lilleninni Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 (endret) Hei, Jeg har oppgradert pc'en denne uken med ny CPU og Vista. For å få systemet til å skjønne hva prosessoren heter, måtte jeg oppgradere Bios, og så måtte jeg aktivere Vista på nytt ved å ringe aktiveringstelefonen. (Argh!) Men jeg kan ikke se at maskinen klarer å nyttiggjøre seg den andre kjernen i dual-core prosessoren. Har som sagt lastet ned nye chipset-drivere, bios, cpu-drivere og dual core optimizer, og nå skjønner jeg ikke hva mer jeg kan gjøre... Har noen av dere noen gode ideer? her ser dere alle overvåkingsenhetene jeg fant akkurat nå... og her er windows experience ratingen min, som ikke er noe høyere enn den jeg fikk i vista RC1 med amd athlon 64 3000+ skal jeg virkelig få så dårlig utbytte av de 1800 kronene jeg betalte for ny prosessor? edit: device manager finner 2 prosessorer... lilleninni Endret 14. februar 2007 av lilleninni Lenke til kommentar
Brian Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Nei, du skal ha mer utbytte for pengene du betalte. Min X2 4200+ yter meget godt, og drar alt av spill uten problemer. Grunnen er jeg ikke helt sikker på, men har hørt at folk måtte formatere på nytt for å dra nytte av den nye cpuen. Noen andre forslag fra min side har jeg desverre ikke siden du har prøvd det meste tydeligvis. Lenke til kommentar
lilleninni Skrevet 8. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2007 Nei, du skal ha mer utbytte for pengene du betalte. Min X2 4200+ yter meget godt, og drar alt av spill uten problemer. Grunnen er jeg ikke helt sikker på, men har hørt at folk måtte formatere på nytt for å dra nytte av den nye cpuen. Noen andre forslag fra min side har jeg desverre ikke siden du har prøvd det meste tydeligvis. 7901105[/snapback] Nå formatterte jeg da tre ganger i løpet av tirsdag og onsdag for å få inn Vista skikkelig... vil helst slippe å gjøre det enda en gang... da må jeg vel inn og aktivere igjen også? Lenke til kommentar
Joachricar Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Jeg måtte formatere for å få brukt min DC cpu skikkelig Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Sjekk hva det står under "Computer" i "Device manager" på maskinen. Der skal det vel stå noe slikt som "ACPI multiprosessor PC" Lenke til kommentar
lilleninni Skrevet 9. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2007 (endret) Sjekk hva det står under "Computer" i "Device manager" på maskinen. Der skal det vel stå noe slikt som "ACPI multiprosessor PC" 7904116[/snapback] her ser du bilde; skal det være sånn? Endret 9. februar 2007 av lilleninni Lenke til kommentar
weebl Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 du må formatere pcen etter å ha montert ny cpu, desverre men sånn er det bare. Lenke til kommentar
lilleninni Skrevet 9. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2007 du må formatere pcen etter å ha montert ny cpu, desverre men sånn er det bare. 7904267[/snapback] Har som sagt formattert 3 ganger etter jeg monterte CPU'en, men har ikke gjort det etter at bios ble oppgradert slik at riktig modell vises i Vista. Må jeg gjøre det enda en gang? Og vet noen om jeg evt må aktivere Vista på nytt da? Eller om jeg kan gjøre noe på forhånd for å slippe å reaktivere? lilleninni Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 (endret) du må formatere pcen etter å ha montert ny cpu, desverre men sånn er det bare. 7904267[/snapback] Det er helt feil Du må bytte driveren som ligger under computer der. Det skal stå "ACPI multiprosessor PC" og ikke "advanced configuration and power interface (acpi) PC. Du har sannsynligvis et Asus A8N hovedkort? Endret 9. februar 2007 av aspstein Lenke til kommentar
lilleninni Skrevet 9. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2007 du må formatere pcen etter å ha montert ny cpu, desverre men sånn er det bare. 7904267[/snapback] Det er helt feil Du må bytte driveren som ligger under computer der. Det skal stå "ACPI multiprosessor PC" og ikke "advanced configuration and power interface (acpi) PC. Du har sannsynligvis et Asus A8N hovedkort? 7904342[/snapback] Det stemmer, som du ser i signaturen... Hvordan får jeg inn den riktige driveren der? lilleninni Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Jeg kan ikke se noen feil hos deg. Vær klar over at selv om du har fått deg en dual-core,så går ikke ting mye raskere i windows. Jeg hadde en 3500+ og byttet til en X2 4400+ og merket ikke noe forbedring i Windows. Det er spesielt når du skal gjøre flere ting sammtidig at du vil merke forskjell. Prøv for eksempel å scanne etter virus sammtidig som du surfer på nettet. Med en singel-core blir maskinen som sirup,men med dual-core er det ikke noe problem. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 (endret) Vel, han skal fremdeles se begge kjernene. Sitter med FX64 og begge kjernene vises som de skal der. (Fikk forøvrig 5.3 poeng så mer enn 4.2 burde være mulig) Når det gjelder ny CPU er ikke det en formateringsgrunn, var ikke det før Vista, og er skeptisk til om det har endret seg med Vista Endret 9. februar 2007 av Ueland Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Det stemmer, som du ser i signaturen... Hvordan får jeg inn den riktige driveren der? lilleninni 7904373[/snapback] Du trykker bare på oppdater driver så skal den ligge inne. Og Ueland, jeg hadde ca samme problem på mitt A8N hk, og eneste måten jeg fikk det til å fungere på var å bytte systemdriveren. Kan være det er en annen måte å fikse det på. Kanskje du kan sette i boot.ini hvor mange kjerner som skal være aktive? Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Task manager skal i alle fall vise aktivitet på begge kjernene. Lenke til kommentar
lilleninni Skrevet 9. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2007 Det stemmer, som du ser i signaturen... Hvordan får jeg inn den riktige driveren der? lilleninni 7904373[/snapback] Du trykker bare på oppdater driver så skal den ligge inne. Og Ueland, jeg hadde ca samme problem på mitt A8N hk, og eneste måten jeg fikk det til å fungere på var å bytte systemdriveren. Kan være det er en annen måte å fikse det på. Kanskje du kan sette i boot.ini hvor mange kjerner som skal være aktive? 7904447[/snapback] Har prøvd å oppdatere driver, men det hjelper ikke... fortsatt samme gamle... skal bare fullføre noen nedlastinger nå, også går jeg og sjekker i bios at alt ser riktig ut der... kan jo ha glemt å huke av noe et sted;o) det ville jo vært typisk... lilleninni Lenke til kommentar
lilleninni Skrevet 9. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2007 Task manager skal i alle fall vise aktivitet på begge kjernene. 7904482[/snapback] Det gjør den ikke. trust me jeg har sjekket noen ganger nå;o) det er derfor jeg er så sikker på at noe er galt... Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Den oppdaterer ikke driveren automatisk, sorry var sikkert jeg som var litt uklar der. device manager>computer>advanced configuration and power interface (acpi) PC høyreklikk>update driver>velg "no not this time">velg "install from a list or specified location">velg "don`t search. I will choose the driver to install" Når du nå trykker next så kommer det opp alle alternativene du kan installere. Der velger du "ACPI multiprosessor PC". Etterpå må du reboote tenker jeg, men så skal det fungere. Lenke til kommentar
lilleninni Skrevet 9. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2007 (endret) Den oppdaterer ikke driveren automatisk, sorry var sikkert jeg som var litt uklar der. device manager>computer>advanced configuration and power interface (acpi) PC høyreklikk>update driver>velg "no not this time">velg "install from a list or specified location">velg "don`t search. I will choose the driver to install" Når du nå trykker next så kommer det opp alle alternativene du kan installere. Der velger du "ACPI multiprosessor PC". Etterpå må du reboote tenker jeg, men så skal det fungere. 7907158[/snapback] Har prøvd det også, og den eneste som kommer på listen er den jeg allerede har... som altså ikke er multiprocessor... har du flere gode tips, eller skal jeg prøve en repair installasjon? har forresten vært en tur i Bios og sjekket, kan ikke finne noe sted der som jeg kan aktivere eller deaktivere dual-core... nærmeste er noen felter jeg ikke kan endre der det står hva slags prosessor jeg har... Endret 9. februar 2007 av lilleninni Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Har du testet å slette så mange drivere som mulig?, for så å legge dem inn igjen, og da ta CPU driven først? Da slipper du formatering. Lenke til kommentar
lilleninni Skrevet 9. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2007 (endret) Den oppdaterer ikke driveren automatisk, sorry var sikkert jeg som var litt uklar der. device manager>computer>advanced configuration and power interface (acpi) PC høyreklikk>update driver>velg "no not this time">velg "install from a list or specified location">velg "don`t search. I will choose the driver to install" Når du nå trykker next så kommer det opp alle alternativene du kan installere. Der velger du "ACPI multiprosessor PC". Etterpå må du reboote tenker jeg, men så skal det fungere. 7907158[/snapback] Har prøvd det også, og den eneste som kommer på listen er den jeg allerede har... som altså ikke er multiprocessor... har du flere gode tips, eller skal jeg prøve en repair installasjon? har forresten vært en tur i Bios og sjekket, kan ikke finne noe sted der som jeg kan aktivere eller deaktivere dual-core... nærmeste er noen felter jeg ikke kan endre der det står hva slags prosessor jeg har... 7907442[/snapback] Sjekke hva som skjer før jeg skriver ja... NÅ FUNKER DET ENDELIG! bare se her: device manager: alt av monitorer JIPPIIII! edit: hvordan maskinen min ble bra: jeg prøvde til slutt å kjøre en repair install (eller var det upgrade? husker ikke). da det så ut som innstallasjonen var ferdig, og maskinen restartet, ville ikke Windows starte. Dette gjentok seg et par ganger, til jeg gikk lei og kjørte ny clean install. Etter at den var gjennomført fant Vista begge kjernene av seg selv. Føler fortsatt at jeg burde hatt bedre ratings enn 4,5 men orker ikke dille mer akkurat nå. Det får vente noen uker;o) lilleninni Endret 14. februar 2007 av lilleninni Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå