Gå til innhold

Dynamisk disk forsvunnet


Anbefalte innlegg

Har installert Vista i stua, men har problemer med en av harddiskene. Det er en 500 gb Samsung-disk som nå blir vist som frakoblet i Vista (under datamaskinbehandling). 2 tilsvarende harddisker på SATA1 og SATA2 fungerer helt fint. Den står registrert som Dynamisk, med et utropstegn i en gul trekant - og jeg mistenker at det er her problemet ligger. Hvis jeg gjør den om til standard-disk blir alt innholdet borte, og det er et dårlig alternativ. Finnes det noen mulighet til å få den til å funke, uten at innholdet blir borte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den ene disken du har trøbbel med, hvordan er (var) den partisjonert? Stod den i raid med en av de andre diskene dine? Hva gjorde du med maskinen før disken ble korrupt?

 

Uansett: Har man ikke behov for raid, jbod eller speiling så er det ingen vits å konvertere til dynamisk disk.

 

Kommer desverre ikke på noe programvare som kanskje kan redde data fra en dynamisk disk.

Lenke til kommentar
Kommer desverre ikke på noe programvare som kanskje kan redde data fra en dynamisk disk.

7902562[/snapback]

 

Den sto ikke i raid. Helt frittstående. Jeg har vel gjort noe rart da jeg formaterte den, siden den ikke er standard-disk?

 

Får prøve Partition Magic - hvis ingen har andre forslag. Problemet er at ingen av disse programmene ser ut til å være klare for Vista enda.

Lenke til kommentar
Spørs nå vel om Partition Magic støtter dynamiske disker. Men det finner du vel fort ut når du prøver.

7907336[/snapback]

 

Partition Manager støttet det - det tok 3 sekunder og en omstart. Men bare i server-versjonen. Og ikke i demo-versjonen, selvfølgelig. Kjipt med sånne programmer som koster 2000 kroner, og som du bare bruker i 3 sekunder :nei:

7925366[/snapback]

 

Gratisprogrammet boot it next generation (BING) gjør som regel nytten når man trenger å rote med partisjoner, litt seint kanskje, men verdt et forsøk neste gang/for andre som har et lignende problem.

 

http://www.terabyteunlimited.com/bootitng.html

 

K

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...