Gå til innhold

Ekstern harddisk og NTFS med linux

Xpi

Anbefalte innlegg

Har et lite problem. Sitter med en Lacie (250GB) ekstern harddisk med NTFS filssystem. Tenkte å bruke denne til en bærbar med Ubuntu. Men kom plutselig på at det blir vanskelig å skrive data til denne. Linux kan vel kun lese til NTFS partisjoner.Er eneste muligheten å formatere hele disken til FAT og miste alle data. Linux kan vel lese og skrive til FAT eller? Har ikke mulighet til å ta backup av data da jeg ikke har 250 GB til rådighet. (les 30 GB harddisk i bærbar)

Noen tanker?

Endret av Xpi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ntfs-3g gir deg denne muligheten. NTFS disker vil også åpnes automatisk med read/write access når de kobles til når du har lastet det ned.

ntfs-3g er derimot på betastadiet og ikke 100% enda. F. eks. må du trykke eject før du fjerner disken, ellers vil du bli nødt til å starte opp i windows og koble til disken der først.

Men stort sett virker det bra, hvertfall her. Bare ikke slå av/kræsje mens du skriver til disken da dette kan forårsake ting du ikke vil skal skje :p

Lenke til kommentar

Den beste løsningen vil nok ikke være å bruke FAT istedenfor NTFS. FAT32 støtter jo ikke enkeltfiler større enn 4GiB.

Om du har tid/ork/vilje så kan du reformattere hele disken til ext2. Det har full lese og skrive støtte native i Linux og via en driver du finner på http://www.fs-driver.org i Windows.

Men ntfs-3g skal kunne gjøre jobben hvis du bare er ute etter å skrive litt til disken. Men husk å ikke napp ut disken uten å være ferdig med å skrive eller å ha avmontert den.

Edit: Mulig du må bruke ntfsfix før du avmonterer eller før du får montert disken igjen neste gang (evt chkdsk i windows).

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

Skal prøve ntfs-3g og se. Vet at en formatering hadde vært det beste, men har ikke lyst til å miste alt som ligger der akkurat nå. Har ikke så mye backup mulighet nå. Men når jeg for sjansen blir det nok FAT eller ext2 partisjon ja.

Endret av Xpi
Lenke til kommentar
Den beste løsningen vil nok ikke være å bruke FAT istedenfor NTFS. FAT32 støtter jo ikke enkeltfiler større enn 4GiB.

Om du har tid/ork/vilje så kan du reformattere hele disken til ext2. Det har full lese og skrive støtte native i Linux og via en driver du finner på http://www.fs-driver.org i Windows.

Men ntfs-3g skal kunne gjøre jobben hvis du bare er ute etter å skrive litt til disken.  Men husk å ikke napp ut disken uten å være ferdig med å skrive eller å ha avmontert den.

Edit: Mulig du må bruke ntfsfix før du avmonterer eller før du får montert disken igjen neste gang (evt chkdsk i windows).

7906775[/snapback]

Er det bare meg eller har du skiftet mening om NTFS-3g? Jeg husker at jeg anbefalte ntfs-3g for noen men så ble det kritisert (tror blant annet av deg havarn) at det var alt for ustabilt og det var bare beta (noe som det fortsatt er tror jeg). Jeg har brukt ntfs-3g siden jeg starta med ubuntu og har aldri svikta eller låst systemet siden da. Banna bein driver etter min mening!

Lenke til kommentar

Ta å gjør som jeg gjorde på den eksterne disken som jeg bruker på laptopen min.

Jeg formaterte den til EXT3 og lasta ned og kjørte Ext2 Installable File System. Så valgte jeg stasjonsbokstav på den eksterne disken min og disken som var i EXT3 filsystem ble mounta i Windows. Med andre ord. Disken ble mounta i både Windows og Linux uten problemer :)

Da slipper du det tullet med at du resikerer å ikke kunne kjøpere til disken i Linux.

Du slipper også å tenke på at du ikke kan ha større filer enn 4 GB.

Så kjøre disken i EXT3 filsystem du.

Lenke til kommentar

ntfs-3g er så stabilt at det er klart for release i øynene til utviklerne, men de holder det an litt for å være sikre. Det er også grunnen til at de ennå setter den chkdsk flaggen når du skriver til disken.

