Gå til innhold

Kornete bilde på parabol

Anbefalte innlegg

Har nylig kjøpt et nytt digitalt parabolanlegg, bestående av en Grundig DTR2500S tuner med et Canal Digital programkort, koblet til en Samsung 32'' 50Hz WideScreen-TV.

Problemet er, spesielt på raske bevegelser synes jeg bildet blir kornete. Pixlene blir synlige. (Dette er ikke tilfelle på mer "rolige" bilder). Trodde ikke dette var mulig med en digital parabol? Er det noe galt med min tuner, eller er det pga. 50Hz TV-en? Har også koblet tuneren til en 50Hz 28'' 4:3 TV og da var bildet helt bra.

Har noen et forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kan kanskje hende du har på en slags "noise-reduction" e.l. på 32"'eren. Har en slik funksjon på familiens 32", og f.eks. på noen av canaldigitals fotballkamper blir bildet rett og slett uklart. Skal gå an å skru av denne, da det burde være lite behov for slikt på digitale sendinger. Min erfaring er dog at det er mye dårlige digitale sendinger, for det virker som de presser kvaliteten så mye de klarer på enkelte sendinger. NRK og TV2 er rimelig perfekte billedmessig i forhold til enkelte andre kanaler.

bertie

Lenke til kommentar

"Krystall klare bilder" - Det er bare noe tull, CD bruker altfor høy komprimering op mange kanaler, og ved raske bevegelser blir mpg komprimeringa veldig tydelig. Canal+ kanalene er lite plaget, tipper de sendes i bedre kvalitet.

Det kan jo selvfølgelig være dekoderen som ikke er bra nok også, men jeg tipper CD bruker høyere komprimering på "mindre" kanaler for å spare penger.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-03 14:40, skrev bertie:

kan kanskje hende du har på en slags "noise-reduction" e.l. på 32"'eren. Har en slik funksjon på familiens 32", og f.eks. på noen av canaldigitals fotballkamper blir bildet rett og slett uklart. Skal gå an å skru av denne, da det burde være lite behov for slikt på digitale sendinger.

Ja, når du sier det så mener jeg at jeg har skrudd på denne funksjonen en gang. Skal prøve å skru denne av. Er også riktig som du sier at noen kanaler er værre enn andre. Spesielt på fotballkamper på Eurosport blir bildene "pixelized" - for å bruke et godt norsk uttrykk!

Synes dette er svakt av CD ettersom bildene i visse tilfeller er bedre med den gamle, analoge tak-antennen.

En annen sak jeg har irritert meg over, som forøvrig blir litt off-topic, er kvaliteten på deres "Navigator"-programguide. Synes denne kunne vært gjort mye med f. eks. sammenliknet med Viasat's alternativ. De kunne i det minste ha lagt inn litt bakgrunnsmusikk som på Zonavi. Hadde gjort det hele såå mye bedre! Grafikkmessig er den heller ikke noe å skryte av... Er det andre som synes Canal Digital burde gjort noe med deres EPG?

[ Denne Melding var redigert av: azidG på 2002-12-04 15:30 ]

Lenke til kommentar

Tror dette blir kalt "blocking", du ser at bildet blir delt opp i blokkker. Er spesiellt synlig når det vises bilder av vann med småbølger.

Man ser nå samme effekten på analog kabel ettersom signalene blir tatt ned digitalt.

Analog satelitt ga faktisk mye bedre bilder. Problemet er at det er vesentlig billigere å sende digitalt, de kan presse inn flere kanaler med høy komprimering.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-04 08:25, skrev hårek:

Tror dette blir kalt "blocking", du ser at bildet blir delt opp i blokkker. Er spesiellt synlig når det vises bilder av vann med småbølger.

Man ser nå samme effekten på analog kabel ettersom signalene blir tatt ned digitalt.

Analog satelitt ga faktisk mye bedre bilder. Problemet er at det er vesentlig billigere å sende digitalt, de kan presse inn flere kanaler med høy komprimering.

OK, så problemet ligger hos CD og ikke i mitt utstyr?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...