Gå til innhold

Retur av "bruksvarer" kjøpt i butikk

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte et Logitech UltraX Flat tastatur + Microsoft Habu mus på en av de store databutikkene i Oslo. Nå viser det seg, etter 4 uker, at tommeltasten på musa er fullstendig upålitelig (virker 50% av gangene, og når den først virker så klikker den ofte dobbelt), og at tastaturet har en "halvdød" tast som må trykkes hardt.

Hvordan er retur reglene for butikk? Kan jeg bare stikke ned og si at det ikke fungerer som det skulle? Blir det vanskelig fordi dette typisk er varer som er i "tung" bruk? Det er ihvertfall grenseløst irriterende å betalt 900kr for disse to varene som begge sluttet å fungere skikkelig....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du har i dette tilfelle krav på å levere tilbake varene, du har kanskje ikke returrett i den forstand nettbutikkene har det, men du har uansett reklamasjonsretten..

7902960[/snapback]

Nei, han har ikke krav på å få levere varen tilbake (og få pengene tilbake), han kan reklamere på varen i hht. forbrukerkjøpsloven. Han kan da velge om han vil forsøke reparasjon eller få ny vare. Butikken har dog rett til å velge reparasjon hvis det ikke er til stor ulempe for kunden (dvs. at reparasjonen ikke tar lang tid) og selgers kostnad ved omlevering blir urimelig høye i forhold til reparasjon. I tilfellet med tastaturet vil vel neppe butikken kreve å få reparere det da en reparasjon sannsynligvis er dyrere enn et nytt tastatur. Først hvis samme feil oppstår for 3. gang (dvs. etter to reparasjoner/omleveringer) har du krav på å få heve kjøpet og få pengene tilbake.

Endret av Pengu
Lenke til kommentar

Tenkte selvsagt på reparasjon/nyvare. Jeg trenger jo begge deler, og ønsker ikke pengene tilbake. Det jeg lurte på var bare om dette er en type vare som regnes med at blir såpass slitt og så hardt brukt at de ikke tar det imot når det er åpnet emballasje. Jeg tror faktisk jeg har kastet emballasjen når jeg tenker meg om....

Lenke til kommentar
Tenkte selvsagt på reparasjon/nyvare. Jeg trenger jo begge deler, og ønsker ikke pengene tilbake. Det jeg lurte på var bare om dette er en type vare som regnes med at blir såpass slitt og så hardt brukt at de ikke tar det imot når det er åpnet emballasje. Jeg tror faktisk jeg har kastet emballasjen når jeg tenker meg om....

7903247[/snapback]

Nei, du har uansett minst to års reklamasjonsrett på et tastatur, egentlig ville jeg tro at det bør være 5 år på tastaur fordi det er ment å vare vesentlig lenger enn to år etter min mening. Reklamasjonsretten dekker dog bare det som regnes som en mangel ved varen, hvilket innebærer at det skal tåle normal bruk uten å gå i stykker. Unormal bruk og vanlig slitasje dekkes ikke. Det er ikke noe krav om at du skal ha original emballasje i forbrukerkjøpsloven, men du må kunne dokumentere kjøpsdato.

Endret av Pengu
Lenke til kommentar

Jeg har samme tastaturet og har til tider hatt tilsvarende problem, det skyldes da jeg har sølt smuler o.l i det som har havnet under tastene. Prøv å trykk hardt og bestemt endel ganger på den tunge tasten og så blås kraftig over den, gjerne med luft på boks. Langt fra sikkert at det er løsningen, men det er verdt et forsøk.

Lenke til kommentar

Er sikkert bare å stikke nedom butikken der det er kjøpt, fortell dem hva som er galt. De kommer helt sikkert til å ta det inn til test. Hvis det er som du sier så burde dette ikke by på store problemer. Er vel 36mnd garanti på musen, og lurer på om det 60mnd garanti på det tastaturet, er dog ikke sikker.

Endret av Lord_Linus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...