Gå til innhold

is-biter i vannkjølingen

Anbefalte innlegg

Quote:

Den 2002-12-07 01:07, skrev Qrt_:

50%/50% av vann/frostveske skal holde til ca -30°C, så det stemte at ren frostveske tålte mindre.. :smile:

Har hørt at en del frostveske og to deler vann har et frysepunkt på -30 grader celsius. Men det ble sagt av læreren min på 2FY, så hvis læreren din på 3FY eller høyere sier så, så bøyer jeg meg :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-12-08 02:36, skrev Magic:

Har hørt at en del frostveske og to deler vann har et frysepunkt på -30 grader celsius. Men det ble sagt av læreren min på 2FY, så hvis læreren din på 3FY eller høyere sier så, så bøyer jeg meg :smile:

50/50 frostvæske/vann har jeg lært at har et frysepunkt på 37 grader :lol:

(..og som jeg skrev i stad : 58/42 frostvæske/vann er det ideelle blandingsforholdet.)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-07 19:30, skrev Hondaen:

Det er ingenting å innrømme.

Fordi jeg av og til bruker fremmedord og noen mennesker ikke skjønner dem, så er ikke det mitt problem. Når vi snakker om tekniske ting her inne, så er det ikke å komme utenom at fremmedord blir dratt inn. Lett bruk av fremmedord kan heller inspirere folk til å fornye sitt ordforråd. Jeg ser ingenting galt i det.

Oppriktig talt.. jeg hadde forventet noe annet av en 55 årig mann. Synes du har dratt denne kveruleringen din vel langt nå, til i ngen nytte.

Vel tilbake fra et belivet julebord, vil jeg gjerne få kommentere:

At bruk av fremmedord ikke er ditt problem, får stå for din egen regning, og "risiko".

Men jeg vil formode at de fleste av leserne vil sette pris på et forståelig norsk, i den forstand som at man omtaler dagligdagse ting på en begripelig og oppklarende måte.

Er du så ordfattig og fantasiløs at du ikke finner bedre betegnelser på f.eks frostvæske som Etandiol, så bør du absolutt gå i tenkeboksen.

For du er tydeligvis såpass gjenstridig at du ikke på noen måte vil innse at et såvidt ukjent betegnelse kan erstattes med et såpass viden kjent begrep! Som nettopp frostvæske, i denne sammenheng?

Mildest talt merkelig.

Da er det _du_ som har et problem, pedagogisk sett. Trekker man inn fremmedord eller ukjente begreper, bør disse uansett forklares på en folkelig måte.

La gå at man gjerne bruker fremmedord, av og til kommer man ikke utenom slike. Men det bør allikevel være skribentens fordømte plikt å forklare hva man egentlig mener! Da kan det godt hende at leseren faktisk lærer noe, der og da.

Om forumet derimot skulle fortone seg som et "utvidelse av ditt ordforråd", så har du absolutt en gevinst, i den forstand som at man her har lært seg en splitterny betegnelse på begrepet frostvæske. Men gavner det noen? Jeg tviler oppriktig talt på det, og kan vanskelig tenke meg at "folk flest" vil bruke Etandiol som et synonym for frostvæske, i overskuelig fremtid.

Om jeg for min del skulle være riktig "barsk", så kunne jeg f.eks ha omtalt en sykkel som en velociped, i en passende emne. Heelt konge!

Og dermed helt i tråd med din egen omtale av noe så ordinært som frostvæske, med betegnelsen Etandiol.

At endel av forumet´s brukere vil undres over ovennevnte ord, er jeg relativt sikker på, uten derved å undervurdere leseren´s generelle kompetanse.

Håper du ser paralellen?

Nok et kverulerende innlegg herfra? Til ingen nytte?

Jada, for enkelte vil det nok fortone seg slik. Men jeg tillater meg å tro, at disse mine ord vil oppfattes som ganske meningsfylte og oppklarende for de fleste. Men er samtidig oppmerksom på at de neppe når hjem, hos alle?

Men forhåpentligvis allikevel til nytte for noen...

LasseAndreK: Joda, kan gjerne innrømme at jeg slipper ut litt damp, så og si. Men det har jo sin årsak; Enhver som har orket å lese denne tråden vil jo forstå det.

MrA|: Forslaget om en kopp "Shut the fuck up", er sendt til Bergen. Mottageren bør vel være relativt klar for en kopp....

Dr.X: Ikke regn med noen "storkrangel", jeg har sagt hva jeg mener.

EOD for meg, i denne sammenheng.

Men at jeg vil komme til å kommentere lignende "kryptiske" tråder i fremtiden? Det er garantert! :grin:

Ikke minst på bakgrunn av mine 55år.

Lenke til kommentar

Herregud... at du orker.

Så nå er jeg plutselig ordfattig og fantasiløs.

Hadde jeg ikke vært medarbeier i overklokking.no så skulle du fått ordkrieg så den flate rompa di fløy over dovrefjell og glittertind, men har hensyn å ta så dropper drittkasting med tungt skyts her inne. Det synes jeg du også bør gjøre.

Lenke til kommentar

Hondaen og Skrue:

Mulig dere har et poeng her begge to, men i denne diskusjonen ser det faktisk ut til at dere snakker forbi hverandre begge to. Tror egentlig ikke det er stort å diskutere. I allefall ikke slik jeg har forstått tråden (har da lest den)

Quote:

Den 2002-12-08 02:25, skrev JarleW:

Etylenglykol inneholder bl.a. :

Nitrit (Salpeter-form.)

Trietanolamin

...disse skal hindre rust/korrosjon.

Fosforsyre

Boraks

...disse skal hindre skumdannelse.

Ser ikke bort fra at du vet hva du snakker om, men jeg må få pirke litt :wink: Etylenglykol inneholder ingen av stoffene du nevner her. Det kan derimot tenkes at de tilsettes for å oppnå de nevnte effekter i frostveske. Etylenglykol (= etandiol), har en svært enkel oppbygning uten noen av de nevnte stoffene. Formelen er forøverig C2H4(OH)2.. Slik ser det ut:

glykol.gif

Magic:

Jeg har ikke hatt 3FY, men 2FY,2KJ og 3KJ. Nå tar jeg litt kjemi på NTNU. En 50/50 blanding gir i alle fall et frysepunkt på -33,3°C.

Det her er kanskje litt utover hva overklokkere egentlig har bruk for å vite? :wink:

Lenke til kommentar

Quote:

Hondaen skrev (2002-12-08 12:14):

Her påstås det at frysetemp. på glykol er -58
:grin:
Hva er rett ?...

Frysetemp'en til 100% rent glykol er -8C (noen vage minner fra 3KJ). Det fine er at hvis man blander glykol med vann vil det oppstå en kjemisk forbindelse mellom væskene. Avhengig av blandingsforholdene vil du kunne oppnå et frysepunkt på maksimalt ca -60C, Husker ikke helt hvor mye det skulle være av hver da. Fordelen er at hvis man ikke trenger høyt frysepunkt kan man ha oppi mer vann (fordi vann leder mer varme vekk enn glykol). Tror også glykol har kokepunkt på rundt 80C, fordel med å ha vann da pga. motorer er som oftest regulert til å være rundt 90C (i kjølevannet).

Lenke til kommentar

Hondaen:

På den tabellen er det snakk om Propylenglykol og ikke etandiol. Propylenglykol har 3 C-atomer. En annen ting er at 100% ikke er oppnåelig (det vet du hvis du brenner i kjelleren :wink: )

Kokepunktet er forøverig 197C.

[ Denne Melding var redigert av: Qrt_ på 2002-12-08 12:37 ]

Lenke til kommentar

Det jeg stusser litt over nå er navnet, "etylen" tilsier en dobbeltbinding mellom C-atomene, noe som gir et ganske annerledes stoff enn med enkeltbinding.. Men av det jeg finner ser det ut til at dette navnet brukes på det akutelle stoffet selv om det er litt misvisende.. Bare fint om noen arresterer meg her, har eksamen snart! :wink:

Edit: Sjekk denne siden for oversikt over fryse/kokepunkt på noen forskjellige alkoholer: http://web.umr.edu/~wlf/Coatings/chemmp.html

[ Denne Melding var redigert av: Qrt_ på 2002-12-08 12:45 ]

Lenke til kommentar

FP 50/50 = -37 grader

KP 50/50 = 106 grader

FP 70/30 = -55 grader

KP 70/30 = 113 grader

FP = frysepunkt

KP = Kokepunkt

Ang. 50/50 blandingen så har jeg rett med hensyn til -37 grader

Tydeligvis så er det skjedd noen forandringer med hensyn til blandingsforholdet, men så er det jo noen år siden jeg gikk på skolen også. Utviklingen innen kjemi står vel neppe stille.

Quote:

Qrt_ skrev :

Ser ikke bort fra at du vet hva du snakker om, men jeg må få pirke litt Etylenglykol inneholder ingen av stoffene du nevner her. Det kan derimot tenkes at de tilsettes for å oppnå de nevnte effekter i frostveske. Etylenglykol (= etandiol), har en svært enkel oppbygning uten noen av de nevnte stoffene. Formelen er forøverig C2H4(OH)2..

Snakket om tilsetningstoffer i frostvæske ja. Burde ha formulert meg bedre :wink:

Akkurat grunnstoffene ellers er ikke SÅ interessante for bilverksteder.

[ Denne Melding var redigert av: JarleW på 2002-12-08 14:04 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-08 02:25, skrev JarleW:

Quote:

Den 2002-12-07 19:44, skrev MrA|:

Noen som er interssert i hvordan stoffet er bygget opp? Så kan vi diskutere det også! Ellers kan vi ta oss en god kopp "shut the fuck up".

Etylenglykol inneholder bl.a. :

Nitrit (Salpeter-form.)

Trietanolamin

...disse skal hindre rust/korrosjon.

Fosforsyre

Boraks

...disse skal hindre skumdannelse.

Det er etterhvert kommet Nitritfrie frostvæsker. Dette pga at blandingen Nitrit og Trietanolamin (Nitroso Dietanolamin) er kreftfremkallende.

Fortell meg noe jeg ikke vet da :smile:.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-08 14:05, skrev MrA|:

Fortell meg noe jeg ikke vet da :smile:.

Har ikke peiling på kjemi. :grin:

Lenge siden jeg gikk på skolen og er ikke i en slik stilling (kommer aldri til å bli det heller) at det er nødvendig for meg å lære det :wink:

Skulle jeg studert kjemi så måtte det være på hobby-basis eller.no. Lagd bomber og sånn tenker jeg :roll:

:lol:

[ Denne Melding var redigert av: JarleW på 2002-12-08 14:42 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Ang. 50/50 blandingen så har jeg rett med hensyn til -37 grader

Det følgende står i kjemiboka mi (James E. Brady - Generell Kjemi), formulert i en oppgave med fasit, slik (om 50/50 blanding):

"Beregn frysepunktet til denne blandingen. På flasken til frostveska står det det at blandingen kan beskytte motoren ved temperaturer ned til -37°C. Hvordan stemmer dette med frysepunktet som du beregner?" Ved beregning finner man at den korrekte temperaturen er -33,3°C.

Avvik fra dette kan selvfølgelig forekomme mht forskjellige forekomster av andre stoffer i frostvesken, men i relativt liten grad.

Lenke til kommentar

Quote:

Dr.X: Ikke regn med noen "storkrangel", jeg har sagt hva jeg mener.

EOD for meg, i denne sammenheng.

Jeg bare fleiper jeg, vettu :grin: Men som du ser av kommentaren av Honda, ville han started en "ordkrig" hvis han ei hadde vært medarbeider... :razz:

= )

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-08 15:39, skrev Dr.X:

Jeg bare fleiper jeg, vettu
:grin:
Men som du ser av kommentaren av Honda, ville han started en "ordkrig" hvis han ei hadde vært medarbeider... :razz:

= )

Joda, jeg forstod fleipen! :wink:

Men synes synd på "japaneren", som føler at han ikke får slippe til med det han tydeligvis ønsker!

Nesten rart at jeg ikke har fått en PM, eller en mail i stedet?

Rompa mi er forresten langt i fra flat, for den som måtte være interessert i det! :grin:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...