Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har kun litt erfaring med java2d og grafikkprogrammering generelt. Jeg lurer på om å tegne mellom fire og fem tusen rektangler (de fleste off-screen naturligvis) på et canvas er mulig. Saken er at jeg vil kunne panorere og zoome uten å måtte vente. Tenker jeg feil, eller skal dette være mulig?

 

Jørgen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

 

Jeg har kun litt erfaring med java2d og grafikkprogrammering generelt. Jeg lurer på om å tegne mellom fire og fem tusen rektangler (de fleste off-screen naturligvis) på et canvas er mulig. Saken er at jeg vil kunne panorere og zoome uten å måtte vente. Tenker jeg feil, eller skal dette være mulig?

 

Jørgen

7902336[/snapback]

 

Isåfall, vurdere noen strategier for å holde antallet tegneoperasjoner til et minimum og/eller bruke OpenGL (JOGL), så tar grafikkkortet seg av tegningen. Ville selv ha satsa på JOGL hvis det var snakk om så mange rektangler.

Lenke til kommentar
Hei

 

Jeg har kun litt erfaring med java2d og grafikkprogrammering generelt. Jeg lurer på om å tegne mellom fire og fem tusen rektangler (de fleste off-screen naturligvis) på et canvas er mulig. Saken er at jeg vil kunne panorere og zoome uten å måtte vente. Tenker jeg feil, eller skal dette være mulig?

 

Jørgen

7902336[/snapback]

 

Jeg har laget et grafisk ER-modelleringsverktøy i Java, og brukt Graphics2D (Java2D). Med mange hundre objekter samtidig på skjermen (alle med mange tekstobjekter) og full antialiasing så går det ikke akkurat lynraskt, men absolutt ikke så tregt at det er en plage.

 

Tok et søk på Java2D og hardware acceleration, og fant følgende interessante link:

 

http://java.sun.com/j2se/1.5.0/docs/guide/...w_features.html

 

Der står det bl.a. at J2SE 5.0 inkluderer en OpenGL-basert pipeline for maskinvareaksellerert rendering av tekst, bilder, linjer og fylte primitiver. Det høres jo lovende ut. Jeg har ikke testet dette, bare så det er sagt.

 

Hilsen Werner

Lenke til kommentar
Der står det bl.a. at J2SE 5.0 inkluderer en OpenGL-basert pipeline for maskinvareaksellerert rendering av tekst, bilder, linjer og fylte primitiver.  Det høres jo lovende ut.  Jeg har ikke testet dette, bare så det er sagt.

 

Hilsen Werner

7902977[/snapback]

 

Jada, høres bra ut, men fungerer desverre ikke like godt alltid. De har visstnok forbedret dette i Java 6, men vil man ha (nesten) garantert hardware rendering, så bruker man JOGL og tungvekts komponenten GLCanvas.

 

Hva er disse 4-5000 rektanglene til forresten?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...