Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hva er globalisert økonomi + andre spm.! HASTER!

Anbefalte innlegg

Hadde begynt å skrive en stil ang. konsekvenser globalisering har.

Men stiloppgaven sier:

Gjør greie for noen av konsekvensene som en globalisert økonomi kan ha, og vurder dem. skriv en artikkel.

Er globalisering det samme somm globalisert økonomi?

Noen som kan fortelle hva forskjellene/likhetene er? Noen linker som inneholder stoff om globalisert økonomi? Fant ikke noe særlig dessverre.

På forhånd takk for hjelpen!

Edit: Trenger hjelpen fortest mulig!

Endret av Singh tha king
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm... vet ikke om jeg forstod det riktig.

Så hvis jeg søker "globalisering" på google vil det være det samma om jeg søkte "globalisert økonomi"? (nå tenker jeg ikke på kultur og slikt)

Det at alle ikke får være med i utviklingen.

Vi blir mer sårbare i en globalisert verden.

Er det to konsekvenser av globalisert økonomi? Hvis ja, hva kan jeg begrunne det med?

Vet dette blir ganske rotete =/

Lenke til kommentar

Det er kanskje for sent å svare nå, men du har nok forstått meg riktig. De fleste treffene du vil få med søketermen «globalisering», vil gjelde økonomisk globalisering. Det du nevner ovenfor, er helt riktig påståtte negative konsekvenser av økonomisk globalisering. Du bør imidlertid selvsagt også ta med påståtte positive konsekvenser.

Når det gjelder argumentet om at alle ikke får være med i utviklingen, begrunnes dette vanligvis ved å peke på det faktum at den tredje verden i liten grad har fått nye godt av den økonomiske veksten i en periode der verden har blitt mer forent handelsmessig. Enkelte vil innvende at dette har sammenheng med at disse landene i mindre grad har deltatt i globaliseringen, til dels fordi de ikke vært i stand til det, til dels fordi de ikke har ønsket det, og til dels fordi vestlige land har stengt dem ute fra markedene. Andre vil hevde at globaliseringen har en iboende tendens til å favorisere de land som allerede er rike fra før.

Påstanden om at vi står i fare for å bli mer sårbare, bunner i det faktum at vi i en globalisert verden vil være avhengig av våre handelspartnere for å få varene vi ønsker og har behov for. Skulle det oppstå en krise i verden eller hos en leverandør, kan vi risikere å måtte klare oss uten livsviktige varer. Dette argumentet kan settes opp mot nødvendigheten av handel for små økonomier som den norske.

Her er noen andre konsekvenser du bør få med:

• Globalisering muliggjør et langt bredere spekter av varer (dette er spesielt viktig for en liten økonomi som den norske, som ikke er i stand til å produsere alt selv). Dette betyr høyere levestandard.

• Ettersom globaliseringen på sett og vis gjør et større geografisk område til ett marked, fører globalisering på sikt til at forskjeller mellom land utjevnes. Derfor er levestandarden i Japan, De forente stater og Norge på omtrent samme nivå, trass i alle forskjellene mellom disse landene.

• Ved handel over landegrenser oppstår det et behov for mer transport. Selv om det kan være økonomisk rasjonelt å produsere en vare i ett land, foredle den i et annet og selge den i et tredje, kan det føre med seg negative økonomiske eksternaliteter, for eksempel i form av miljøskader.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...