Gå til innhold

Problem å installere ubuntu, får ikke laget grub

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg prøver å installere ubuntu fra live cd, den klarer det veldig fint, helt til den kommer der den skal lage grub'en. da klikker den. så jeg tenkte kanskje det hadde noe med partisjonene å gjøre, jeg har en 160GB SATA disk, så da prøvde jeg å sette opp partisjonene manuelt gjennom installasjons programme (screenshot-1). beklager oppløsningen, men har ikke fått til å fiksa det, tenkte jeg skulle gjøre det etter å fått saken på disk. men uansett, når jeg skal velge hvor jeg skal mounte de forskjellige partisjonene, så får jeg ikke velge noen av de (screenshot 2). er det noen måte å lage en egen grub, for jeg får kopiert filene til disken, så kanskje den fungerer da. også lurer jeg også på om det finnes en måte å installere alt fra internett? jeg har en ganske rask linje, men ikke så rask cd-rom...

post-55329-1170974132_thumb.png

post-55329-1170974213_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg prøver å installere ubuntu fra live cd, den klarer det veldig fint, helt til den kommer der den skal lage grub'en.

7903105[/snapback]

Det er ikke BIOS-instillingene dine som gjør dette da? Prøv å sett SATA-disken din som den første i bootrekkefølgen.

da klikker den. så jeg tenkte kanskje det hadde noe med partisjonene å gjøre, jeg har en 160GB SATA disk, så da prøvde jeg å sette opp partisjonene manuelt gjennom installasjons programme.

7903105[/snapback]

Tror ikke det har noe med partisjoneringen å gjøre.

når jeg skal velge hvor jeg skal mounte de forskjellige partisjonene, så får jeg ikke velge noen av de.

7903105[/snapback]

Det var rart. Har du prøvd å skrive inn monteringspunktene manuelt og prøve å velge partisjonene i dropdown-listen?

er det noen måte å lage en egen grub.

7903105[/snapback]

Super Grub Disk

også lurer jeg også på om det finnes en måte å installere alt fra internett? jeg har en ganske rask linje, men ikke så rask cd-rom...

7903105[/snapback]

Teoretisk sett skal det vel ikke være værre enn å laste ned og installere et debian base-system. Netinst-/businesscard-cd fra Debian. Deretter bytte ut sources.list med en edgy sources.list og installere de pakkene du trenger via aptitude. - Men det blir litt for tungvindt til at det lønner seg bare fordi du har en litt treg cdrom.
Lenke til kommentar

Det er godt mulig det er noe med biosen som gjør at det ikke fungerer, jeg har et abit hovedkort, hvor harddisken er koblet til hpt 370 sak. det er en extendet til biosen, som gjør at man kan sette opp software raid og sånne ting.

Det var rart. Har du prøvd å skrive inn monteringspunktene manuelt og prøve å velge partisjonene i dropdown-listen?

Problemet der er at den nedtrekkslisten er tom...

Lenke til kommentar

Prøv å installer på en harddisk koblet til din primære IDE-kontroller eller skaff deg en bootbar SATA-kontroller.

Får du ikke valgt partisjon etter at du har valgt monteringspunkt heller? - Det kan jo være HPT-kontrolleren som gjør det også, fordi installasjonsprogrammet ikke finner noen partisjoner det kan bruke til /boot. (Spekulasjon)

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...