Gå til innhold

Ubuntu og Linspire samarbeider

Anbefalte innlegg

-x-

Hvorfor? Og ikke minst hvordan? Hva ser du for deg?

Jeg syntes selv at gnome har et ekstremt ryddig og oversiktlig grensesnitt. Når man plugger inn -tja- en minnepinne på USB'en dukker den pyntelig og pent opp under "steder" som forventet, på desktopen, og naturligvis (for mer erfarne linuxbrukere) under /media. Denne gjennomførte katalog/fil-strukturen gjør ting veldig forutsigbart og oversiktlig - vesentlig mer enn f.eks windows i mine øyne. Antakelig tar det litt tid i overgangen fra winXP med "mine dokumenter" og relativt ulogisk og rotete disponering av harddisken(e). Men etterhvert føles det tyngre å bytte tilbake.

Hmm har du brukt WinXP noe særlig? Hvorfor nevner du "mine dokumenter" som sammenligning? Han mener jo helt klart at man får opp C:, D:, E: osv. Og synes device angivelsen i Linux er tungvinn. En partisjon er såvidt jeg vet ikke "mine dokumenter".

Eks. på device angivelse var som på amiga hvor det het, FDD0 HDD0 osv osv.

Skal man sammenligne må man i det minste være teknisk saklig.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg bruker Ubuntu/Gnome akkurat og stusset litt på et par av ønskene dine.

Forøvrig håper jeg på følgende i nye Ubuntu (i brukergrensesnittet):

* Nye dialogbokser til åpning/lagring av filer med enkelt valg av partisjoner (ikke /media/dittogdatt).

Jeg syntes selv at gnome har et ekstremt ryddig og oversiktlig grensesnitt. Når man plugger inn -tja- en minnepinne på USB'en dukker den pyntelig og pent opp under "steder" som forventet, på desktopen, og naturligvis (for mer erfarne linuxbrukere) under /media. Denne gjennomførte katalog/fil-strukturen gjør ting veldig forutsigbart og oversiktlig - vesentlig mer enn f.eks windows i mine øyne. Antakelig tar det litt tid i overgangen fra winXP med "mine dokumenter" og relativt ulogisk og rotete disponering av harddisken(e). Men etterhvert føles det tyngre å bytte tilbake.

Jeg finner som regel ikke alle partisjonene uten å lete en stund, jeg tenkte at det bør være like enkelt som i Windows.

"Mine Dokumenter"-strukturen i Windows liker jeg selv ikke, rettere sagt: jeg kan ikke fordra den. Jeg tenkte på tilsvarende partisjoner som "C:\" osv. Jeg har partisjoner som er FAT32 for at de enkelt skal vises i Windows og Linux-distribusjoner. For eksempel har jeg en med musikk på osv, og en til installasjon av spill til Wine.

* Trevisning av mapper gjennom nettverk.

Hva mener du? Det er da fullt mulig? Man kan velge kontekst, trevisning mm. i nautilus i det venstre, smale panelet.

Det er enkelt på lokale filer ja, men gjennom nettverk må jeg da først koble til som en nettverksstasjon. Jeg vil bla gjennom nettverket like enkelt som i utforskeren i Windows. (Altså som "Mine Nettverkssteder" ...) Pcene i nettverket er Windows-klienter.

* Avspilling av multimedia direkte gjennom nettverk. (muligens gStreamer som må endres?)

Dette er også mulig, og problemfritt. <klipp>

Jeg tenkte igjen på gjennom lokalnettet til Windows-klienter. Med gStreamer fikk jeg det ikke til, men jeg tror det gikk på en annen pc med noe annet.

Mine ønsker for Ubuntu fremover er bare at de tar seg tid til å gjøre skikkelig arbeid med de nye versjonene før de slippes. Edgy har vært MYE frustrasjoner og ergrelse, i motsetning til Dapper som var dønn solid. Håper jeg slipper ny runde med faenskap og bugs når Feisty kommer. DET er da ikke mye å be om :-D

7907905[/snapback]

Jeg er enig i det der. Det har vært noen bugs i Edgy som jeg ikke har likt.
Lenke til kommentar
-x-

Hmm har du brukt WinXP noe særlig? Hvorfor nevner du "mine dokumenter" som sammenligning? Han mener jo helt klart at man får opp C:, D:, E: osv. Og synes device angivelsen i Linux er tungvinn. En partisjon er såvidt jeg vet ikke "mine dokumenter".

Eks. på device angivelse var som på amiga hvor det het, FDD0 HDD0 osv osv.

Skal man sammenligne må man i det minste være teknisk saklig.

7909546[/snapback]

Tekniskt sett er jeg saklig, men kanskje litt utydelig ;-)

Og kanskje det ble litt sammenblanding. Jeg tok nok med "mine dokumenter" mest for å illustrere at den jevne PC-bruker får helt noia når noe ikke ser akkurat ut som før. Det er et mysterium for meg at noen ikke finner dokumentene sine fordi "mine dokumenter" er borte - og at et konsept som "home" ikke virker like selvinnlysende.

