk har alltid eksistert og vil alltid eksistere uansett hva vi gjør shrug.gif

"Reality is that which, when disbelieving it, does not stop existing" - Philip K. Dick

B|Real @#hw.no@undernet

www.b-real.net

[ endret av B|Real den 2002-12-04 11:19 ]

Lenke til kommentar

Synes det er lite sakelig kritikk av undersøkelsen her "bla, bla, dette er dritt, forskere har tatt feil før, usa-folk er dumme" etc. Kanskje har denne undersøkelsen noe for seg, kanskje ikke, vanskelig å si.

Hovedinvendingen jeg har, er at de måler mens man spiller, og da synes jeg ikke det er så rart at man får nedsatt aktivitet, alle har vel spillt SOF2 en times tid, eller sett en voldelig film, og lagt merke til at man "venner" seg til det ganske fort (det er derfor filmer der man bare antyder grusomme ting/de bare skjer avogtil er så jævelige). Det er ikke så rart, og jeg ser på det som en naturlig forsvarsmekanisme i hjernen.

Det som burde være hovedpoenget er om det fører til permanent nedsatt aktivitet eller nedsatt aktivitet i lang tid etter man har spillt, da kan det muligens være et faresignal.

AtW

Lenke til kommentar

ATWindsor, det trenger ikke bare å gjelde voldsspill, det kan også gjelle alle som ser på tv2 nyhetene hver dag og blir vant til å se masse (og liknende) dritt om og om igjen. Dette kan vel gjennom samme mekanisme fører til mindre aktivitet i den delen av hjernen.

kritisk til forskning skal man alltid være uansett, spesielt når man kun leser medievridde konklusjoner og ikke gjennomgår rapporten på en tilfredsstillende faglig måte.

i finnes det stadig flere rapporter "på bestillig", noe alle bør være klare over.

Lenke til kommentar

Denne undersøkelsen høres rar ut. Forskeren har altså målt hjerneaktiviteten til studieobjektene mens de ble "utsatt for videospill" Om man leser litt mer ser man at gutta faktisk ikke spilte spillene, men så videoer fra dem (i tillegg til klipp fra videofilmer) Jeg ser ikke helt poenget i da å anklage dataspill istedet for film, annet at dataspill nå har rollen som "ungdommens ødelegger" på samme måte som videofilm hadde på åttitallet og rockemusikk på 60 og 70 - tallet.

Nå er det bred enighet i forskermiljøer om teorier om at man tilvennes ("Desensitizing") vold ved å utsettes for det i media og at dette gjør at man i mindre grad reagerer om man opplever vold i virkeligheten. Men at dette faktisk kommer av at nevrologisk koblinger i hjernen svekkes... jeg vet ikke. Og om man tar dette for god fisk er det vel bare en forklaring på hvorfor denne tilvenningen skjer, ikke egentlig noe nytt argument for at vold i medier gjør brukerne av nevnte media mer voldelige. (Teoriene sier ingenting om at man blir mer voldelige, bare at man reagerer på vold i mindre grad)

Uansett, argh, eksamen om akkurat dette på mandag. Tilbake til bøkene.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-04 16:28, skrev heraldo:

ATWindsor, det trenger ikke bare å gjelde voldsspill, det kan også gjelle alle som ser på tv2 nyhetene hver dag og blir vant til å se masse (og liknende) dritt om og om igjen. Dette kan vel gjennom samme mekanisme fører til mindre aktivitet i den delen av hjernen.

Ja det er jeg enig i, hadde jo også med film som et eksempel i innlegget mitt, men jeg synes som sagt forskningsrapporten bommer, siden det er kun er relevant om denne "tilvenningen kan overføres til det virkelige liv, og varer lengre enn akkurat den tiden man blir påvirket.

Quote:

kritisk til forskning skal man alltid være uansett, spesielt når man kun leser medievridde konklusjoner og ikke gjennomgår rapporten på en tilfredsstillende faglig måte.

i finnes det stadig flere rapporter "på bestillig", noe alle bør være klare over.

Ja men det er en forskjell på å være kritisk og å komme med drittslenging, mange undersøkelser er dårlig gjennomført, da kommer man lengre ved å påpeke svakhetene enn ved å komme med usakeligheter alla "amerikanere er teite".

AtW

Lenke til kommentar

Okay, nok et bidrag fra undertegnede..

Er dette kanskje ganske enkelt..

VOKSESMERTER ?

Voksesmerter for en sivilisasjon som lærte å fly lenge før evolusjonen gav oss vinger, som lærte å kjøre bil og venne seg til å bevege seg i hastigheter vi aldri var ment å ferdes i, som er blitt så smarte at vi selv simulerer evolusjonen?

Jeg tror det. Nå er vi kommet dit hen at vi hele tiden oppdager noe nytt, vi er usikre på hva det er: Sikt og skyt, spør siden, derfor disse forskerene som gauler om det ene som er farligere enn det andre, for så å falle tilbake på det litt senere.

Tross alt, for bare noen ti-år siden lekte folk seg med kvikksølv uten å tenke på at det kunne være giftig..

Så jeg antar det er der alle disse advarslene kommer inn. Vi er i en kunnskaps og utviklingsmessig lomme vi er i ferd å bryte ut av og krype videre mot overflaten og den endelige fulle sannhet om vår eksistens, universet og bla, bla, bla o.s.v.

Så egentlig bør vi være glade for at forskerene sier ifra når de finner noe som _kan_ være skadelig, men som mest sannsynlig i ytterste konsekvens _ikke_ er det. Da har det ihvertfall undersøkt det. Hvorvidt det er grundig nok, vil historien vise i ettertid..

Og sånn for å summere hva jeg har sagt.. Det jeg sa tidligere var dumt sag. Ok, der kom det. Sprett sjampisen :grin: Jeg overreagerte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...