Gå til innhold

Kjønnsbonus - Nok et ledd i kjønnsdiskriminering?


Anbefalte innlegg

Er enig i at positiv diskriminering ikke er ideelt.

 

Men har noen noe bedre forslag for å få likestilling enn positiv diskriminering?

 

Likestilling kommer ikke av seg selv. Land som ikke har brukt positiv diskriminering ligger langt langt bak Norge på likestilling. De som styrer samfunn og bedrifter har i stor grad vært gutteklubber, og disse gir ikke opp makten sin sånn uten videre. All statistikk viser at i samfunn uten positiv diskriminering så får som oftest ikke kvinner de gode jobbene enn om de er de mest egnede kandidatene.

 

Og det er vel heller ikke akkurat fair?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tror det kommer raskere av seg selv.

7913254[/snapback]

Ja, det kan du tro, men all statistikk sier at du tar alvorlig feil.

 

Likestilling uten positiv diskriminering tar ufattelig lang tid, mest av alt fordi menn setter seg imot det og hyrer mannlige venner og bekjente istedetfor mer kvalifiserte kvinner. Og jeg har absolutt forståelse for kvinner som ikke har lyst til å måtte vente noen hundre år før de kan få stillingene de er kvalifisert til.

Lenke til kommentar
Svært radikal måte å se det hele på. Jeg antar at trådstarter også vil hevde at diskriminering av kvinner ikke skjer i arbeidslivet dermed?

 

Nei hvorfor skulle jeg det? Hvordan i alle svimlende dager tror du at jeg skulle mene det?

 

Både kvinner og menn blir diskriminert på forskjellig vis. Både av det private og det offentlige. Likestillingspolitikken har paradoksalt nok gjort det lovlig å kjønnsdiskriminere, såfremt det er i likestillingens navn. Skal si det er konstruktivt.

 

Syntes du det er riktig å påby kjønnsdiskriminering? Man kan faktisk risikere å bli straffet om man ikke kjønnsdiskriminerer her til lands.

 

Er enig i at positiv diskriminering ikke er ideelt.

 

Men har noen noe bedre forslag for å få likestilling enn positiv diskriminering?

 

Positiv diskriminering? Jeg har enda ikke truffet en eneste person som diskriminerer som ikke mener den er positiv.

 

Kjønnsdiskriminering er ikke positiv. Forkjempere for kvotering er ikke motstandere av kjønnsdiskriminerering.

 

Da er man kun motstander av kjønnsdiskriminering som ikke passer dem.

 

Jeg er ikke tilhenger av likestilling. Jeg er tilhenger av likebehandling. Kjønnsdiskriminering er noe av det værste jeg vet så helvete må da fryse over før jeg kan bli tilhenger av likestilling.

 

For meg er det revnende likegyldig om det er 100% kvinner som leder eller 100% menn som styrer, såfremt det er de mest kvalifiserte som styrer.

Lenke til kommentar
Nei hvorfor skulle jeg det? Hvordan i alle svimlende dager tror du at jeg skulle mene det?

 

Fordi det virker som du later som du ikke forstår hvorfor de ønsker å kvotere inn kvinner. Det er jo for å veie opp det de mener er kjønnsdiskriminering av kvinner i det private, og i samfunnet. Om det er den riktige løsningen setter forsåvidt jeg også spørsmålstegn til, men jeg skjønner jo hvorfor de gjør dette. Å "oppfordre" til å f.eks ansette flere kvinner inn i arbeidslivet har ikke fungert ihvertfall.

 

Både kvinner og menn blir diskriminert på forskjellig vis. Både av det private og det offentlige. Likestillingspolitikken har paradoksalt nok gjort det lovlig å kjønnsdiskriminere, såfremt det er i likestillingens navn. Skal si det er konstruktivt.

 

Menn blir isåfall kun "diskriminert" av denne paragrafen til politikerne. Diskrimingeringen av kvinner virker å være endel av samfunnets oppfatninger av kjønnsroller i dag. Altså endel av naturen osv. Jeg vil ikke sette likhetstegn mellom disse. Med mindre man vil hevde at menn er bedre ledere enn kvinner, noe jeg mistenker at du kanskje mener.

 

Syntes du det er riktig å påby kjønnsdiskriminering? Man kan faktisk risikere å bli straffet om man ikke kjønnsdiskriminerer her til lands.

 

Jeg er egentlig ikke for kjønnskvotering nei, men jeg synes fortsatt ikke man skal spøke med det at mange kvinner føler seg diskriminert i arbeidslivet kun pga kjønn. Kvoteringen er ment for å skape balanse igjen, ikke for å diskriminere menn.

 

S,

Lenke til kommentar
Positiv diskriminering? Jeg har enda ikke truffet en eneste person som diskriminerer som ikke mener den er positiv.

 

Kjønnsdiskriminering er ikke positiv. Forkjempere for kvotering er ikke motstandere av kjønnsdiskriminerering.

 

Da er man kun motstander av kjønnsdiskriminering som ikke passer dem.

