Gå til innhold

is-biter i vannkjølingen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-12-07 15:58, skrev MrA|:

Jeg har ikke noe etandiol i kjøle systemet. Alle har godt av litt spring vann
:grin:
, med salt for å dra ned frysepunktet litt :wink:.

Det er det verste jeg har hørt! Salt i kjølesystemet??

Vet du egentlig hva du i så fall driver med MrA|? Nei, dette _må_ være en fleip.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-07 15:58, skrev Hondaen:

Da får du nesten ringe arrestere Hydro Texaco Norge AS, siden de er så dumme og skriver etandiol på produktene sine

=)

Det var et dårlig svar på forslaget mitt.

Oljeselskaper og andre kjemiske produsenter er pålagt å bruke slike internasjonale betegnelser på innholdet i flasker og kanner.

Men la oss nå si at du stikker innom Hydro-Texaco i morra, og spør etter en liter Etandiol.

Jeg aner uttrykket i fjesene bak disken...

Men prøv igjen da, Hondaen. Stikk nå bort til naboen din, og gjør som jeg har foreslått.

Om du tør. :razz:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-07 16:18, skrev Skrue:

Det var et dårlig svar på forslaget mitt.

Oljeselskaper og andre kjemiske produsenter er pålagt å bruke slike internasjonale betegnelser på innholdet i flasker og kanner.

Men la oss nå si at du stikker innom Hydro-Texaco i morra, og spør etter en liter Etandiol.

Jeg aner uttrykket i fjesene bak disken...

Men prøv igjen da, Hondaen. Stikk nå bort til naboen din, og gjør som jeg har foreslått.

Om du tør.
:p

HERREGUD da mann. Hvis ikke etandiol er en internasjonal betegnelse, hva er det da ? Bak på flasken står det 1.2 etandiol, vet du hva 1.2 står for ? Det tviler jeg sterkt på.

Hva er problemet her egentlig ? Lager du virkelig 3 verdenskrieg av et trivialnavn ? Fordi du ikke viste hva trivialnavnet til etandiol var til å begynne med, trenger du ikke hisse deg slik opp.

Hva Hydro Texaco skriver på flaskene sine har da jeg ingenting med å gjøre, jeg leste av det som sto på flasken og fortalte her på forumet hva jeg puttet inn i kjølesystemet mitt. Hvorfor du gidd lage oppstyr rundt et navn forteller meg at du burde tenke på andre ting i livet ditt, ikke belaste knollen din med en slik bagatell som dette.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-07 17:31, skrev Hondaen:

HERREGUD da mann. Hvis ikke etandiol er en internasjonal betegnelse, hva er det da ? Bak på flasken står det 1.2 etandiol, vet du hva 1.2 står for ? Det tviler jeg sterkt på.

Hva er problemet her egentlig ? Lager du virkelig 3 verdenskrieg av et trivialnavn ? Fordi du ikke viste hva trivialnavnet til etandiol var til å begynne med, trenger du ikke hisse deg slik opp.

Hva Hydro Texaco skriver på flaskene sine har da jeg
ingenting med å gjøre
, jeg leste av det som sto på flasken og fortalte her på forumet hva jeg puttet inn i kjølesystemet mitt. Hvorfor du gidd lage oppstyr rundt et navn forteller meg at du burde tenke på andre ting i livet ditt, ikke belaste knollen din med en slik bagatell som dette.

Huff og huff Hondaen. Hvem er det som hisser seg opp her da? Attpåtil med bruk av caps?

Ikke meg!

Men det jeg nå gjentatte ganger har forsøkt å få deg til å innse, er at bruk av slike betegnelser vi nå diskuterer, egentlig er mer egnet til å villede enn å veilede.

Eller kanskje imponere uvitende sjeler? Hva du kan, Hondaen! :razz:

Jeg ser faktisk ingen grunn til at du behøver å markere deg slik, de fleste her vet jo sikkert hva du står for.

Og jeg har da vitterlig aldri protestert på at Etandiol er en internasjonal betegnelse? Ro deg ned litt nå, og les gjerne foregående innlegg en gang til.

Hva 1.2 står for har jeg ikke peiling på. Det er for min del helt uinteressant, all den tid og stund jeg kan forholde med til begrepet frostvæske.

Hadde dette derimot vært en kjemikongress, hadde min uvitenhet nok bekymret meg en smule.

Men her snakker vi tvertimot om et godt norsk dataforum, hvor vi alle forsøker å tilegne oss lærdom, eller bidra med egen sådan.

Da er det i mine øyne ganske viktig å bruke ord og uttrykk som de fleste kan forstå! For min del, vil jeg i allefall etterstrebe det, og vil i det lengste unngå å bruke kryptiske ord og formuleringer.

Og poenget mitt, som jeg nå har gjentatt til det kjedsommelige, er å fortrinnsvis å bruke ord og betegnelser som de aller fleste kjenner til, dette vil dermed også føre til at leseren fortere oppfatter hva man snakker om.

Jeg synes også at du i langt større grad bør benytte deg av denne muligheten, generelt sett. Jeg tillater meg faktisk å tro at du vil nå frem til flere!

Uten at du på noen måte vil tape ansikt, eller anseelse.

Tenk over dette, jeg er ganske sikker på at du innerst inne er ganske enig.

Hils nabo´n!

Lenke til kommentar

Ok, 1,2-etandiol (egentlig etan-1,2-diol, for å gjøre det hele komplett) er egentlig litt smør på flesk når man snakker om etandiol, ettersom etan består av kun to C-atomer må OH-gruppene nødvendigvis sitte på det 1. og det 2. atomet, der er nettop plasseringen av disse som "1,2" angir.

Hverken etandiol eller etylenglykol kan egentlig kalles trivialnavn. Glykol er kanskje i grenseland.. Grunnen til de forskjellige navnene er;

- Etylen = Det gamle navnet for Etan, brukes fortsatt.

- Glykoler er en gruppe av stoffer som inneholder to OH-grupper, men det er ofte underforstått snakk om etandiol.

- diol sier det samme som glykol, to OH-grupper.

- 1,2 angir plasseringen av OH-grupper (som nevnt ovenfor)

Håper det gir klarhet i noen detaljer!?

MrA|: Du går noe ganske sært hvis du blir hengt for å si etandiol. Hva skal du kalle det da?

Ikke hatt tid til å se på gunstigste blanding av kjøleveske/vann enda, men det kommer.. :wink:

Edit: Angående smør på flesk bemerkningen ovenfor er det noe dere får arrestere meg i hvis jeg tar feil, men jeg _tror ikke_ det finnes noe stoff med etan som basis med to OH-grupper på samme C-atom.. Ikke så viktig her heller.

[ Denne Melding var redigert av: Qrt_ på 2002-12-07 18:21 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-07 18:27, skrev Hondaen:

Ork...

Jeg har startet landskampen mot trivialnavn! =)

Jeg fatter ikke at det skal være så vanskelig å komme med en bitteliten innrømmelse, i stedet for en flåsete kommentar.

Men det vil vel gå på æren løs, antagelig?

Oppriktig talt: Jeg hadde forventet noe annet av en ok.no-medarbeider.

Lenke til kommentar

Quote:

Jeg fatter ikke at det skal være så vanskelig å komme med en bitteliten innrømmelse, i stedet for en flåsete kommentar.

Hmm.. jeg visste ikke at Hondaen var Ok.no medarbeider! Trodde bare han var en formum "veteran"... :razz:

Ja hondaen, er ganske enig med Skrue i det at det noen ganger kan være litt vanskelig å henge med når du kommer med dine extraordinære formler og forklaringer.. :grin:

jaja... =)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-07 18:31, skrev Skrue:

[Jeg fatter ikke at det skal være så vanskelig å komme med en bitteliten innrømmelse, i stedet for en flåsete kommentar.

Det er ingenting å innrømme.

Fordi jeg av og til bruker fremmedord og noen mennesker ikke skjønner dem, så er ikke det mitt problem. Når vi snakker om tekniske ting her inne, så er det ikke å komme utenom at fremmedord blir dratt inn. Lett bruk av fremmedord kan heller inspirere folk til å fornye sitt ordforråd. Jeg ser ingenting galt i det.

Oppriktig talt.. jeg hadde forventet noe annet av en 55 årig mann. Synes du har dratt denne kveruleringen din vel langt nå, til i ngen nytte.

Lenke til kommentar

Maks mengde for frostvæske = 58% lærte jeg på bilfagskolen da jeg gikk der......

:smile:

Det finnes en annen type frostvæske også :

Propylenglykol. Den er ikke så giftig som Etylenglykol. Sjelden type....

[ Denne Melding var redigert av: JarleW på 2002-12-07 21:05 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-07 19:44, skrev MrA|:

Noen som er interssert i hvordan stoffet er bygget opp? Så kan vi diskutere det også! Ellers kan vi ta oss en god kopp "shut the fuck up".

Etylenglykol inneholder bl.a. :

Nitrit (Salpeter-form.)

Trietanolamin

...disse skal hindre rust/korrosjon.

Fosforsyre

Boraks

...disse skal hindre skumdannelse.

Det er etterhvert kommet Nitritfrie frostvæsker. Dette pga at blandingen Nitrit og Trietanolamin (Nitroso Dietanolamin) er kreftfremkallende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...