Bruktbilen Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 (endret) Hvis du fikk valget om at du kunne for eksempel gi bort din TV for å redde et par fattige barn et eller annet sted i et fjernt land, ville du ha gjort det? Svarte du ja på en eller annen måte så kan du bare være fornøyd med deg selv. Til de som svarte nei, ville du gi bort TV-en din for å redde en person(nordmann) som ble kidnappet når du hadde muligheten for å spare livet hennes hvis du bare gav bort TV-en til kidnapperen? Ps: Fant ikke et forum som passet så bra. Endret 9. februar 2007 av Bruktbilen Lenke til kommentar
DaXoN Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Hvis du fikk valget om at du kunne for eksempel gi bort din TV for å redde et par fattige barn et eller annet sted i et fjernt land, ville du ha gjort det? Svarte du ja på en eller annen måte så kan du bare være fornøyd med deg selv. Til de som svarte nei, ville du gi bort TV-en din for å redde en person som ble kidnappet når du hadde muligheten for å spare livet hennes hvis du bare gav bort TV-en til kidnapperen? Ps: Fant ikke et forum som passet så bra. 7904223[/snapback] det spørs jo helt hvilken tv man har om man er en kald og kynisk person eller om man bryr seg med tanke på at det dør / forsvinner 1person /sec i verden... men vet ikke jeg helt. kanskje. Lenke til kommentar
g@bb@ Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Forsto ikke den helt jeg ... Mener du hva vi ville svart eller? Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 9. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2007 (endret) La oss si personen som blir kidnappet er norsk. Mente vel bare å få fram at folk vil gi en ting for å redde en person(skulle skrevet nordmann) hvis de kunne, enn å redde et par fattige barn i et fjernt land. Endret 9. februar 2007 av Bruktbilen Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Hvis du fikk valget om at du kunne for eksempel gi bort din TV for å redde et par fattige barn et eller annet sted i et fjernt land, ville du ha gjort det? Svarte du ja på en eller annen måte så kan du bare være fornøyd med deg selv. 7904223[/snapback] Hvorfor det? Virkeligheten er ikke så enkel at en TV kan byttes mot menneskeliv på den måten. Skal man være fornøyd med seg selv når det strukturelle problemet som skaper fattigdom og nød ikke er gjort noe med i det hele tatt? Kjøpe seg avlat kan det sammenlignes med. Problemet med slike konstruerte eksempler er at de er vanskelig overførbare til virkeligheten. Forøvrig har jeg ikke TV. Men alle uten en av PC'ene mine (trenger den siste til jobb) kunne jeg offret om jeg hadde tro på at det virkelig kunne gjøre en forskjell. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 9. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2007 Tja, hvis du gir penger til et eller annet sted, eller til en oppbygning, så hjelper det nok barna slik at de ikke dør et par uker/måneder senere. Det som er forskjellig er at du kan gi penger til kidnapperen og du sparer livet til offeret med en gang. Ikke det at jeg gir penger eller noe slikt, men så spørsmålet på en film for et par dager siden, og jeg lurte på svaret Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Tja, hvis du gir penger til et eller annet sted, eller til en oppbygning, så hjelper det nok barna slik at de ikke dør et par uker/måneder senere. Det som er forskjellig er at du kan gi penger til kidnapperen og du sparer livet til offeret med en gang. 7904278[/snapback] Hæ? Den siste setningen skjønte ikke jeg noe av. Hvis det dukka opp en situasjon/sak der jeg kunne bidra 50 store og jeg følte meg sikker på at det ville gjøre verden til et permanent bedre sted, så ville jeg vurdert det seriøst. Bidra til nødhjelp med mindre beløp, det kunne jeg selvsagt også gjort. Offre en viktig del av livet mitt (ikke TV for min del da, men noe annet som betydde noe for meg) for to tilfeldige skjebner jeg ikke har noe forhold til, det sitter en del lengre inne. Det ville kanskje hjulpet de to mer enn det kosta meg, men i en større sammenheng så ville det være fåfengt. Og det spørs hva effekten av slik hjelp ville være på sikt. Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 Bruktbilen: jeg har litt problemer med å forstå problemstillingen her. Mener du å antyde at folk er mer villige til å redde folk fra hjemlige strøk enn fattige barn i Afrika? Eller at folk generelt er grådige? Jeg har problemer med å se hvordan problemstillingen relaterer til virkeligheten. Det blir litt som å si "spis opp maten din, tenk på de sultne barna i Afrika!", som om de får det noe bedre om man spiser opp maten sin. Hvordan vil verden bli et bedre sted om jeg ofrer TVen min? Og hva har dette med kidnapping å gjøre? Lenke til kommentar
Dikky Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 Selv velger jeg å tro på hjelp til selvhjelp prinsippet, hvis man låner en fattig landsby 50.000kr for at de skal få nødvendige midler til å livnære seg på egen måte, så vil de betale tilbake disse 50.000, fordi de føler at det er en plikt. På denne måten appellerer man til 2 ting, konkurranse instinktet og pliktfølelsen. Når så disse 50.000 er tilbakebetalt kan man foreta en ny vurdering av situasjonen; hvis de har klart å bygge seg ett levebrød og får hjulene til å gå rundt ved egen maskin kan man så gi disse 50.000 tilbake til landsbyen på nytt, men denne gang kun for å investere i nødvendig infrastruktur type skolebygg eller helsemateriell/vaksiner og lignende. Hva det opprinnelige spørsmål angår så har jeg selv kun få eiendeler, men hvis jeg skulle stå overfor en situasjon hvor jeg ble tvunget til å bytte whatever for ett annet menneskes liv; klart. Hadde tilogmed gitt mitt eget liv hvis det ikke fantes noen annen mulighet. Lenke til kommentar
amelbye Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 (endret) Hvorfor er det så mange fattige barn i fjerne land som trenger å reddes? Fordi foreldrene får alt for mange barn! Å hjelpe et barn eller to er en dråpe i havet, og jeg ser ikke helt vitsen. Jeg skulle gjerne gitt bort tven og etpar andre ting om jeg hadde tro på at det ville føre til at et slikt land får innnført tiltak som sørger for at folkemengden (på humant vis) reduseres til et nivå som landets resurser er i stand til å opprettholde. Kinas lover som begrenser foreldre til å få ett barn, er et genialt konsept i en verden der overpopulasjon er et enormt problem. Og.. Ja, såklart jeg heller ville reddet en Nordmann enn en på andre siden av jorden om jeg kunne velge. Det er da bare menneskelig fornuft å bry seg mer om de som er nærmere relatert. Endret 17. februar 2007 av amelbye Lenke til kommentar
hemi-cuda Skrevet 17. februar 2007 Del Skrevet 17. februar 2007 ville heller reddet en normann enn et fattig barn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå