Pengi Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Hei, har 4 identiske brikker fra geil, GeIL CL25-3-3DDR 400. Kjøpte 2 av det for en god stund siden, mens de 2 neste er en "nyere" investering.. Det jeg lurer på er: De to gamle brikkene har samme minnetid, og de to nye har samme minnetid. Men de nye og gamle har ikke dette, har dette noe å si for ytelsen?? Og i såfall kan dette endres?? Hva bør jeg stille de inn på?? De nye brikkene: @ 200 MHz 2.5-3-3-6 (CL-RCD-RP-RAS) @ 166 MHz 2.0-3-3-5 (CL-RCD-RP-RAS) De gamle brikkene: @ 200 MHz 2.5-4-4-8 (CL-RCD-RP-RAS) På forhånd takk... Lenke til kommentar
Loke_h Skrevet 13. februar 2007 Del Skrevet 13. februar 2007 (endret) Hei,har 4 identiske brikker fra geil, GeIL CL25-3-3DDR 400. Kjøpte 2 av det for en god stund siden, mens de 2 neste er en "nyere" investering.. Det jeg lurer på er: De to gamle brikkene har samme minnetid, og de to nye har samme minnetid. Men de nye og gamle har ikke dette, har dette noe å si for ytelsen?? Og i såfall kan dette endres?? Hva bør jeg stille de inn på?? De nye brikkene: @ 200 MHz 2.5-3-3-6 (CL-RCD-RP-RAS) @ 166 MHz 2.0-3-3-5 (CL-RCD-RP-RAS) De gamle brikkene: @ 200 MHz 2.5-4-4-8 (CL-RCD-RP-RAS) På forhånd takk... 7904820[/snapback] Still inn etter de som har dårligst timings (høyeste tall) på samme frekvens. Så kan du prøve deg frem etterhvert hvis du vil ha bedre ytelse. EDIT: Det første tallet er likt. Men nr.2,3 og 4 kan du prøve å senke til hhv. 3-3-6 Kan hende de klarer CL2 også (første tall), men lite sannsynlig. EDIT2: Hvilken FSB kjører du? 200 eller 166? På noen AMD-maskiner kan det være en fordel å kjøre minnet på 166, dersom FSB er 166. Da setter du heller litt bedre timings. Endret 13. februar 2007 av Loke_h Lenke til kommentar
Pengi Skrevet 16. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2007 Har ikke akkurat stålkontroll på dette, men er 90% sikker på at jeg kjører på 200. Ellers hvor endrer jeg timingen, i bios? Lenke til kommentar
Loke_h Skrevet 16. februar 2007 Del Skrevet 16. februar 2007 Har ikke akkurat stålkontroll på dette, men er 90% sikker på at jeg kjører på 200.Ellers hvor endrer jeg timingen, i bios? 7955341[/snapback] Du må inn i BIOS ja. Nå er det litt forskjell på ulike hovedkort. Kanskje under Advanced et eller annet? Sette minneinstillinger på Manual. Kjekt å vite hvilket hk. Lenke til kommentar
Pengi Skrevet 17. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2007 Har et gammelt og "gody" abit ki7, muligens kun k7, litt usikker. Lenke til kommentar
Loke_h Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 Vet du hvilken CPU du har? Kan være denne du skal inn på: "Advanced chipset features Setup Menu" Lenke til kommentar
Kuldesjokk Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 Kan laste ned a64tweaker også... Funker fint på min amd, kan endre timings og hastigheter. Lenke til kommentar
Pengi Skrevet 21. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2007 Hmm, løy litt. Hovedkortet er av typen abit ai7, og ikke ki... Ellers har jeg en 2,8ghz intel, northwood.. Men før jeg setter igang med dette, vil det ha noen hensikt egentlig?? Hvordan vil jeg i såfall merke forbedringen, og hvor kan jeg sjekke om jeg har klart å endre timingen?? Kan vel ikke bruke a64tweaker, når jeg har en intel-prosessor? Lenke til kommentar
Loke_h Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Hmm, løy litt. Hovedkortet er av typen abit ai7, og ikke ki...Ellers har jeg en 2,8ghz intel, northwood.. Men før jeg setter igang med dette, vil det ha noen hensikt egentlig?? Hvordan vil jeg i såfall merke forbedringen, og hvor kan jeg sjekke om jeg har klart å endre timingen?? Kan vel ikke bruke a64tweaker, når jeg har en intel-prosessor? 7993485[/snapback] Trodde du hadde AMD. Du vil normalt få mye bedre ytelse ved å øke hastighet på CPU og FSB, samt minne. Fordelene med lavere latency er som regel så små at du knapt registrerer dem. Benchmarkprogram som SiSoft Sandra og Everest er kjekke for å sjekke minne og hardware generelt. Ellers kan du teste med WinRAR eller et annet minneavhengig program. Betydning for spill er generelt minimal. Jeg ville heller prøvd å overklokke minnet, da det generelt gir litt mer igjen for arbeidet. Helst sammen med FSB. Uansett er det bare å prøve. Så finner du ut om de program du bruker jobber raskere med lavere latency. * For å endre timings på minnet må du inn i BIOS, her: Advanced Chipset Features De 5 øverste punkt er de du skal konsentrere deg om. Så starter du med timingene til de gamle brikkene 2.5-4-4-8 Disse skal vel stå i denne rekkefølgen. 2.5-8-4-4 Prøv å endre et tall et steg nedover og boot. Sjekk at pc er stabil. Så gjentar du til du ikke kommer lenger, dvs. pc er ustabil. Bruk siste fungerende timing og start med neste verdi. Sjekk at dette stemmer med din BIOS da. Lenke til kommentar
pong Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 (endret) Hei,har 4 identiske brikker fra geil, GeIL CL25-3-3DDR 400. Kjøpte 2 av det for en god stund siden, mens de 2 neste er en "nyere" investering.. Det jeg lurer på er: De to gamle brikkene har samme minnetid, og de to nye har samme minnetid. Men de nye og gamle har ikke dette, har dette noe å si for ytelsen?? Og i såfall kan dette endres?? Hva bør jeg stille de inn på?? De nye brikkene: @ 200 MHz 2.5-3-3-6 (CL-RCD-RP-RAS) @ 166 MHz 2.0-3-3-5 (CL-RCD-RP-RAS) De gamle brikkene: @ 200 MHz 2.5-4-4-8 (CL-RCD-RP-RAS) På forhånd takk... 7904820[/snapback] Du kunne ikke ved en tilfeldighet ha tilgang til en link om generel overklokking av minne? Det er lenge siden jeg drev å lekte meg med det og har litt lyst å komme igang igjen. Jeg sitter for den saks skyld på en winchester 3000 enda, ombord på et dfi lanparty SLI DR-expert. Som i sin tid skulle være den råeste 939 klokkern. Jeg har også to Corsair CMX512-4400c25 som til og med holdt de beste ocz brikkene nede en liten stund. Jeg har prøvd å klokke systemet, men uansett hva jeg gjorde så ble det ustabilit, jeg konkluderte med at det var prosessoren som ikke klarte klokken og at det var til å skylde på. Til og med ved 10% klokk så begynte ustabilitetene uansett hva jeg gjorde med FSB og multipliern. Ga omsider opp, ironien seirer når jeg da sitter med en masse overklokkings hardware som ikke er klokka Edit: Har vist refert til feil post der gitt. Mente den under. Endret 21. februar 2007 av pong Lenke til kommentar
Loke_h Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Fort gjort å se feil. Mye bedre å lese litt selv på forhånd. I stedet for at andre skal gjøre hele jobben for deg. Du lærer mer av å prøve og feile litt. Guider: http://www.hardware.no/guider/overklokking/198.html http://www.tomshardware.com/cpu/cpuoverclocking/index.html Noen CPU-er er bare dårlige til overklokking. Det er variasjoner på det meste av hardware. Sjekk temperaturen. Det kan være at du må opp litt på CPU VCore, men da må du passe på at tempen ikke går alt for høyt. Ellers kan det være at du overklokker CPU/FSB og minne samtidig. Normalt kommer du ikke særlig høyere enn 10% på minne uten å gjøre endringer på timings eller volten. Lykke til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå