balder Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Eg lurte på om eg har for liten strømforsyning til dette? Eg har 2 harddisker på 200 og 250 GB Skjermkort 7600 GS 256 MB 1024 Ram 2 stk DVD'er 2 stk eksterne harddisker som eg kobler til når det er bruk for det. Det som er problemet er at eg av og til får blå skjerm og får beskjed om å oppdatere skjermkortdriveren eller bytte det. Eg har kjørt ein viftetest også og eg får ein verdi på noko med ca 2500 på CPU viften + alarm. Bruker AMD meir strøm enn andre CPU'er? Eg ser at andre kjører 1950 skjermkort på nesten samme strømforsyning uten problemer. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Hvilken strømforsyning har du? (Merke og modell) Hvor mye strøm kan den levere på 12V? 350W skal være nok i massevis for å drive det der. Jeg har selv et mer krevende system som kjører fint på min Enermax 350W, men tviler på at det ville gått like smertefritt på en Qtek 350W. Komponentene mine er Athlon64 X2 3800+, 5 harddisker, geforce 6200 skjermkort, 1GiB ram, TV-kort, lydkort, to nettverkskort ++. PS. Mengden ram og antall eksterne USB-enheter har lite å si for strømforbruket. Det er CPU + skjermkort + antall harddisker som er de klart største postene på effektregnskapet. Brikkesettet bør kanskje også tas med siden det er store forskjeller ute og går. Hvilket brikkesett har hovedkortet ditt? Lenke til kommentar
George Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Gitt at man har f.eks. AMD X2 3800+, 2 harddisker og 350 W strømforsyning, hvor raskt grafikkort bør man max kjøpe da ? Jeg har selv en NorthQ 4001EX 400W strømforsyning, AMD X2 3800+ og 4 harddisker, regner med at jeg kanskje ikke da kan kjøre det råeste av grafikkort ? Sånn utviklinga går no må man jo åpne for private atomkraftverk i kjellern for å kunne drive de råeste grafikkorta (pluss alt det andre man "må" ha i pc'n)... Lenke til kommentar
camxer Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Jeg kjører en A64 3000+ @ 2,6GHz, x1900GT@ 560 GPU og 1962MHz RAM, Nforce4 HK, 1HD og 1 DVD drev på en Q-tec 450W. Er ganske overrasket at det fungerer i det hele tatt siden Q-tec strømforsyningen gir bare max 16A på 12V... Skal bytte psu snart uansett siden jeg tviler på at det er sunt for komponentene i lengre tid. Men jeg må kommentere at alt fungerer stabilt, selv om det hørtes kanskje litt rart ut. Lenke til kommentar
persistent Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Q-Tec er veldig variabelt ja. En av guttene mine kjører en maskin med Q-Tec 350w PSU, han har en Sempron 2800, GF6, 2 hdd, dvd-r,dvd-rw, cd-rw,diskettstasjon, kortleser, 2 katoderør, 3 vifter m/lys, webcam etc, kjører dønn stabilt. Selv så vandret min kjære Hiper til de evige jaktmarker for en mnd siden, kjører pt en gammel chieftec 340w, har Athlon 3000, Radeon X800Pro, 2GB RAM, 2 ide samt 2 S-ATA disker, dvd, dvd-rw, intern kortleser, scsi-kort, tapestreamer, tv-kort etc, ikke noe problemer her heller. Lenke til kommentar
balder Skrevet 9. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2007 Eg lurte på om eg har for liten strømforsyning til dette? Eg har 2 harddisker på 200 og 250 GB Skjermkort 7600 GS 256 MB 1024 Ram 2 stk DVD'er 2 stk eksterne harddisker som eg kobler til når det er bruk for det. Det som er problemet er at eg av og til får blå skjerm og får beskjed om å oppdatere skjermkortdriveren eller bytte det. Eg har kjørt ein viftetest også og eg får ein verdi på noko med ca 2500 på CPU viften + alarm. Bruker AMD meir strøm enn andre CPU'er? Eg ser at andre kjører 1950 skjermkort på nesten samme strømforsyning uten problemer. 7904005[/snapback] Eg får denne feilmeldingen kva er galt? Eg har den siste driveren for skjermkortet. Lenke til kommentar
camxer Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 (endret) Det viser at det er noe feil med skjermkortet eller mer nøyaktig: skjermkortdriveren. Prøv å starte windows i safe mode (trykk F8 ved oppstart) Sjekk hvis kortet er alfor varmt og prøv et annet driver f.eks NGO modified drivers Endret 9. februar 2007 av camxer Lenke til kommentar
balder Skrevet 9. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2007 Det viser at det er noe feil med skjermkortet eller mer nøyaktig: skjermkortdriveren. Prøv å starte windows i safe mode (trykk F8 ved oppstart) Sjekk hvis kortet er alfor varmt og prøv et annet driver f.eks NGO modified drivers 7907838[/snapback] Skjermkortet er på 47 grader så det er vell normalt? Har du link til ein NGO modified driver. Vil det gå på dette kortet? http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=323848 Lenke til kommentar
persistent Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 (endret) Du kan selvfølgelig teste andre nVidia-drivere, men som meldinga på BSOD´n sier så trenger det ikke være driveren. Kan være selve kortet. Hadde selv et nytt GF5600 kort for ca 18mndr siden, fikk nøyaktig samme meldinga med en gang jeg hadde installert det og lagt inn drivere. Det pussige var at det funka greit under første Windows-oppstart, altså før jeg la inn noen drivere, men etterpå var det blåskjerm hele tiden. Startet et utall ganger i sikkermodus og endret drivere, men ingenting hjalp. Endte med retur av kortet. Akkurat den beskjeden om at enhetsdriveren sitter fat i en uendelig løkke tyder på feil på selve kortet.... Men om du vil teste med en ngo-driver så kan du prøve denne linken; http://www.ngohq.com/home.php?page=nvidia Endret 9. februar 2007 av persistent Lenke til kommentar
balder Skrevet 9. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2007 Du kan selvfølgelig teste andre nVidia-drivere, men som meldinga på BSOD´n sier så trenger det ikke være driveren. Kan være selve kortet. Hadde selv et nytt GF5600 kort for ca 18mndr siden, fikk nøyaktig samme meldinga med en gang jeg hadde installert det og lagt inn drivere. Det pussige var at det funka greit under første Windows-oppstart, altså før jeg la inn noen drivere, men etterpå var det blåskjerm hele tiden. Startet et utall ganger i sikkermodus og endret drivere, men ingenting hjalp. Endte med retur av kortet. Akkurat den beskjeden om at enhetsdriveren sitter fat i en uendelig løkke tyder på feil på selve kortet.... Men om du vil teste med en ngo-driver så kan du prøve denne linken; http://www.ngohq.com/home.php?page=nvidia 7909280[/snapback] Når eg stress tester kortet så får eg ikkje fram feilmeldingen, men det virker som det kommer heilt tillfeldig. Så har eg oppdaget at når eg reesetter maskinen så stopper den opp der den teller igjennom memoryen. Er det ein kobinasjon? Lenke til kommentar
persistent Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Blir bare enda sikrere på at det kan være hardware-feil. Hadde det vært driverfeil ville feilen vært mye mere konsekvent, inkonsekvensen i når du sier den oppstår tolker jeg som et rimelig sikkert tegn på hardware-feil. Lenke til kommentar
balder Skrevet 10. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2007 Blir bare enda sikrere på at det kan være hardware-feil. Hadde det vært driverfeil ville feilen vært mye mere konsekvent, inkonsekvensen i når du sier den oppstår tolker jeg som et rimelig sikkert tegn på hardware-feil. 7909766[/snapback] Ok, men viss eg skal reklamere på det og feilen er periodisk. Så vil kanskje komplet.no sei at det ikkje er noko gale med kortet? For eg får ingen feil når eg kjører testing osv. Ikkje sikkert at dei finner noko feil med det. Lenke til kommentar
persistent Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 (endret) Du må jo kontakte dem først, da får du beskrive feilen. Spesielt viktig vil jeg tro at du forteller at den dukker opp når du restarter. Vil være rimelig enkelt for dem også å teste ut akkurat den biten da. I værste fall kan det være en periodisk feil som skyldes en svakhet i skjermkortet i kombinasjon med hovedkortet ditt, kan være lurt å oppgi hvilken type hovedkort du bruker også. Lykke til... Kan også være lurt å legge ved skjermbildedumpen av feilmeldingen. Endret 10. februar 2007 av persistent Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 Det er absolutt ikke slik at man skal/må laste ned "siste driver", det være seg for Nvidia eller ATI (eller noe annet hw). 76000 GS *A*G*P* (viktig å få med seg det) har vist seg å være problematisk for noen ifølge det jeg har sett på nett / diverse fora. Jeg har selv hatt 2 stk, og begge fungerer utmerket med de drivere som fulgte med skjermkortet.. Prøvde selv å laste ned "siste driver" og de klarte ikke engang å gjenkjenne kortet. Forøvrig er 7600 GS ett av de minst strømkrevende kort (kombinert med akseptabel ytelse) du kan få tak idag. Det gjelder generelt for både 7600- og 7900-serien. Digresjon at Q-TEc "dissing": En Q-Tec kan fint drive dette... Har jo selv tatt sjansen på en Q-Tec til en klokket Prescott + klokket X800Pro en gang i tiden. Det gikk helt fint det (PSU'et ble etterhvert flyttet over i ett Barton-system). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå