diosyria Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Lurer på om jeg oppnår høyere eller raskere ytelse med Raptor 74 gb disken vs Samsung spinpoint sin 500 gb som system hdd. Skal innstalere Vista Ultimate. Begge har 16 mb cache, forruten det at Raptor sin utgave spinner på 10.000 rpm. Hovedkortet er et Asus CROSSHAIR, nForce 590 SLI. og skal kjøre 2 stk x1950 xtx kort fra Powercolor om det er av intr.Cpu: Amd X2 5200+ Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Spørsmålet er vel om du vil ofre størrelse med hastighet? Trenger du plassen til en 500gig, så tar du den. Trenger du ikkje plassen, tar du raptoren. Selv kjører jeg SCSI til system, og sata til lagring. Lenke til kommentar
diosyria Skrevet 9. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2007 (endret) Spørsmålet er vel om du vil ofre størrelse med hastighet? Trenger du plassen til en 500gig, så tar du den. Trenger du ikkje plassen, tar du raptoren. Selv kjører jeg SCSI til system, og sata til lagring. 7905844[/snapback] Ja det er klart, man får mye mere for pengene med en Samsung, men forskjell på de diskene er det vel med tanke på ytelsen? Endret 9. februar 2007 av diosyria Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 hovedspørsmålet her er vel lese og skrivehastigheter, samt søketid. jeg vil anta at raptoren har bedre søketid, mens samsungen har bedre lese og skrivehastigheter pga. høyere datatetthet. Lenke til kommentar
Tore Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 (endret) Raptor søketid 4.6 ms - 150 MBps Samsung søketid - 8.9 ms - 300 MBps Så Raptoren er nesten dobbelt så rask i søketid... Det jeg ikke sjønner helt er 150MB på raptor å 300MB på samsungen... EDIT: skrev feil tid på samsung. Endret 12. februar 2007 av Scorpioen84 Lenke til kommentar
nekronos Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Siden en raptor disk vil yte mer til system så ville jeg brukt den til det og samsungen til lagring.. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 (endret) Så Raptoren er nesten dobbelt så rask i søketid...Det jeg ikke sjønner helt er 150MB på raptor å 300MB på samsungen... 7929748[/snapback] Det betyr at Samsungen kan flytte større datamengder pr. sekund over SATA-grensesnittet enn Raptoren fordi dette er SATA-150 og SATA-300 respektivt. Det betyr ikke at Samsungen faktisk er så rask; jeg velger å tro Raptoren er raskere på de fleste områder (ikke alle) fordi den har lavere søketid, som betyr at den ikke bare blir stående å 'vente' like lenge som Samsungen under operasjon. Jeg har ikke sett noen benchmark på verken 150 GB- eller 74 GB-Raptorene, men husker at 36.6 Raptoren ikke var noe spesielt raskere enn vanlige 7200 RPM-disker, mens 74 GB-Raptoren skulle være noe raskere. Endret 13. februar 2007 av skag1 Lenke til kommentar
Tore Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 Jeg har av den gamle 37Gb Raptor-disken, å den har ikke imponert med i det heletatt, den har lenge vært utkoblet også fordi den bråker mere, ingen forskjel på den som systemdisk som jeg kunne merke... Men tror den nye generasjonen Raptor er litt bedre, håper vertfall det... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå