Gå til innhold

Xeon X3210 vs. Core 2 Quad Q6600

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter et så rimelig som mulig 4 kjerners system, i denne settingen så er det viktigere å ha 4 kjerner en høyest mulig ytelse på CPU'en. Har ikke hatt tid til å følge CPU "sirkuset" med argusøyne de siste 9 månedene, og har dermed falt noe i bakleksa...

Hva er arkitekturforskjellen mellom Xeon X32x0 og C2Q Q6x00, hvis det er noen?

Ser at "Xeon X3210" virker til å være den rimeligste 4 kjerners S775 CPU'en, for tiden. Fungerer denne på P965 baserte hovedkort, som er C2D/C2Q kompatible?

Ser forrøvrig at det finnes rimeligere 4 kjerners Xeon for S771, men det å kjøpe S771 HK ønsker jeg ikke å gjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruksområder? Ja, X3210 skal fungere på alle hovedkort som støtter C2D/C2Q.

Xeon LGA775 prosessorer er ment som "en-prosessor arbeidstasjoner". Men de er jo akkurat samme arkitektur som Core 2 Quad prosessorene, og samme spesifikasjoner. (Selv om kun Core 2 Quad er kun tilgjengelig Q6600 (2,4Ghz) og QX6700 (2,67Ghz foreløbig) (Mens Xeon Quad LGA 775 er tilgjengelig i X3210 (2,13Ghz) og X3220 (2,4Ghz).

Lenke til kommentar
Bruksområder? Ja, X3210 skal fungere på alle hovedkort som støtter C2D/C2Q.

Xeon LGA775 prosessorer er ment som "en-prosessor arbeidstasjoner". Men de er jo akkurat samme arkitektur som Core 2 Quad prosessorene, og samme spesifikasjoner. (Selv om kun Core 2 Quad er kun tilgjengelig Q6600 (2,4Ghz) og QX6700 (2,67Ghz foreløbig) (Mens Xeon Quad LGA 775 er tilgjengelig i X3210 (2,13Ghz) og X3220 (2,4Ghz).

7904605[/snapback]

Bruksområde er testmaskin for å debugge drivere/lavnivå software, med litt fremtidsrettet syn mot Vista og beyond. Skal settes opp med så moderne hardware som mulig, samtidig som kostnaden bør holdes i tømmene.

Så kraftig ytelse er ikke så viktig, det viktigste er at grunnteknologien er til stede. Venter derfor med lengsel på rimelige DX10 grafikkkort :)

Lenke til kommentar
Er på jakt etter et så rimelig som mulig 4 kjerners system, i denne settingen så er det viktigere å ha 4 kjerner en høyest mulig ytelse på CPU'en. Har ikke hatt tid til å følge CPU "sirkuset" med argusøyne de siste 9 månedene, og har dermed falt noe i bakleksa...

Hva er arkitekturforskjellen mellom Xeon X32x0 og C2Q Q6x00, hvis det er noen?

Ser at "Xeon X3210" virker til å være den rimeligste 4 kjerners S775 CPU'en, for tiden. Fungerer denne på P965 baserte hovedkort, som er C2D/C2Q kompatible?

Ser forrøvrig at det finnes rimeligere 4 kjerners Xeon for S771, men det å kjøpe S771 HK ønsker jeg ikke å gjøre.

7904340[/snapback]

Hvis du skal kjøpe noen av disse, så gå heller for en QX6700 av de quad-Core prosessorene som er på markedet i dag. Denne har nemlig ulåst multiplier, som gjør det lettere å klokke den langt.

Endret av christopher909
Lenke til kommentar
Hvis du skal kjøpe noen av disse, så gå heller for en QX6700 av de quad-Core prosessorene som er på markedet i dag. Denne har nemlig ulåst multiplier, som gjør det lettere å klokke den langt.

7910513[/snapback]

Joda, men nå var ikke max ytelse det viktigste for meg, tilgang på 4 kjerner for eksperimentelt bruk til en rimeligst pris er mitt hovedpoeng. Siden X3210 har samme kjerne, bare tregere, så synes jeg den hører bra nok ut til mitt bruk.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Joda, men nå var ikke max ytelse det viktigste for meg, tilgang på 4 kjerner for eksperimentelt bruk til en rimeligst pris er mitt hovedpoeng. Siden X3210 har samme kjerne, bare tregere, så synes jeg den hører bra nok ut til mitt bruk.

har gådd og snusa på denne cpuen i flere dager nå, og som deg har jeg ikke noe spes bruksområde bortsett fra exprimentering. kjenner jeg må ha noe nytt og leke med :)

posetivt at det nevnes priskutt men har ikke sett noe om det angående Xeon...... noen som har det?

Lenke til kommentar
fant en prisoversikt 224 dollar for X3201...... ikke ille det hvis vi bruker typisk x10 regel. ca 2400,-

LINK

da begynner det og bli mening. mangler bare hovedkort som kjører 2 stk cpu :)

8279931[/snapback]

Stemmer disse prisene, så er X3220 et bedre kjøp for ca. 400kr ekstra. USD266 for den er billig.

Men X32x0 er kun for single CPU hovedkort, så du kan ikke kjøre disse i dual-CPU konfigurasjoner. Da må du på 5300-serien, og der er det helt andre priser....

Lenke til kommentar

45nm fine greier men er vel ingenting og vente på, tipper det er 10 måneder til vi kan sette de inn i maskina :hmm:

har lagt merke til at på alle de prisoversiktene vi har sett er det Q3 2007 som nevnes.... må vel bety at det er 2 priskutt i vente, en 22 april og 1 til høsten

Lenke til kommentar
45nm fine greier men er vel ingenting og vente på, tipper det er 10 måneder til vi kan sette de inn i maskina :hmm:

har lagt merke til at på alle de prisoversiktene vi har sett er det Q3 2007 som nevnes.... må vel bety at det er 2 priskutt i vente, en 22 april og 1 til høsten

8285020[/snapback]

Ja, ser slik ut, Q3 skulle vel tilsi fra Juli og utover...

Lenke til kommentar
Stemmer disse prisene, så er X3220 et bedre kjøp for ca. 400kr ekstra. USD266 for den er billig.

Men X32x0 er kun for single CPU hovedkort, så du kan ikke kjøre disse i dual-CPU konfigurasjoner. Da må du på 5300-serien, og der er det helt andre priser....

8280328[/snapback]

Ja de er mye billigere.....

Quadcore xeon 2725,-

Men det er en 1,6GHz CPU da. Men til den prisen kan du kjøpe 2 stk. Eneste problemet er vel at du må ha FBdimm ram og at hovedkortene sannsynligvis ikke er så klokkevillige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...