Gå til innhold

is-biter i vannkjølingen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-12-03 14:51, skrev Kasus:

noen som hvet hva som skjer hvist man putter isbiter i vanntanken?(kjøleeffekten)

kan cpu`en ta skade av det?

Pumpa kan ta skade av det. Som kjent blir isbiter små før de forsvinner. Så de vil muligens bli sugd i pumpa med en liten smell.

Lenke til kommentar

Anders har helt rett, har faktisk lekt meg med det samme, i min "grønne" vannkjølingstid.

På den annen side ville jeg ikke vært så redd for pumpa mi, Arctic.

Isklumpene vil i de aller fleste tilfellene holde seg unna pumpa, isen vil jo til enhver tid befinne seg øverst i tanken!

Men om man mot formodning skulle ha en voldsom flow i systemet, er jo muligheten for et dragsug tilstede, som også kan dra med seg isklumper.

Men da er antagelig pumpa såpass stor / kraftig, at den sikkert takler en isklump eller fem....

Lenke til kommentar

Nå skal det selvsagt sies at jeg er grønn på vannkjøling, men hva med å la slangen/røret gå rett gjennom fryseren?

Vil da ikke bli noe kondens heller med mindre man har spiraler gjennom fryseren?

Hvis vannet går først gjennom en radiator og deretter gjennom fryseren, så vil det vel hjelpe enormt på temperaturen for oss som har "Øl-kjøleskap med ubrukt fryser på toppen"?

:grin: Sveinl.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-07 00:03, skrev Sveinl:

Hvis vannet går først gjennom en radiator og deretter gjennom fryseren, så vil det vel hjelpe enormt på temperaturen for oss som har "Øl-kjøleskap med ubrukt fryser på toppen"?

:grin:
Sveinl.

Selvsagt vil det du foreslår kunne hjelpe mye på temperaturen, av og til for mye også! For mye, i den forstand som at du kan risikere kondensdannelse. Jo større lengde på slangen / røret i fryseren, jo lavere temperatur. I alle fall til en viss grense. Om du har alvorlige tanker om å eksperimentere med dette, så bør du i allefall ha et termometer i kretsen, for å holde øye med vanntemperaturen.

Om denne havner under 10grader, så bør du være på vakt!

Men har du svært tørr luft der du bor, eksempelvis 25-30%, så kan du faktisk gå enda lavere på vanntempen.

Men igjen; Vær særlig oppmerksom på kondensproblemet, med så lave temperaturer vil du bevege deg i grenseland, uansett.

Lenke til kommentar

Du må tenke på om fryseren greier å ta unna all effekten. Det er jo sikkert 100W med varme som avgis inni der, og da må du ha en relativt kraftig fryser for å klare å holde tempen inni fryseren lav.

Fare fro kondens kan du også få dersom kjølevannet blir skikkelig kjølig. (0-10C) Kondensen vil selvfølgelig komme på rørene som er inni PC'n og mellom PC og fryseboks.

Lenke til kommentar

Quote:

Det viste seg at jeg måtte bruke 100% frostveske, for at fordamperen ikke skulle ise til.

Hvis jeg ikke husker helt feil når det gjelder frysepunkt så har 100% frostveske høyere frysetemperatur enn riktig forhold mellom vann og frostveske. Altså at det finnes en idéalblanding på x% frostveske der frysepunktet er lavest, så du ville kanskje være tryggere med litt under 100% frostveske :wink:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-07 00:34, skrev Qrt_:

Hvis jeg ikke husker helt feil når det gjelder frysepunkt så har 100% frostveske høyere frysetemperatur enn riktig forhold mellom vann og frostveske. Altså at det finnes en idéalblanding på x% frostveske der frysepunktet er lavest, så du ville kanskje være tryggere med litt under 100% frostveske :wink:

Satt faktisk og funderte på det samme, men fant ikke noe relevant grunnlag for dette.

Men jeg mener også å ha lest, at ren frostvæske fryser på høyere temperatur enn en idealblanding mellom frostvæske / vann!

Får vel prøve å finne ut av dette.

Lenke til kommentar

Det jeg mente var en slange/rør rett gjennom fryseren. Ikke en slags Spiral-radiator i selve fryseren. En sånn ville selvsagt tatt til seg altfor mye kulde slik at det blir kondens (noe jeg ikke vil ha).

Man "tar det man har" :grin: Og med en meget kort nedkjølning av vannet vil man vel ikke oppnå kondens med mindre man bruker "Tungtvann"?

Sveinl.

Mine hardwarespesifikasjoner

[ Denne Melding var redigert av: Sveinl på 2002-12-07 00:45 ]

Lenke til kommentar

Vel funket ikke med 60/40 iallefall.. fordamperen, som holder -30 grader hadde et lag med is, noe som isolerer i seg selv. Små isflak kan også tette igjen rør osv... :|

Frostvesken jeg bruker størkner med ca -110 grader ( etandiol ). Er bedre vesker jeg kan bruke ja, men det var det jeg fant kom over nede på Hydro`en.

Noe optimal blanding er vel ikke helt lett å finne, sto ikke noe på flasken så jeg helte oppi 100% og det så ut til å virke, helt til pumpen ikke orket den lave temperaturen =)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-07 00:45, skrev Hondaen:

Vel funket ikke med 60/40 iallefall.. fordamperen, som holder -30 grader hadde et lag med is, noe som isolerer i seg selv. Små isflak kan også tette igjen rør osv... :|

Frostvesken jeg bruker størkner med ca -110 grader ( etandiol ). Er bedre vesker jeg kan bruke ja, men det var det jeg fant kom over nede på Hydro`en.

Noe optimal blanding er vel ikke helt lett å finne, sto ikke noe på flasken så jeg helte oppi 100% og det så ut til å virke, helt til pumpen ikke orket den lave temperaturen =)

Pumpa frøys ihjel ja :wink:

Sveinl.

Lenke til kommentar

Quote:

Etandiol, eller etylenglykol som er riktigere navn på samme stoff, har etter det jeg kan se et smeltepunkt på -13°C i ren tilstand. Den er kanskje vannet ut en del når man kjøper den også? Men uansett ikke rart den frøs på -110°C :smile:

Edit: Glemte å si at det i dagligtale heter Glykol (selv om det egentlig er noe upresist)

[ Denne Melding var redigert av: Qrt_ på 2002-12-07 01:04 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-07 00:58, skrev Qrt_:

Etandiol, eller etylenglykol som er riktigere navn på samme stoff, har etter det jeg kan se et smeltepunkt på -13°C i ren tilstand. Den er kanskje vannet ut en del når man kjøper den også? Men uansett ikke rart den frøs på -110°C :smile:

Se det ja!! Etandidol er altså det samme som etylenglykol!

Jeg begriper ikke at man ikke kan kalle en spade for en spade, kort og godt. Den får ta på seg hatten, den som synes den passer.

I ferdigblandet utførelse tåler denne -36grader, men antagelig er denne blandingen relativt utvannet? I den forstand som at det er noen kroner å hente på dette. Blandingsforholdet er oppgitt til 30-60%, men antagelig er muligheten for et enda lavere frysepunkt tilstede? Men -110°C? Det blir vel litt for tøft, for en glykolbasért blanding.

CPU´n tåler nok en såpass lav temperatur, det har jo flere tester med flytende nitrogen vist. Men om det er sundt, i lengden? Jeg er sjøl litt i tvil.

Lenke til kommentar

Meget mulig at det stemmer med -40grader, en CPU er jo tross alt en uhyre komplisert sammenstilling av halvledere, med de begrensninger dette måtte gi.

Med det har jo vist seg, at motstanden i de fleste strømførende materialer synker nedimot 0, ved det absolutte nullpunkt? Som visstnok er -273grader C.

Men om CPU´n tåler dette? Jeg tviler, i allefall!

Om det mot formodning skulle virke, så har man uansett en ganske frisk mulighet for overklokking! :grin:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...