Men det er også grunnen til at jeg mener at ext2 fortsatt er et bedre alternativ enn ntfs som filsystem på lagringspartisjoner i et multiboot miljø eller på eksterne hardisker.

Marsan: Jeg har tro på at ntfs-3g er veldig stabil, men å kjøre ntfsfix hver gang du skal montere disken kan vel bli litt slitsomt...

Lenke til kommentar

finnes det ikke noe annet filsystem enn fat som støttes av både windows og linux uten ekstra drivere? jeg sitter selv med en ekstern hdd som jeg nå kjører fat32 (noe som ikke er helt optimalt da det ikke tar filer større enn 4GiB) på pga at den ofte blir brukt til å flytte filer mellom forskjellige maskiner. jeg kan ikke ha det slik at jeg må installere et program/en driver hver gang jeg skal bruke disken på en ny maskin.

Lenke til kommentar

Nonst0p: Er jo kjapt å legge inn ntfs-3g i linux da. Og for alt jeg vet kan det kanskje komme til å følge med distroer i framtida siden den nå har blitt stabil/trygg å bruke. Derimot vil vi nok aldri se at M$ legger inn ext2/3 støtte i windows som default ;)

Sånn som jeg ser det, velger jeg filsystem ut ifra hva slags maskiner som primært skal bruke disken. Er det hovedsaklig Windowsmaskiner, blir det FAT32/NTFS, ellers velger jeg ext3.

Lenke til kommentar
ntfs-3g er så stabilt at det er klart for release i øynene til utviklerne, men de holder det an litt for å være sikre.
RC1 ble sluppet for 3 dager siden

7911987[/snapback]

Joda, men jeg leste det der før jul engang, tror det var på linux-ntfs.org et sted.
Lenke til kommentar

På min eksterne disk endte jeg med å gjøre som wil, omtrent. Eneste forskjellen var at jeg opprettet en liten FAT32-partisjon på noen titalls MB på begynnelsen av disken, og lot resten av disken være ext3. Deretter lastet jeg ned Windows-verktøyet fra http://www.fs-driver.org/ (støtter også ext3, pga bakoverkompatibelt med ext2) og la inn på FAT-partisjonen på disken, slik at det alltid er tilgjengelig når jeg skal bruke disken på fremmede Windows-maskiner. FAT-partisjonen vil jo "monteres" automatisk i Windows.

Jeg fant ut dette var den beste løsningen ettersom jeg selv kjører GNU/Linux på alle mine maskiner og dermed ville ha ext3 på hovedpartisjonen.

Det er nok ikke lenge til vi får se ntfs-3g ut-av-boksen i de fleste distroer, og da blir det enda lettere for Windows-brukerne å bytte ut OSet sitt :-)

Lenke til kommentar
Det er nok ikke lenge til vi får se ntfs-3g ut-av-boksen i de fleste distroer, og da blir det enda lettere for Windows-brukerne å bytte ut OSet sitt :-)

7924305[/snapback]

helt til neste versjon av windows tar i bruk WinFS istedet for NTFS :(

Endret av AlexTheMad
Lenke til kommentar
Marsan: Jeg har tro på at ntfs-3g er veldig stabil, men å kjøre ntfsfix hver gang du skal montere disken kan vel bli litt slitsomt...

7908935[/snapback]

Ikke at jeg helt skjønner hva ntfsfix gjør, men det går ann å automontere. ntfsfix brukes vel når man dualbooter eller har jeg missforstått?

Lenke til kommentar

ntfsfix gjør omtrent tilsvarende som chkdsk gjør... sjekker at alt er bra med partisjonen. Å automontere/force mount anbefales ikke fordi det kan gjøre at du oppdager et eventuelt problem med partisjonen for sent til at du kan redde data.

Nå er det jo helt avhengig av hvor stabilt ntfs-3g egentlig er. Hvis det er 100% stabilt så blir det jo aldri et problem. Men grunnen til at man bruker chkdsk-flaggen er jo at man ikke stoler på at ntfs-3g er helt 100%...

Hvis du dualbooter så kan du jo la chkdsk i windows ta seg av å sjekke disken. Hvis du bruker ntfs uten dualboot så er du avhengig av ntfsfix for å få sjekket partisjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...