Gå til innhold

Skjermer i fremtiden - De nye Plasma/SED/LCD/OLED.

Anbefalte innlegg

Hei!

Ja, når vil man begynne å se de første LED-TV-ene i markedet her i Norge? Det har vel dukket opp noen i utlandet - men vil det ta lang tid før dette blir en standard?

Edit: Skifter til en mer passende emnetittel, og bytter også tema. Snakk også om nestegenerasjons skjermer.

:)

Endret av Onyx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, det finnes LED skjermer, men disse kan knappest si å være til tv-bruk. Den vanligste bruken er hvis man skal ha en kjempestor skjerm til events, konserter fotballsationer osv.

Hvis du har hørt/lest om LED i tv sammenheng er den nesten helt sikkert bakbelyste LCD skjermer det er snakk om.

Lenke til kommentar

Jeg fant ut at Hjemmkino.no hadde meget fin lesestoff - både av artikkler og i forumet.

Ser ut som 2007 vil være et meget spennende år. Nå har jeg mere sansen for SED-teknologien, men nestegenerasjon Pioneer (plasma) skal visst slå nye grenser for å holde konkurransen oppe mot SED-teknologien.

Les om nestegenerasjon Pioneer her. Fra Hjemmekino-forumet.

Hva ville du ha valgt, SED- eller plasma-skjerm? Jeg kommer til å bruke min nye TV til spilling og filmtitting - så er er SED god på svartnivå?

Endret av Onyx
Lenke til kommentar

det kommer flere nye teknologier på banen i tiden fremover, hvis du har tålmodighet til å vente..

Personlig har jeg bestillt meg en Samsung le-40f71b som er en 40" LCD med full hd (1900*1080p)

Jeg har lenge gått og ventet fordi det alltid er en ny og bedre teknologi rett rundt hjørnet, og jeg har trålet blader og forumer etter noe som ville gjøre at jeg endelig bestemte meg. Til slutt fant jeg ut at jeg ikke gadd vente lenger rett og slett :)

Kjøpte LCD fordi jeg er mest fortrolig med den teknologien, fordi jeg skal ha PS3 (1080p) koblet til så fort jeg kan, og fordi den har fått gode kritikker, selv sammenlignet med plasma. Plasma leverer fortsatt bedre sortnivå og har en "mykhet" i bildet som mange foretrekker. Det er forventet at de nye teknlogiene (SED, OLED) vil levere et merbart bedre bilde enn de nåværende tv'ene kan prestere.

Lenke til kommentar

Det er derfor jeg vil vente. Jeg vil vente til et produkt som stiller seg i en høyere klasse enn dagens produkter - og SED-skjermer vil passe perfekt for meg.

Er det stor forskjell mellom SED og OLED når det kommer til bildekvalitet?

Lenke til kommentar

I tiden fremover vil nok OLED/AMOLED, SED, LaserTV og flere komme på markedet.

OLED har vel fordelen med at de kan bli ekstremt tynne og faktisk gjennomsiktige.

SED skal bygge på mye av det samme som CRT, og ha mange av de samme fordelene, men ha låst oppløsning og være tynne.

LaserTV vil ha fordelen med fleksible oppløsninger.

Alle tre vil være langt bedre enn LCD og Plasma i bildekvalitet, med andre ord på nivå med CRT eller bedre.

Spørsmålet er hvor raskt produsentene vil ha teknologiene på markedet, for de vet at da vil folk vente på prisnedgang siden bildet blir så mye bedre, og da vil de sitte igjen med store parti LCD og Plasma.

Lenke til kommentar
På nivå med CRT ? Mener du CRT er bedre i bildekvalitet ? Den må du begrunne betraktelig tror jeg ;)

7938330[/snapback]

CRT er bedre på mange måter, LCD har endel grelle ulemper som CRT ikke har, feks native oppløsning, dårlig svartnivå, dårlig innsynsvinkel, ghosting osv.

AtW

Lenke til kommentar
I tiden fremover vil nok OLED/AMOLED, SED, LaserTV og flere komme på markedet.

OLED har vel fordelen med at de kan bli ekstremt tynne og faktisk gjennomsiktige.

SED skal bygge på mye av det samme som CRT, og ha mange av de samme fordelene, men ha låst oppløsning og være tynne.

LaserTV vil ha fordelen med fleksible oppløsninger.

Alle tre vil være langt bedre enn LCD og Plasma i bildekvalitet, med andre ord på nivå med CRT eller bedre.

Spørsmålet er hvor raskt produsentene vil ha teknologiene på markedet, for de vet at da vil folk vente på prisnedgang siden bildet blir så mye bedre, og da vil de sitte igjen med store parti LCD og Plasma.

7936095[/snapback]

oled har da også låst oppløsnig, som du kaller det, det blir jo akkurat det samme som med dagens lcd, og de laserskjermene kommer også til å ha en fast maksoppløsning, siden det er dyrere å ordne støtte for høyere oppløsning, jeg vil annta at de flimrer uansett, og da er de lite aktuelle for min del.

Lenke til kommentar

Både OLED og SED har selvsagt låst oppløsning. LaserTV får muligheten til fleksibel oppløsning, men om produsentene benytter det er en annen sak.

CRT har som nevnt fordeler som fleksibel oppløsning, god innsynsvinkel og kan ha bra sortnivå. I tillegg er bra responstid, gode kontraster, flere farger, "enkel" rengjøring og klart bilde andre fordeler. Ulemper er klart størrelsen og vekten, men dette er ikke relevant for alle. Dette forutsetter sammenligning med en god CRT-skjerm, som for eksmpel en Samsung WS-32Z419TQ (en ny CRT-TV som er HD-Ready). Jeg fikk i dag testet den nevnte modellen med HD-oppløsning, og det var mye klarere enn HD-materiale på LCD-skjermer som jeg har sett. Jeg testet film-trailere og "PureVideo"-reklamen gjennom komponentkabel. LCD-TVene har vist HD-kanaler fra satelitt.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

Når det gjelder de nye Pioneer-modellene vil de ha altfor puslete oppløsning til å være aktuelle. Jeg skjønner ikke at de gidder engang. Full HD vil slå gjennom som salgsargument ganske snart, spesielt når Panasonic kommer med sine nye plasmaskjermer med full HD. "Fremtidsrettet" er et argument nordmenn har sans for, og 1024x768 er ikke det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...