Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Offentliggjøring av skolebilder på offentlig bar

Thmas

Anbefalte innlegg

Jeg går på en skole hvor en av lærerne har gitt ut bilder av alle elevene i allmennfag 1 år til den lokale puben etter en episode hvor læreren så at en av disse førsteklassingene var innom der, noe hun tydelig vis ikke likte.

Det er forsåvidt greit nokk at disse 1 klassingene ikke er gamle nokk gå på pub, men det er da pubens/1 klassingene sitt problem.

Hvilken rett har denne læreren til å publisere disse bildene, er dette straffbart?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I hvilken grad er disse bildene offentligjort her da? Er dem på nevnte pub hengt opp slik at alle kan se dem?

Jeg synes uansett denne fremgangsmåten til læreren er en tanke snodig. Som du sier vil man anta at dette er et anliggende mellom de elever som var der og puben, og at en "advarsel" fra denne læreren om andre elever som ikke har vært der i så måte ikke er på sin plass.

Hva gjelder selve bruken av disse bildene i denne saken er jeg litt usikker på. Først og fremst må det gjøres klart i hvilken grad disse bildene faktisk brukes av puben.

For de elevene som ikke har hatt noen befatning med den puben tidligere vil man kanskje kunne trekke konklusjonen at slik kriminalisering av dem kunne anses som ærekrenkende.

Lenke til kommentar

Hm...merklig sak.

Det var da veldig så engasjert lærer.

Vet ikke helt om det at hun har tilgang til bilder av hele kullet gir henne noen rett til

å levere dette ut videre på denne måten.

Synes det var en litt merkelig innblanding fra hennes side.

Det hadde vel holdt at hun opplyste pub`en om dette og ba de være nøye med legetimasjon ved salg av drikkevarer. Det er jo bare om de kjøper alkohol at deres opphold der er noe problem. Om de ellers sitter der med en brus og spiller kort så er da det helt ok.

Om ikke annet så synes jeg at hun missbruker sin stilling her, og kanskje også opptrer noe respektløst. Æreskrenkelse, ja kanskje.....

Det er vel ikke mulig å gjøre annet enn å gå til skolens ledelse med saken i såfall.

Det er ikke akkurat noe å anmelde.

Forstår at dere reagerer da.

Dette var veldig merkelig.

Lenke til kommentar

Jeg tror at å gå til datatilsynet er å begynne i feil ende. Så vidt jeg har forstått så er ikke bildene publisert på noen som helst måte, kun gitt videre til personalet for å avhjelpe en situasjon der mindreårige får adgang til et utested med alkoholservering.

Oppførselen til læreren er en helt annen sak, og det er der jeg ville begynt. Ta det opp med rette instans på skolen, som en saklig og skriftlig klage på at denne læreren tar seg til rette i den private sfære, og langt ut over det som normalt kan regnes som en lærers eller selve skolens ansvarsområde.

Lenke til kommentar

Joda, bildene er altså ikke "uthengt" så alle kan se dem. Dette er da noe som trekker ned (i hvertfall min) tillit til skolen, og hvor vidt jeg stoler på at dem håndterer mitt personalia og annet som anngår meg privat. :hmm:

Endret av Thmas
Lenke til kommentar

Jeg mente ikke at man skulle anklage de for noe, men jeg tror jeg har lest et sted at opplysninger om f.eks fødselsår skal bare brukes i den instansen som samler opplysningen inn til de formål den er samlet inn for. (Og når formålet opplysningen er hentet inn for faller bort (f.eks du slutter), skal personopplysninger som dette slettes innen en måned. Slik er det i hvertfall med komersielle bedrifter, og dette vet jeg fordi jeg har en sak nå der QXL ikke vil slette meg som bruker, og datatilsynet har nå overtatt denne saken for meg, på bakgrunn av det jeg sa over her.)

Altså; skolen må vite når du er født, får å vite hvor gammel du er, hvilken klasse du skal opp i, når og alt det andre. Ikke fordi de skal vite om du kommer lovlig eller ulovlig inn på utestedene i byen.

Skolen henter også disse opplysningene fra folkeregisteret, som ikke er åpent for alle, av sine grunner.

De er ikke noe utested-politi, og det er dette datatilsynet vet mer om enn meg, så hvis man spør de, så får man svar om skolen kan gi fra seg slike opplysninger til utesteder.

Og en annen sak er at når skolen (egentlig lærereren, men ettersom hun har hentet opplysningenen fra skolen, og hun er lærer, så settes hun i sammenheng med skolen. Folk kan altså tro at hun gjør dette i regi av skolen) gjør denne handlingen, så kan det lettere utløse andre lignende handlinger, som kanskje er av en "verre" grad. Ikke for at jeg kommer på noe eksempel på dette nå...

Datatilsynet kan jo også gi deg svar på om denne læreren har anledning til å ta ut slike opplysninger som alder/bilde fra skolen, og gi de til instanser som ikke har noe med skolen å gjøre.

Det er heller ikke slik at når man sender en mail til datatilsynet, så opprettes det automatisk en sak av det. Man får svar tilbake på det man lurer på, og hvis de er enige med deg om at slike ting ikke burde forekomme, så tilbyr de seg og ta over saken. Du får da vite at saken legger seg i bunnen av lister med saker, og at det kommer til å ta forferdelig lang tid. Du må da sende tilbake en mail som bekrefter at de kan lage en sak av det.

Så det skader ingen å spørre, det er tross alt jobben deres.

Jeg fikk svar på mailen neste arbeidsdag.

EDIT:

Dette ble en lang post, håper den ikke er like kjedelig som den er lang. :p

Men jeg må presisere at jeg ikke sier at det er slik DU burde gjøre det. Kan hende det er mer hensiktsmessig og snakke med en annen lærer/rektor/utestedet/den aktuelle lærer/foreldre/foreldreutvalget/klassekontakten/elevrådet...

Endret av jalejale
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...