Gå til innhold

--

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Stoners, du gjør det igjen..  :love:

7942406[/snapback]

......Og igjen og igjen og igjen......

Der ser dere. Man trenger ikke være god fotograf for å få gode bilder :!: :tease:

Litt skills i ps ordner biffen....

7942543[/snapback]

Nei, det er jeg faktisk ikke enig i.

Skillsene i PS ordner kanskje bildet slik at det når en ny dimensjon og gjør den siste finishen på bildet, men det er overhode ikke PS som lager bildet. Trådstarter tar et fantastisk bilde, som er langt ifra stygt. Det er faktisk meget pent. Til tross for skills i PS, fremstiller Aylars et bilde som faktisk er veldig fint. Himmelen kunne vært bedre, og det kunne vært croppet på ulike måter. Alt er subjektivt.

Hvis Aylars ville beholdt den mørke og overskyete bakgrunnen, ville jeg anbefalt han å gjøre bildet mørkere. Bildet får da en helt annen stemning enn orginalen, men også en annen stemning enn Stoners versjon. Kunne blitt fint det.

Men så sant trådstarter har lagt ut en versjon han har moddet i PS, støtter jeg Stoners. Min objektive mening er at stemningen Stoners bringer ved måten han cropper på og måten han gjør himmelen lysere (i dette eksempelet mer blålig) enn orginalen, er bedre enn den som blir fremstilt i orginalen. Fuglen kommer langt til venstre i bildet, og har et stort område foran seg. Dette fremhever handlingen fuglen gjør, nemlig å fly mot høyre i bildet. Fargen på skyene gir en god effekt og en fin stemning, og kontrastene til den mørke fuglen gjør den siste finishen på bildet.

Bildet kunne også blitt forandret på andre måter, for å fremstille en annen effekt, f.eks. effekten av at fuglen har fløyet langt, ved å croppe slik at fuglen har et stort, åpent område bak seg. Himmelen kunne blitt gjort mørkere, for å gi en dyster og "høstlig" stemning. (Vår også, for den saks skyld.. ;)) Fuglen ville passet fint inn i en litt mørkere bakgrunn, og i ett med himmelen. Himmelen er fuglens hjem, og det ville ikke vært unormalt å la fuglen passe inn i en mørkere omgivelse.

Igjen, jeg liker Stoners versjon bedre enn orginalen, men jeg kunne også sett fuglen med en mørkere bakgrunn, det helt motsatt enn hva Stoners har gjort.

Men, tilbake til tema. Du sier at bildet blir laget i PS. Uten fotografen og sitt kamera, nøyaktighet, hurtighet og reflekser, ville det ikke vært mye igjen av bildet. Greit nok at bildene kan gi en helt forskjellig stemning, og se ut som to hvitt forskjellige bilder, men utkastet og grunnlaget for alle bilder, er nettopp fotografen.

Veldig fint bilde av trådstarter, og veldig fin redigering av bildet Stoners. Grunnlaget er lagt, og Stoners gjør de små forandringene som skal til for å få den siste prikken over i-en. Han ville ikke klart det uten at grunnlaget var lagt.

Puhh.. Takk for meg, og kom gjerne med kommentarer på kritikken min.. ;)

Lenke til kommentar

7942406[/snapback]

Der ser dere. Man trenger ikke være god fotograf for å få gode bilder :!: :tease:

7942543[/snapback]

Valeur: Du ser vell ironien mellom linjene? :dontgetit:

Selfølgelig må fotografen gjøre en stor jobb, men nå i den digitale verden er det mulig å gjøre altformye på pc'en, det jeg ville fram til. Jeg har prøvd å tatt bilde av tårnseilere, og det er faen ikke enkelt! Så all cred til fotograf der, men ellers ble bilde ganske kjedelig, men stoners blåste liv i det. ;)

Jeg syns kansje at skyen bak fuglen ble litt for blå, uekte. Forran kunne det være himmelen vi skimtet, så der passet det.

Lenke til kommentar

7942406[/snapback]

7942543[/snapback]

Valeur: Du ser vell ironien mellom linjene? :dontgetit:

Selfølgelig må fotografen gjøre en stor jobb, men nå i den digitale verden er det mulig å gjøre altformye på pc'en, det jeg ville fram til. Jeg har prøvd å tatt bilde av tårnseilere, og det er faen ikke enkelt! Så all cred til fotograf der, men ellers ble bilde ganske kjedelig, men stoners blåste liv i det. ;)

Jeg syns kansje at skyen bak fuglen ble litt for blå, uekte. Forran kunne det være himmelen vi skimtet, så der passet det.

7942868[/snapback]

Om det er kjedelig eller ikke har vel ingenting med om bildet er godt eller dårlig?

Mørkere bakgrunn, ja, det kan være kjedelig, men overhode ikke et dårlig bilde..

Men, over og ut, nå er det nok OT..

Lenke til kommentar

Det som er bra med bildet (i mine øyne) er at han har klart å fanget fuglen på brikken. For meg blir et grått bilde mislykket, om det da ikke er hensikten å være grått. Et bilde som ikke er grått, av tårnseiler, er vell vanskelig å skaffe, uten om blå bakgrund da. Derfor er det vanskelig å få gode bilder av seilere.

Så ja, i mine øyne er et kjedelig bilde, et "dårlig" bilde, selv om det tekniske er gjort bra.

Men om bildet kunne vært croppet litt mer og kanskje ha litt andre farger, så ville det vært et "ikke-kjedelig" bildet, og dermed et bra bilde, i mine øyne.

Keep on going! :w00t:

Lenke til kommentar
Det som er bra med bildet (i mine øyne) er at han har klart å fanget fuglen på brikken. For meg blir et grått bilde mislykket, om det da ikke er hensikten å være grått. Et bilde som ikke er grått, av tårnseiler, er vell vanskelig å skaffe, uten om blå bakgrund da. Derfor er det vanskelig å få gode bilder av seilere.

Så ja, i mine øyne er et kjedelig bilde, et "dårlig" bilde, selv om det tekniske er gjort bra.

Men om bildet kunne vært croppet litt mer og kanskje ha litt andre farger, så ville det vært et "ikke-kjedelig" bildet, og dermed et bra bilde, i mine øyne.

Keep on going! :w00t:

7943528[/snapback]

Er ikke helt enig.

Finnes vel grå og mørke bilder som både er kjedelige, harmoniske, stemningsfylte og er gode bilder?

Lenke til kommentar

De fleste bilder som betegnes som dårlig, men det tekniske på topp, er fordi at motivet/komposisjonen er kjedelig.

Hver enkelt vet selv når de syns hva som er bra.

Jeg kan ikke se for meg selv sie: "Hmm...dette bilde var kjedlig, det var bra!"

Det blir som å sie: "Dette bildet var lyst, men mørkt"

:) Min lille mening ;)

God kveld ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...