Gå til innhold

Hvilken prosessor i billig maskin

obetten

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er på jakt etter noen gode råde for rimelig bærbar. Bruksområdet er Word, Internett, Powerpoint (ikke spill). Jeg tenkte også på XP Pro.

Det finnes nå mange maskiner i nettbutikkene med Celeron M430 prosessor, 512MB RAM.

Spørsmålet blir hva jeg vil oppnå med å gå for en Core Duo eller Core 2 Duo prosessor.

Kan jeg oppnå en del med å velge det første alternativet, men med oppgradering til 1 GB RAM?

Takker så mye for innspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordelen med å ha ein Core Duo eller Core 2 Duo prosessor, er visst du bruker tyngre program samtidig. For eksempel at eit tegne program at med powerpoint, då vi kvar av dei programa gå i kvar si kjerne av prossesoren. Visst du har planer om å oppgradere til MS Vista blir denne dedikeringen til kjernene i prossesoren bedre enn i XP.

For den bruken du nevner er eg enig med "Fulgu" og synest at idag må 1 Gb RAM vere eit minimum. Derimot har du planer om å oppgradere til Vista, ville eg gått for Core Duo

Lenke til kommentar

Når du sier XP pro, så antar jeg at du skal bruke maskinen i nettverk (som er hovedargumentet for XP Pro). Merk at XP Mediacenter har både Domenestøtte og Remote Desktop Host til en billigere penge enn XP Pro.

Det du vil få ekstra med Core Duo / Core 2 Duo er bedre batteri levetid (= mindre varme) og mere ytelse. Mere ytelse betyr jo også at maskinen kan vare et år eller to ekstra.

Personlig ville jeg styrt godt unna Celeron hvis du har råd.

Se her for litt forskjell på de forskjellige CPU'ene

http://reviews.cnet.com/4520-7602_7-1016082-3.html

Som du ser er det gangske stor forskjell på batterilevetid mellom en Celeron M og Core Duo / Core 2 Duo

Jeg ville tatt et titt på Ukens tilbud på Netshop

FS V3505, 15;4, Core Duo, 512MB, 80 GB, XP Pro, 5995,-

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=42991

512MB ekstra minne koster drøyt 600,-

Så lenge du ikke kjører for mange programmer samtidig så skal du kunne leve en stund med kun 512 MB, men jeg vil anbefale at du oppgraderer, i alle fall før overgang til Vista.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...