branick Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 (endret) Noen vil nok le nå, men hvordan oppdaterer jeg BIOS'n min på dette kortet? Først pc'n min: -Asus P5B dlx wifi - E6400 @ 2.8 - 2 gb hyper-x 6400 - Big Typhoon - Liteon dvd-rw - Vista ultimate (64) - Geforce 8800 GTS nå til problemene. jeg har lest og lest meg gaal. forstår at det er tre hovedmåter å oppdatere BIOS på mitt hovedkort på. 1: ASUS Update --> oppdatere i windows-miljø, har dog forstått at dette kan være risikabelt? 2: ASUS EZ Flash 2 --> oppdatere BIOS med diskett eller USB flash disk (hvordan gjør jeg USB minnebrikka jeg har bootbar? ) 3: ASUS AFUDOS --> oppdatere BIOS med diskett. jeg har ingen diskettstasjon i min pc så det blir nok utelukket nå for det må jo på på en av de andre måtene mener jeg ASUS Update: Ja, her får jeg ikke lov til å installere ASUS Update fordi programmet ikke støttes av et 64 bits OS, jeg har prøvd å kjøre det både som xp (32 bits) kompabilitet fra cd'n direkte og etter å ha kopiert det over til dataen, men får samme beskjeden hele tiden. fins det her noen bakveier uten å lage en partisjon og installere XP på nytt der? de to andre metodene har jeg ikke prøvd da jeg ikke vet hvordan jeg gjør min usb-penn bootable BIOS versjonen jeg har per dags dato er 0614, og den støtter ikke OC så godt har jeg funnet ut. om jeg vil klokke den til 3.2 så får jeg ikke stilt hastigheten på minnet til 533 MHZ som det da burde kjøre på? (laveste innstillingsmulighet er for meg 800 MHZ i BIOS Håper det fins noen veldig flinke guruer her inne som kanskje har en løsning til meg kanskje det fins en super klokker fra Moss her også som kan hjelpe meg? betaling i naturalia såklart Og om jeg har glemt noe her nå som jeg ikke ser men som dere kanskje ser, så PM meg så editerer jeg det med På forhånd takk for all hjelp og alle gode råd Endret 8. februar 2007 av branick Lenke til kommentar
andylove Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Det står i manualen hvordan du flasher BIOS. Du kan gjøre dette på to måter. Den ene har du prøvd, og det er i Windows. Det er ikke farlig å gjøre dette i Windows, jeg har gjort det selv mange ganger. Den andre måten er i BIOS. Da må du Laste inn BIOS filen via USB stick og kjøre Ezflash som ligger under BIOS. Og jeg vil anbefale deg 32bit Windows. Hvorfor, kan du lese om på ymse forumtråder her. Lenke til kommentar
branick Skrevet 9. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2007 Ja, jeg skal prøve å gjøre det i BIOS, men først. USB sticken skal såklart formateres først. skal det kun ligge den BIOS'n jeg vil ha på den og ikke noe annet? Trenger jeg å holde nede noen tastekombinasjoner for å kjøre flashupdate av BIOS (leste ALT+F2 men må høre med dere her inne først før jeg bæsjer på leggen) Er alle USB sticker bootable? 1: formatere USB stick, legge inn BIOS versjonen jeg ønsker på den. 2: aktivere EzFlash i BIOS Vil den da oppdatere seg selv eller må jeg taste noe mer ved neste boot da? (EzFlash er per dags dato ikke aktivert hos meg). takk Lenke til kommentar
andylove Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Ja, jeg skal prøve å gjøre det i BIOS, men først. USB sticken skal såklart formateres først. skal det kun ligge den BIOS'n jeg vil ha på den og ikke noe annet? Trenger jeg å holde nede noen tastekombinasjoner for å kjøre flashupdate av BIOS (leste ALT+F2 men må høre med dere her inne først før jeg bæsjer på leggen) Er alle USB sticker bootable? 1: formatere USB stick, legge inn BIOS versjonen jeg ønsker på den. 2: aktivere EzFlash i BIOS Vil den da oppdatere seg selv eller må jeg taste noe mer ved neste boot da? (EzFlash er per dags dato ikke aktivert hos meg). takk 7903500[/snapback] Som sagt, brukermanualen er veldig fin! Lenke til kommentar
branick Skrevet 9. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2007 Jadda.. da har jeg gjort slik du og manualen beskrev: Formater USB-sticken, legg inn biosen jeg ønsker å oppdatere til på brikken og resatte pc'n. så startet jeg ASUS EzFlash, valgte å ta en backup av min gamle BIOS først såklart, også valgte jeg den nye BIOS'n jeg ville oppdatere til. Gikk inn på www.asus.com. valgte downloads oppe på siden. skrev så inn P5B der det står "input model to search for" og valgte BIOS i menyen under. valgte så VISTA64 bit helt oppe til høyre på samme siden og valgte finn. den BIOS'en jeg valgte er versjon 0910! Så startet installasjonen av BIOS i ASUS EzFlash. det stod at BIOS var korrekt oppdatert og at maskinen ville boote innen 5 sekunder. det gjorde den også, men den kom aldri tilbake igjen hva gjør jeg nå? å plukke ut batteriet vil vel ikke hjelpe meg noe særlig da det bare resetter den BIOS'en jeg har nå som ikke vil starte? *sukk* Lenke til kommentar
Bza Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 På vanlig P5B kort er det et kjent problem med flere minnebrikker og automatisk gjennkjenning av minnehastighet etter oppdatering av bios. Hvis oppdateringen resulterer i at skjermen blir svart ved oppstart (ingen post-meldinger og ingen beep) prøv å ta ut alle untatt 1 minnebrikke, start opp igjen, gå inn i bios og velg minnehastighet manuelt i stedet for automatisk. Deretter kan du sette inn igjen alle minnebrikkene og starte opp på ny. Jeg vet ikke om dette er et reelt problem på P5B-DLX også, men det er i alle fall et problem på P5B. Lenke til kommentar
branick Skrevet 9. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2007 På vanlig P5B kort er det et kjent problem med flere minnebrikker og automatisk gjennkjenning av minnehastighet etter oppdatering av bios. Hvis oppdateringen resulterer i at skjermen blir svart ved oppstart (ingen post-meldinger og ingen beep) prøv å ta ut alle untatt 1 minnebrikke, start opp igjen, gå inn i bios og velg minnehastighet manuelt i stedet for automatisk. Deretter kan du sette inn igjen alle minnebrikkene og starte opp på ny. Jeg vet ikke om dette er et reelt problem på P5B-DLX også, men det er i alle fall et problem på P5B. 7904021[/snapback] Prøvd og virket ikke, men takker for tipset. Koblet fra alle kontakter på HK hjalp derimot BIOS er nå oppgradert også, fikk det til i dag, så nå trenger jeg bare å lese en mnd til før jeg tør å klokke litt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå