Zevz Skrevet 3. desember 2002 Del Skrevet 3. desember 2002 Jeg har Telenor ADSL og kobler meg til internett via en router. Ip'en min skifter for hver gang jeg kobler meg opp men jeg har hørt at ip'en til routeren er den samme hele tida? Stemmer dette? Hvordan finner jeg ip'en til routeren i så fall? Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 3. desember 2002 Del Skrevet 3. desember 2002 Hvilke IP er det som forandrer seg? Den interne eller den eksterne?? Du får ny IP hver gang du logger på ADSL, men hvis Routeren står tilkoblet hele tiden, får du ikke ny ekstern IP. Men hvis du har DHCP-server (på routeren) så får du nok ny intern IP hver gang du skrur på din pc, ja. Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 3. desember 2002 Del Skrevet 3. desember 2002 Min er i hvertfall https://192.168.1.1:88 Ofte den samme som ip til maskin, men med 1 på 4.plass. s=secure og :88 fordi dette er porten min router lytter på mot det interne nettet (default i web-browser er :80 ) intern denne. Telenor ADSL har vel dynamisk ekstern ip, som du sikkert finner f.eks ved tracert ? [ Denne Melding var redigert av: RulleRimfrost på 2002-12-03 15:44 ] Lenke til kommentar
rornes Skrevet 3. desember 2002 Del Skrevet 3. desember 2002 Du har mest sansynlig 2 Ip adresser. En ekstern (routern sett utenifra) og en intern (maskinen din sett innenfra). 192.xxx.xxx.xxx Telenor har dynamisk IP. Men denne andres kun når routern rebooter. Den interne kan være statisk, f.eks sett IPen på maskinen til 10.0.0.2 Da vil du ha denne IPen i lokalnettet din hver gang du starter opp. Routeren sender data til internadressen. Du må gå gjennom den eksterne for å komme til din interne IP, sett utenfra. Jeg kjører DI-713P. Routern har en intern(statisk) og en ekstern IP (dynamisk). Maskinene mine har da interne statiske IPer. Et lite triks. Skaffe seg statisk adresse til ekstern IP ved bruk av DNS: Registrer en konto på http://www.dyndns.org/ (gratis) Map IPen mot dnsnavnet du velger.. (DI-713P har innebygd funksjon for å aktivere kontoen hver gang routeren booter) Dermed statisk dns IP. Prøv så å ping IPen og dns adressen. Funker dritbra, særlig hvis du kjører FTP eller webserver. Hvilken router har du? For å finne/skifte IP, sjekk manualen. Du endrer oppsettet i software'n til routern, typisk gjennom web eller kommando -interface. ________________ Don't send mail, send female. [ Denne Melding var redigert av: rornes på 2002-12-03 16:10 ] Lenke til kommentar
agvg Skrevet 3. desember 2002 Del Skrevet 3. desember 2002 Quote: Den 2002-12-03 15:38, skrev Jimmy Pop:Hvilke IP er det som forandrer seg? Den interne eller den eksterne??Du får ny IP hver gang du logger på ADSL, men hvis Routeren står tilkoblet hele tiden, får du ikke ny ekstern IP.Men hvis du har DHCP-server (på routeren) så får du nok ny intern IP hver gang du skrur på din pc, ja. De fleste DHCP-er binder seg til MAC-adressen på kortet og gir ut samme IP til samme kort. Han kan jo bare sjekke hva gateway-IP er, dette vil jo være IP-en til routeren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå