Gå til innhold

4 skjermer på 2 skjermkort

nomore

Anbefalte innlegg

Hei

Skal til å bygge meg ny maskin til programmering, surfing og dokumenter.

Det viktigste blir minimum 3 skjermer, og eg tenker da på PCI express.

Og da dukker to spørsmål opp.

Dersom et hovedkort har en 16x pci-e og en 1x pci-e kan eg da kjøre to skjermkort med to utganger, eller må eg ha to 16x pci-e porter/kort? Må hovedkortet støtte SLI eller Crossfire(og hva er disse to egentlig?). Går det eventuelt fint å kjøre ett 16x skjermkort og ett pci eller agp(finnes det hovedkort med både agp og pci-e?).

Føler meg litt utdatert på hardware. Dersverre :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
du trenger bare en pci x1 slot for å drive et slikt kort

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=331839

Det er nok vanlig PCI !

Det finnes et skjermkrot til PCIe 1x og det er X1300 så vidt jeg vet for du bare tak i det på newegg.com til ca. 100$

Kjøp et ASUS P5N-E SLI da for du ekte 8x8 og ikke "feak" 8x8

Vet ikke åssen CPU du skal ha da men !

Kjøp også 2stk ASUS 6200TC/Gigabyte 7300GS, men ikke kjør dem i SLI for da kan du kun bruke en skjerm !

Om du ksla ha litt mer Ytelse så kan du kjøpe 2stk ASUS 7600GS

Lenke til kommentar

ytelse er ikke viktig, og cpu tilpasser eg til hovedkortet.

slik eg da har skjønt det etter å ha søkt litt om crossfire og sli er at dette kun skal brukes dersom du skal dobble ytelsen over til ett skjermkort. ikke det eg er på jakt etter med andre ord. men finnes det da hovedkort med to 16x uten sli/crossfire?

Lenke til kommentar

Hei

hvis du har to PCI-e 16x porter og to kort vil du kunne kjøre dem ved siden av hverandre, eller i crossfire/SLi.

Det er også mulig å kjøre ett kort på PCI-e, og et eller flere ekstra på standard PCI-slotter, selv om det ikke akkurat er så mye bra av kort du får tak i til standard PCI.

De fleste skjermkort i dag gir deg 2 skjermutganger.

En ting du absolutt bør passe på er at brikkene er fra samme produsent, det å blande ATI og Nvidia-kort har ikke akkurat så heldige konsekvenser.

Lenke til kommentar
kjøre dem i SLI hvis du vil ha skikkelig spillytelse på en eller to skjermer.

7902091[/snapback]

Hmm SLI støtter kun en skjerm :sick::mad:

7600GS holder lenge det gjør 6200TC også, men så støtter igjen 7x00 noen ting som 6x00 ikke gjør, emn for sånn bruk som du skal ha har det ikke noe å si !

Du kan bruke alle kort med 2stk PCIE x16, men noen er ikke å anbefale ...

Om du absolutt skal ha AMD så kan du gå for 570 SLI brikke settet, emn en E4300 og P5N-E SLI knuser det !

Edit: GLemte å nevne at det holder med et skjermkort, men da må du kjøpe en sånn dings fra matrox som du kobler til etter skjermkrot og den ksoter flere tusen kr så det er det ikke verdt !

Endret av The Ghost
Lenke til kommentar

Takker for alle svar og anbefalinger.

Sikkert litt off-topic, men her har eg etter anbefalinger foreløping funnet følgende komponenter:

Hovedkort: Asus P5N-E SLI

Prosessor: Intel Core 2 Duo E4300

Skjermkort: Går sikkert for det som ble anbefalt her, men får låne et av en kamerat som støtter to skjermer og det får eg klare meg med inntill videre.

Minne: Noe DDR2 Kingston minne eg har liggende, 2GB.

Pris: ca 2600 + de minnebrikkene eg allerede har.

Billig? Absolutt. Snakk om oppgradering fra Celeron 1.8GHz med ett innebygget intel grafikkkort pluss et nvidia pci kort med to vga utganger.

Endret av nomore
Lenke til kommentar

Skjermene eg bruker i dag er 2 stk ett-eller-annet billigmerke, 17" og en stk Samsung 170n, 17" som viser det samme bildet som en 42" plasma(for videokonferanser og møter). Alle disse bruker analogt.

Men alt dette skal byttes ut innen sommeren. Ser da for meg at det blir 3 stk Acer 19" wide + en ny 40-50" LCD. Men da skal alle ha hvert sitt signal, dvs 4 skjermutganger. Regner da med å bruke digitalt, DVI.

Lenke til kommentar

Og sikkert et dumt spørsmål, men når eg har to skjermkort med to utganger hver, kan eg konfigurere windows til behandle tre av utgangene som individuelle mens den fjerde blir en klon av en av de andre(evnt den andre på det kortet)?

Og en ting til. Dersom eg ikke skal hverken bruke SLI eller Crossfire, kan eg bruke et hovedkort som støtter SLI sammen med et skjermkort som støtter Crossfire?

edit: nok et spørsmål.

Endret av nomore
Lenke til kommentar
Ja du kan brukwe crossfire kort på SLI brikkesett, men du kan ikke kjøre dem i crossfire !

Gå heller for en E4300 !

Husk at du må ha DDR2 ram ikke DDR(1)

7902784[/snapback]

Takk for at du bemerket det med CPU'en. Den eg hadde valgt var vel Core 2 Solo elns?

Det er DDR2 eg har liggende her ja, men DDR333 som er i bruk i denne maskinen.

Lenke til kommentar

Nope det er en core 2 duo (E6300) som er ørlite raskere, men E4300 er berde å bruke og lettere å klokke så om du ikke skal klokke så er den skjekk å ha !

Du klokker den lett opp til 2.4Ghz med pc4200 ram og lenger emd bedre ram selv med stock kjøler og det HK du har valgt går langt !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...