Gå til innhold

*LØST* Hva er modus? 1 PCI Express x16 (x8-modus)

Pion_

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er to PCI-ex porter hvor begge kjører over en 16x bus, men kun om du kjører ett kort i èn av portene. Om du kjører to kort, SLI eller Crossfire så vil den ene porten kjøre x16 og den andre vil kjøre x8.

Da sier vi at porten kjører i x8-modus.

Shoot me fifty times if it's wrong. Vi liker ikke vranglære her på diskusjon.no, så det er bare til å rette på meg. =)

Endret av PatrickM
Lenke til kommentar

Hvert enkelt PCI-E spor har en eller flere kanaler til hovedkortet(?). En kanal består av 4 ledere/kontakter, 2 til å sende og 2 til å motta. PCI-E x2 har to kanaler(dvs 8 ledere), PCI-E x16 har 16 kanaler osv.

Dette har naturlig nok litt å si på størrelsen på selve kortet, og på tilkoblingen på hovedkortet. Du kan fint bruke et PCI-E 1x kort i både 1x/8x/16x spor, men du kan ikke bruke et 8x kort i et 1x spor pga størrelsen. Naturlig nok.

Men nå ser eg jo at spørsmålet allerede var løst :)

Eg ble også litt usikker på om eg skyter litt langt over målet med svaret, eller kanskje eg bommet helt. Men under har eg lagt til noen linker:

HowStuffWorks.com

HowStuffWorks.com

Endret av nomore
Lenke til kommentar
Ærlig talt.. dere vet ikke hva dere snakker om! Når dere ikke vet, så kan dere la være å svare..

8-bit bus... jeg ler meg skakk

7916090[/snapback]

Jeg sa at det bare var å rette på meg om jeg tok feil, men du kan da gjøre det på en skikkelig måte?

Neste gang du kritiserer noen for å svare, så kan du oppgi hva som faktisk er riktig.

At det er mulig....

Edit: Svaret mitt var igrunn riktig, men feil bruk av ord enkelte steder. Ikke oppfør deg som en drittunge når du ikke svarer på trådstarters spørsmål selv engang...makan til tullball.

Endret av PatrickM
Lenke til kommentar
Ærlig talt.. dere vet ikke hva dere snakker om! Når dere ikke vet, så kan dere la være å svare..

8-bit bus... jeg ler meg skakk

7916090[/snapback]

Jeg sa at det bare var å rette på meg om jeg tok feil, men du kan da gjøre det på en skikkelig måte?

Neste gang du kritiserer noen for å svare, så kan du oppgi hva som faktisk er riktig.

At det er mulig....

Edit: Svaret mitt var igrunn riktig, men feil bruk av ord enkelte steder. Ikke oppfør deg som en drittunge når du ikke svarer på trådstarters spørsmål selv engang...makan til tullball.

7918130[/snapback]

Dette med bit er ikke så feil som man tror. I følge HowStuffWork klarer en kanal 1 bit pr klokkerunde. Så en 8x port har 8 kanaler og klarer da 8 bit.

A x1 connection, the smallest PCIe connection, has one lane made up of four wires. It carries one bit per cycle in each direction. A x2 link contains eight wires and transmits two bits at once, a x4 link transmits four bits, and so on. Other configurations are x12, x16 and x32.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...