Men nei, det har ikke mye med drev eller partisjoner å gjøre.

Parallellen til "mine dokumener" er jo forsåvidt der. Det er nok et litt større sprang å si farvel til c: d: til fordel for en rent filbasert struktur som den man finner i *nix, men poenget mitt var at når man først kommer inn i denne nye tenkemåten så er det tungt å gå tilbake. HVIS man kommer inn i den da. Litt av grunnen er vel at folk egentlig ikke tar seg tid til å forstå verken Windows eller *nix sine filstrukturer, og at alt nytt er skummelt.

Stasjonsbokstaver er uansett "so 80's" ;-)

Min påstand er at for en helt dataukyndig person vil det være enklere og mer logisk å lære å bruke f.eks Ubuntu enn WindowsXP. Inkludert filstrukturer, rett og slett fordi ting er mer konsekvent og forutsigbart (trykk "start" for å skru av maskinen?! yeah right!).

Forøvrig er bruker jeg både Linux og Windows - hvert til sitt bruk. De siste årene er Linux blitt hovedplattforen min, men jeg kjører regnskap, produserer musikk og spiller spill i windows. Rett verktøy til rett jobb :-)

Lenke til kommentar
Tekniskt sett er jeg saklig, men kanskje litt utydelig ;-)

Og kanskje det ble litt sammenblanding. Jeg tok nok med "mine dokumenter" mest for å illustrere at den jevne PC-bruker får helt noia når noe ikke ser akkurat ut som før. Det er et mysterium for meg at noen ikke finner dokumentene sine fordi "mine dokumenter" er borte - og at et konsept som "home" ikke virker like selvinnlysende.

I Vista har MS faktisk fjernet Mine... / My... foran alle katalognavnene. Denne prefiksen som vel stammer fra Win95 er bare teit, og gjør katalognavnene unødvendig lange og tungvine. Tror forøvrig folk klarer å venne seg til noe slikt.

I GNOME og KDE ligger det en link til hjemmeområdet på skrivebordet eller panelet, så burde ikke være noe vanskeligere å finne fram enn i Wndows, heller tvert i mot :)

I Linux (og alle andre unix-systemer) er katalognavn generelt kortere og mer elegant, f.eks:

Linux/UNIX: /home/tanteolga :thumbup:

MS Windos: C:/Documents and Settings/tanteolga/My Documents :thumbdown:

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Jeg finner som regel ikke alle partisjonene uten å lete en stund, jeg tenkte at det bør være like enkelt som i Windows.

"Mine Dokumenter"-strukturen i Windows liker jeg selv ikke, rettere sagt: jeg kan ikke fordra den. Jeg tenkte på tilsvarende partisjoner som "C:\" osv. Jeg har partisjoner som er FAT32 for at de enkelt skal vises i Windows og Linux-distribusjoner. For eksempel har jeg en med musikk på osv, og en til installasjon av spill til Wine.

Godt vi er enige om "mine dokumenter" :-)

Bruker du ubuntu/gnome? Jeg dual-booter med windows og får alle windowspartisjonene opp under steder og /media. Egentliglig er jeg litt old-school og ville hatt det under /mnt sammen med alle andre partisjoner (alt på et sted er jo greit) og sluppet desktopikonene. Men fordelen med /media og /mnt separat er vel at nybegynnere slipper å bry seg om alle disse rare trebokstavers partisjonene /var /etc /usr og så videre :-)

Det er enkelt på lokale filer ja, men gjennom nettverk må jeg da først koble til som en nettverksstasjon. Jeg vil bla gjennom nettverket like enkelt som i utforskeren i Windows. (Altså som "Mine Nettverkssteder" ...) Pcene i nettverket er Windows-klienter.

Jeg har ikke brukt samba/windows-shares noe særlig i det siste, for jeg er helt hekta på SSHFS og kobler meg stort sett til andre Linux-bokser, men noen shares på universitetet er jeg nødt til å koble meg til via samba. Som regel kobler jeg meg bare rett til sharet, men du etteryser kanskje en slags browser for lokalnettet? Siden det er lenge siden jeg fiklet med dette skal jeg ikke være for skråsikker, men jeg tror det skal være temmelig plug and play - jeg satt å browsa lokalnettet mitt (deler nett med noen naboer) og fikk helt uopfordret (nuvel) opp naboens winXP maskin. WinXP deler jo mer enn gjerne både det ene og andre med lokalnettet nesten uoppfordret :-P

Så jeg fikk en del ny musikk, og en hyggelig erfaring med samba/lokalnett i Ubuntu.

Jeg tenkte igjen på gjennom lokalnettet til Windows-klienter. Med gStreamer fikk jeg det ikke til, men jeg tror det gikk på en annen pc med noe annet.

Jeg streamer både det ene og andre med totem, vlc og amarok, både fra shares og nettradio/tv. Er ikke gStreamer bare et underliggende system som brukes av flere programmer? En Gnomekomponent? De problemene jeg har hatt med avspilling av film og musikk har stort sett vært codec-ting. Både i forhold til nedlastet og streamet innhold. Med automatix fikk jeg alt jeg trengte for at multimedia skulle virke knirkefritt, og de eneste problemene jeg har nå er i forhold til DRM/embedded windows mediaplayer og lite gjennomtenkte nettløsninger som bare testes mot windows.

Jeg er enig i det der. Det har vært noen bugs i Edgy som jeg ikke har likt.

Ikke bare har det vært irriterende bugs, men det har vært bugs jeg ikke har funnet noen fix for. Tråløsnett med ndiswrappere f.eks tryna helt etter dist-upgrade. Det virker som oppgraderingsscriptene gjør en crappy jobb, for enkelte problemer er borte når man gjør en install fra CD. Clean install fra CD har også tilsynelatende gjort at oppstarten går fortere på noen av maskinene jeg mekker på. Apropo oppstart : det er stappteit at de fjernet den teksten som scroller og viser status for enkeltkomponentene! Det var så mye enklere og raskere å se hvis noe skar seg før. Går det an å skru den på igjen tro??

Lenke til kommentar

-x-

hehe jeg er helt enig i at bokstavangivelser er "so 80's", lo godt av den faktisk hehe.

Selv windows begynte jo med UNC pather nettopp fordi bokstavangivelser er sterkt begrensende. Og det samme gjorde Novell på sin Netware lenge før MS igjen.

Men du har alikevel ikke samme friheten som i Linux, langt i fra. Det eneste jeg kan finne litt "tideous" er å manuelt med textui mounte cdrom osv. Nå er ikke jeg en kløpper på linux, men når jeg finner meg mer tid skal jeg garantert bli mer fond of linux enn windows. Desverre er jobbsituasjonen fokusert 95% rundt windows.

EDIT:

Jeg også "hater" "mine dokumenter". En fryktelig forvirrende ting for nybegynnere på pc. Vil nesten kalle det vranglære.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Apropo oppstart : det er stappteit at de fjernet den teksten som scroller og viser status for enkeltkomponentene! Det var så mye enklere og raskere å se hvis noe skar seg før. Går det an å skru den på igjen tro??

7918772[/snapback]

Fjern "quiet" frå oppstartslinja for kjernen din i GRUB. :-)

Lenke til kommentar

Amiga hadde et fint blanding mellom Unix og DOS (og windows) sin filstruktur. Men mye bedre stasjonsnavn da såklart. HDD0 sier jo helt klart at vi har med en harddisk å gjøre (HD) og at det er den første harddisken.

FDD0 sier helt klart at det er floppy stasjon (FD = Floppy drive) og den første sådan.

Amiga hadde videre bra struktur på ting og du visste hvor du fant filene.

/s for system hvor også konfigurasjonsfiler lå som f.eks startup-sequence som ble kjørt hver gang grafiske grensesnittet Workbench starter.

/libs for funksjonsbibliotek

/devs for enhetsdrivere

/c for fellesprogrammer.

AmigaOS hadde også samme filosofi når det gjelder brukergrensesnitt som det du ser i Mac OS som f.eks felles menylinje øverst for alle programmer, intuitive dialogbokser med handlingsknapper (ikke ja, nei avbryt tullet som i Windows) som i mange tilfeller overflødigjør selve dialogboksmeldingen.

Og Linux er helt avhengig av en skare med frivillige som tar seg tid til å reverse engineere maskinvare og lage drivere. For per dags dato er det fremdeles mange maskinvareprodusenter som overser Linux helt og ikke åpner kildekoden til driverne sine eller oppgir tekniske spesifikasjoner.

nVidia holder tett om koden sin, men legger ut binary drivers for Linux i det minste noe som er et greit kompromiss. Slik kunne flere maskinvareprodusenter også gjort, men det blir vel for dyrt for utviklingsavdelingene deres.

At vi nå kommer til å få bedre Pek og klikk løsninger som enkelt installerer slike proprietære program er positivt for la oss innse at Linux ikke tilfredsstiller alle behov enda.

Lenke til kommentar

Desverre må Linux få en god directx implementasjon eller at alle spillprodusenter går over til OpenGL før Linux vil ta skikkelig av. Wine og Cedega er ikke godt nok.

Og desverre er det mye activex i web//applikasjons miljøene ennå.

MS er nok smertelig klar over at Directx må aldri falle i Linux hender, det kan bety døden for Windows OS.

MS har vært genialt smarte når de fikk spillverdenen til å gjøre seg avhengig av DirectX.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...