 

Jeg er ikke tilhenger av likestilling. Jeg er tilhenger av likebehandling. Kjønnsdiskriminering er noe av det værste jeg vet så helvete må da fryse over før jeg kan bli tilhenger av likestilling.

 

For meg er det revnende likegyldig om det er 100% kvinner som leder eller 100% menn som styrer, såfremt det er de mest kvalifiserte som styrer.

7914647[/snapback]

Positiv diskriminering er et uttrykk som brukes når en gruppe er diskriminert mot, som kvinner absolutt har vært, og det lovfestes diskriminering for å få den undertrykte gruppen likestillt over tid. Det kan hende at du ikke liker det, men det har funket bedre enn noen andre tiltak hittil.

Lenke til kommentar
Fordi det virker som du later som du ikke forstår hvorfor de ønsker å kvotere inn kvinner.

 

Tull. Jeg påpeker at man gjør seg til en del av problemet man prøver å bekjempe. Man bekjemper ikke diskriminering ved å påby den, gjør vi vel?

 

Menn blir isåfall kun "diskriminert" av denne paragrafen til politikerne.

 

Nei de diskrimineres nå i det private også. Du tror vel virkelig ikke at det kun er menn som diskriminerer?

 

Med mindre man vil hevde at menn er bedre ledere enn kvinner, noe jeg mistenker at du kanskje mener.

 

Fantstisk at du klarer å lire av det noe slikt når jeg i klarteks har skrevet at jeg er en sterk motstander av kjønnsdiskriminering og en sterk tilhenger av likebehandling. Særdeles usaklig. :thumbdown:

 

Jeg er egentlig ikke for kjønnskvotering nei, men jeg synes fortsatt ikke man skal spøke med det at mange kvinner føler seg diskriminert i arbeidslivet kun pga kjønn. Kvoteringen er ment for å skape balanse igjen, ikke for å diskriminere menn.

 

Og hvem er det som spøker med det? Denne tråden er opprettet fordi jeg ikke ønsker kjønnsdiskriminering. Det er ingen som spøker med det.

 

Positiv diskriminering er et uttrykk som brukes når en gruppe er diskriminert mot, som kvinner absolutt har vært, og det lovfestes diskriminering for å få den undertrykte gruppen likestillt over tid. Det kan hende at du ikke liker det, men det har funket bedre enn noen andre tiltak hittil.

7918584[/snapback]

 

Selvfølgelig liker jeg det ikke. Jeg liker ikke kjønnsdiskriminering. De som diskriminerer fordi de mener kvinner er mindreverdige som skal holde seg på kjøkkenet og de som diskriminerer fordi de vil oppnå en prosentsats er del av samme ulla. Jeg likebehandler dem.

 

Kjønnsdiskriminering er ikke positivt. Det er idioti. En gruppe (feministene) har dog maktet å gjøre det lovlig å kjønnsdiskriminere og det blir til og med påbudt. Det er flaut.

 

Men tilhengere av kjønnsdiskriminering jubler nok. Så lenge det blir kjønnsdiskrimert slik man selv ønsker.

 

Så får heller de av oss som er motstandere av kjønnsdiskriminering kjempe for å få dette fjernet.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig liker jeg det ikke. Jeg liker ikke kjønnsdiskriminering. De som diskriminerer fordi de mener kvinner er mindreverdige som skal holde seg på kjøkkenet og de som diskriminerer fordi de vil oppnå en prosentsats er del av samme ulla. Jeg likebehandler dem.

 

Kjønnsdiskriminering er ikke positivt. Det er idioti. En gruppe (feministene) har dog maktet å gjøre det lovlig å kjønnsdiskriminere og det blir til og med påbudt. Det er flaut.

 

Men tilhengere av kjønnsdiskriminering jubler nok. Så lenge det blir kjønnsdiskrimert slik man selv ønsker.

 

Så får heller de av oss som er motstandere av kjønnsdiskriminering kjempe for å få dette fjernet.

7918982[/snapback]

Norge er et av de mest likestillte landene i verden, mye fordi vi begynte med positiv diskriminering(Det er et uttrykk, ikke les mer inn i det. Har ingenting med "positiv" å gjøre slik du mener det) veldig tidlig.

 

Men likevel så har menn ennå nesten alle de beste jobbene og beste lønningene i storbedrifter.

 

Så selvom vi er mer "likestillte" enn andre, og det har vært mye lovfestet diskriminering for å få det til, så er ikke samfunnet likestillt.

 

Så har du noen bedre forslag om hvordan å få likestilling, eller er du bare survete og nonkonstruktiv?

 

Det er lett å si at noe er feil i samfunnet, men hvis man tar vekk feilen for å bytte den ut med noe mer feil, så er det vel ikke akkurat veldig lurt.

Lenke til kommentar

Som jeg allerede har nevnt så er jeg for likebehandling. Man kan ikke være for likebehandling og likestilling, da det oppstår grunnleggende motsetninger.

 

For meg er det fullstendig irrelevant hvilket kjønn som tjener mest eller er mest representert i ulike felt. Så lenge det er de mest kvalifiserte som sitter der.

 

At staten diskriminerer er dog langt mer skremmende enn at en privatperson gjør det.

 

 

Og hold deg til sak og ikke person.

Lenke til kommentar
Som jeg allerede har nevnt så er jeg for likebehandling. Man kan ikke være for likebehandling og likestilling, da det oppstår grunnleggende motsetninger.

 

For meg er det fullstendig irrelevant hvilket kjønn som tjener mest eller er mest representert i ulike felt. Så lenge det er de mest kvalifiserte som sitter der.

 

At staten diskriminerer er dog langt mer skremmende enn at en privatperson gjør det.

 

Og hold deg til sak og ikke person.

7919120[/snapback]

Var ikke ment som et personangrep, bare som min tolkning av hva du faktisk sier. Og det du sier opplever jeg som survete. Har ingen formening om du er survete som person, og mente på ingen måte å antyde det.

 

Og "likebehandling" er hele poenget med likestilling. Men på grunn av at kvinner ikke for lik behandling som menn, så velger staten å behandle dem ulikt for å utjevne forskjellene over et begrenset tidsrom, til "likebehandling" og "likestilling" er et faktum og ikke bare tomt prat.

 

At staten, eller privatpersoner, diskriminerer, er på ingen måte skremmende. Forskjellbehandling er en helt naturlig og essensiell del av menneskets natur. Vi oppfører oss individuelt mot de individene som vi møter. Dette er både rasjonelt og empatisk viktig.

 

Men når samfunnet som helhet diskriminerer mot en gruppe på grunn av irrasjonelle fordommer, så ser staten det som sin rolle å forandre grunnlaget for disse fordommene. I likestillingsspørsmålet har staten funnet det best å bruke såkalt "positiv diskriminering", og den taktikken viser seg å ha fungert bedre enn noen annen taktikk fra statelig hold i noe land.

 

Man kan gjerne diskutere om vi er kommet til et punkt hvor "positiv diskriminering" har utspillt sin rolle og begynner å fungere mot sin hensikt, og det finnes grunnlag for slike påstander hvis man ser på de siste års statistikker om f.eks utdanning. Men å avfeie positiv diskriminering som en urett gjort mot det mannlige kjønn er historieløst, irrasjonelt, fordomsfullt, og basert kun på manglende innsikt i de fakta man har å holde seg til.

 

"Positiv diskriminering" har faktisk hjulpet til å få mer likebehandling.

 

Jeg er langt fra en "fan" av det selv, men så vidt jeg kan se har det ikke kommet noen bedre løsninger på bordet, og det virker jo ikke som om noen i denne tråden har noe nytt å komme med heller.

Endret av Niskivara
Lenke til kommentar
Norge er et av de mest likestillte landene i verden, mye fordi vi begynte med positiv diskriminering(Det er et uttrykk, ikke les mer inn i det.

Å påby en minsteandel av det ene kjønnet på en arbeidsplass fører IMO kun tilsynelatende til likestilling, og vil ofte kunne forsterke fordommer og motsetninger.

Det er lett å si at noe er feil i samfunnet, men hvis man tar vekk feilen for å bytte den ut med noe mer feil, så er det vel ikke akkurat veldig lurt.

7919096[/snapback]

Det er jo akkurat det jeg sier. Å bekjempe diskriminering av en gruppe ved å påby kvotering og innføre bonuser for å ansette disse snur bare problemet opp-ned. Og jeg tror problemet i mange tilfeller er innbilt. For eksempel er ikke en 20-80 fordeling av kvinner og menn i en gitt bransje noe bevis på diskriminering, da menn og kvinner er forskjellige og blir oppdratt forskjellig helt fra spebarnsalderen.

Lenke til kommentar
Jeg er langt fra en "fan" av det selv, men så vidt jeg kan se har det ikke kommet noen bedre løsninger på bordet, og det virker jo ikke som om noen i denne tråden har noe nytt å komme med heller.

7919495[/snapback]

 

 

Løsningen er å likebehandle. Erstatte likestillingsloven med en likebehandlingslov. Og påstanden om at det ikke hjalp uten denne "positive diskrimineringen" er en stor floskel og da ignorerer man historien.

 

Kvinner har fått stemmerett, kommet seg ut i arbeidslivet, fått like rettigheter osv uten kvotering. Dette grunnet holdningsendringer.

 

Kanskje vi skal begynne å kvotere i barnefordelingssaker også? Hvor mannen får forsørgerretten for å "utjevne diskrimineringen".

 

Det er feil vei å gå å gjøre seg til en del av problemet. Man blir til ondet man prøver å bekjempe. Kjønnsdiskriminering er et økende problem og det er feministene og myndighetene som står i spissen for dette. Paradoksalt nok.

 

Og kanskje folk bør ta inn over seg om at likestilling handler om en lik kjønnsmessig fordeling av makt. Det er et problem for likestillingen om 20% av en gruppe kun er kvinner. Selv om det er slik uten noen form for kjønnsdiskriminering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...