Gå til innhold

is-biter i vannkjølingen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-12-07 01:53, skrev Skrue:

Quote:

Den 2002-12-07 01:52, skrev Qrt_:

-273,15°C til og med! :razz:

Jøss! Jeg bomma jo med 0,15grader! *Skamme seg* :sad:

Ja jeg synes du burde vist bedre! :wink: Hehe, nei.. Viktig detalj for meg bare, leser til eksamen i Generell kjemi nå.. *huff*

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-07 01:42, skrev Arctic:

@ Hondaen

Hva skjedde egentlig med pumpa? Sluttet den bare å gå, eller var det en seriøs mekanisk skade?

Den aktuelle pumpen ligner på Eheim 1048, men har data p=10w, 500 l/h

Det ble bare mindre og mindre veske som ble pumpet, til slutt så rant det såvidt ut. Når temperaturen steg igjen, så virket den som normalt.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-07 01:15, skrev Skrue:

Quote:

Den 2002-12-07 00:58, skrev Qrt_:

Etandiol, eller etylenglykol som er riktigere navn på samme stoff, har etter det jeg kan se et smeltepunkt på -13°C i ren tilstand. Den er kanskje vannet ut en del når man kjøper den også? Men uansett ikke rart den frøs på -110°C :smile:

Se det ja!! Etandidol er altså det samme som etylenglykol!

Jeg begriper ikke at man ikke kan kalle en spade for en spade, kort og godt. Den får ta på seg hatten, den som synes den passer.

I ferdigblandet utførelse tåler denne -36grader, men antagelig er denne blandingen relativt utvannet? I den forstand som at det er noen kroner å hente på dette. Blandingsforholdet er oppgitt til 30-60%, men antagelig er muligheten for et enda lavere frysepunkt tilstede? Men -110°C? Det blir vel litt for tøft, for en glykolbasért blanding.

CPU´n tåler nok en såpass lav temperatur, det har jo flere tester med flytende nitrogen vist. Men om det er sundt, i lengden? Jeg er sjøl litt i tvil.

Det er forsjell på en norsk bonde spade og en spade som følger internasjonale standarder.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-07 02:13, skrev MrA|:

Det er forsjell på en norsk bonde spade og en spade som følger internasjonale standarder.

Åja?

Kan du være snill å forklare forskjellen? :grin:

Sjøl besitter jeg en Oslo-spade, og regner med at den er nærmere internasjonal standard enn tilsvarende utgave fra bondelandet?

Men, man kan jo aldri vite. Ser frem til en definisjon, MrA|!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-07 02:23, skrev Qrt_:

Nå fant jeg jammen databladet også;

Der er lesestoff for _spesielt_ interesserte :wink:

Se det ja! Da fikk vi i det minste bekreftet at frostvæske i konsentrert form ikke orker mer enn -13grader! Ikke så rart at pumper og ting stopper opp ved adskillige lavere minusgrader da!

Men jeg klarte ikke å finne ut av det optimale forholdet mellom vann / frostvæske, mht til frysepunkt. Kunne vært artig å finne ut av dette! Det er sikkert en og annen med mange kuldegrader i systemet som kunne nyttiggjøre seg av slike opplysninger! :grin:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-07 02:39, skrev Qrt_:

Jeg tror kanskje jeg skal klare å regne det ut, men ikke i kveld i alle fall.. :smile:

Neida, kan vel ikke forvente det, nær sagt klokka 3 på natta!

Men når du klarer å finne det ut, så publisér det! Mange kan være interessert i resultatet, helt sikkert!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-07 02:47, skrev Skrue:

Quote:

Den 2002-12-07 02:39, skrev Qrt_:

Jeg tror kanskje jeg skal klare å regne det ut, men ikke i kveld i alle fall.. :smile:

Neida, kan vel ikke forvente det, nær sagt klokka 3 på natta!

Men når du klarer å finne det ut, så publisér det! Mange kan være interessert i resultatet, helt sikkert!

Skal se om jeg finner ut av det i morgen :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-07 02:24, skrev Skrue:

Quote:

Den 2002-12-07 02:13, skrev MrA|:

Åja?

Kan du være snill å forklare forskjellen?
:grin:

Sjøl besitter jeg en Oslo-spade, og regner med at den er nærmere internasjonal standard enn tilsvarende utgave fra bondelandet?

Men, man kan jo aldri vite. Ser frem til en definisjon, MrA|!

Så du tok ikke den? [spydig-mode]Det er vel aldern som begynner å virke inn på hjernen :grin:.[/spydig-mode]

Lenke til kommentar

Tjah, si det MrA|?

Er faktisk fornøyd med hjernen min jeg! Den har jo etterhvert samlet en ganske bred erfaring på ganske mange områder, og dette kan faktisk komme både deg og andre til nytte.

For såvidt jeg kan forstå, er du ikke så gamle kroppen i forhold til meg, og dermed har du nok endel ubenyttet plass i din hjerne, i forhold til min.

Og husk samtidig på at erfaring vil du aldri kunne lese deg til, den må du tilegne deg sjøl, over tid.

Om min hjerne ikke alltid glimrer ovenfor sarkastiske utspill, så er det vel fordi den valgte å overse det?

"En definisjon på intelligens, er å nyttigjøre seg av andre´s erfaringer".

Det kan vel være greit å huske på, MrA|?

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-12-07 14:45 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-12-07 14:55 ]

Lenke til kommentar

Joda, men hjernen får vel etterhvert noen "bad sectors" :grin:, på samme måte som harddisken din. Erfaring er noe man lærer ja, men mennesker har også en viss form for logisk tenkning tror du ikke?

Hvis jeg absolutt må mate deg med teskje, så er det forskjell på de norske betegnelsene og de internasjonale navn-reglene. Et dårlig eksempel kan være eddiksyre :smile:, etter navne-reglene kalles det for etansyre. Det er massevis av forskjellige navn på løsninger innen organisk kjemi, takket være bøndene væres :grin:. Når jeg nå blir undervisst i kjemi brukes det bare internasjonale navn. Jeg hadde blitt hengt hvis jeg hadde nevnt etandiol i timen :wink:.

Lenke til kommentar

Til opplysning: Etandiol står bak på frostveske flasken. Derfor jeg brukte det.

Enkelte har problemer med trivialnavn ser det ut som, ja det er ikke lett leve i denne vanskelige verden med alle disse vanskelige ordene :p

Støtt landskampen mot trivialnavn sier bare jeg a :D

/spaden

Lenke til kommentar

LOL! "Bad sectors"?

Det kan vel hende, men da helst i "huskeavdelingen". Der kan det nok skorte litt av og til, men sånt hender visst uansett alder?

Heldigvis besitter de fleste mennesker evnen til logisk tenking, men denne evnen er ikke like godt utviklet hos alle!

Logisk tenking kan uansett aldri fullt ut erstatte erfaring.

Du behøver slett ikke mate meg med teskje, jeg kjenner ganske godt til det internasjonale regelverket for betegnelser og omtale av både stoffer og måleenheter.

Men behøver vi virkelig være så fordømt internasjonale her da? Dette er da vitterlig en norsk side!

Du bør huske på at ikke alle er like godt kjent med internasjonale mål og betegnelser, derfor er det desto viktigere å forklare seg på det man gjerne kaller godt norsk!

Det forundrer meg stoort at du ville bli hengt for å bruke betegnelsen etandiol i kjemitimen!

Er ikke nettopp dette den internasjonale betegnelsen da?

Eller glipper det fullstendig for meg nå? Jeg begynner virkelig å lure....

Men ok, det er jo en stund siden jeg forlot skolebenken, jeg må medgi det.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-07 15:13, skrev Hondaen:

Til opplysning: Etandiol står bak på frostveske flasken. Derfor jeg brukte det.

Enkelte har problemer med trivialnavn ser det ut som, ja det er ikke lett leve i denne vanskelige verden med alle disse vanskelige ordene :razz:

Støtt landskampen mot trivialnavn sier bare jeg a
:grin:

/spaden

Ha, ha, ha.

Stikk over til naboen din du, og spør hvor mye etandiol han har i kjølevannet sitt!

Sannsynligheten er nok ganske stor for at han ikke skjønner en dritt!

Det kan derimot hende at han aner noe, om du bruker begrepet glykol, eller etylenglykol.

Om usikkerheten fremdeles preger ansiktet hans, så spør om hvor mye frostvæske han har i kjølevannet!

Da vil han nok temmelig sikkert kunne gi deg et svar.

Unge mann, det er dette som kalles dagligtale!

Det bør være forståelig, i dobbelt forstand. :grin:

At dette skal være så vanskelig å forstå, begriper jeg rett og slett ikke....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...