kenhars Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Overskriften sier egentlig det meste. Hvilken HTML/PHP editor er den beste i Linux? Finnes det noe som kan erstatte Macromedia Dreamweaver? Lenke til kommentar
PHPdude Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Spørs hva du tenker på da, om du trenger en for HTML med PHP eller PHP med HTML eller om du liker å leke med grafiske editorer osv osv. Kan jo nevne mulige kandidater jeg kommer på i farta: Quanta Kdevelop gPHPEdit Zend Studio Nvu Lenke til kommentar
kenhars Skrevet 8. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2007 Spørs hva du tenker på da, om du trenger en for HTML med PHP eller PHP med HTML eller om du liker å leke med grafiske editorer osv osv.Kan jo nevne mulige kandidater jeg kommer på i farta: Quanta Kdevelop gPHPEdit Zend Studio Nvu 7900771[/snapback] Tenkte på en editor for å programmere i PHP ja. Lenke til kommentar
olear Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Hva er best? Det kan ikke vi svare for deg. Nevn dine krav så kanskje det blir litt lettere å svare deg Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Hest er best! Bluefish? http://bluefish.openoffice.nl/index.html Lenke til kommentar
kenhars Skrevet 9. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2007 Hva er best? Det kan ikke vi svare for deg. Nevn dine krav så kanskje det blir litt lettere å svare deg 7901390[/snapback] Kravene er at editoren skiller syntaks med farger osv slik at koden blir oversiktelig. Sånn som Macromedia Dreamweaver. Noe annet enn en helt enkel teksteditor. Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Selv en av de enkleste editorene, Nano, har syntax highlighting, så du har mye å velge mellom. Ønsker du for eksempel en grafisk editor med menyer og slikt, eller ønsker du fleksibiliteten til terminalen? De mest vanlige editorene, Emacs og Vim finnes i både grafiske og terminalvarianter Lenke til kommentar
olear Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Hva er best? Det kan ikke vi svare for deg. Nevn dine krav så kanskje det blir litt lettere å svare deg 7901390[/snapback] Kravene er at editoren skiller syntaks med farger osv slik at koden blir oversiktelig. Sånn som Macromedia Dreamweaver. Noe annet enn en helt enkel teksteditor. 7904070[/snapback] Dette gjør vel 99% av alle editorer Selv bruker jeg JOE til alt. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Kravene er at editoren skiller syntaks med farger osv slik at koden blir oversiktelig. Sånn som Macromedia Dreamweaver. Noe annet enn en helt enkel teksteditor.NEdit eller Vim. Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Jeg bruker Gedit... Det fungerer helt fint... Lenke til kommentar
PhotoAndre Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 har prøvd mange editorer, men bruker nå Zend Studio, er den beste jeg har hatt til nå. fordi den har alle funksjonene jeg er ute etter og litt mer.. liker den spesielt fordi med den kan jeg redigere på ei fil og den laster automatisk opp filen til ftpen ved å trykke lagre/CTRL+S Lenke til kommentar
dennis.se Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Jeg bruker Gedit... Det fungerer helt fint... 7909663[/snapback] gedit fungerer meget greit. jeg brukte editplus på windows før. prøvde å emulere det når jeg gikk over til linux, men det ble ikke helt det samme. så da havnet jeg på gedit. det er en enkel og grei sak som setter farger der de hører hjemme. du kan også endre på hvilke uttrykk som skal ha hvilke farger. om noe, er det kanskje en litt for enkel editor. kate er også veldig bra hvis du kjører kde. det er en mer avanset editor med muligheter for flere valg. gedit følger orginalt med gnome, og kate kommer vel orginalt med kde så vidt jeg vet (i hvert fall i opensuse ). generelt sett er det vel å anbefale at du prøver selv, og velger det du liker best. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 har prøvd mange editorer, men bruker nå Zend Studio, er den beste jeg har hatt til nå. fordi den har alle funksjonene jeg er ute etter og litt mer.. liker den spesielt fordi med den kan jeg redigere på ei fil og den laster automatisk opp filen til ftpen ved å trykke lagre/CTRL+S 7910088[/snapback] Fuse! Fuse! Fuse! Ellers er emacs en fin editor, om noe sær. Huff. Nå får jeg snart langt grått sjegg, stor mage, og en diger t-skjorte med "Here's a dime, go get a real computer" eller'no. Bluefish er også fin. Og Kate. Og NEI, du behøver ikke kjøre KDE for å bruke kate. Det er bare å installere kate (drar sikkert med seg halve kde som deps, menmen.), og skrive "kate" i kjør-dialogen. Kan tom opprette en snarvei. Mulighetene er uendelige! Lenke til kommentar
ter-mkrttchan Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 Eg har blitt veldig begeistra for (g)VIM. Den er litt krøkkete å komme igang med, men straks ein får litt trening er det ein fryd. Den er kraftig, tar liten plass, er ekstremt konfigurerbar og finst for veldig mange OS. Her er ein fin presentasjon av nokre nye features i VIM 7 Lenke til kommentar
Kadmium Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 De siste ukene har jeg hatt en forkjærlighet for vim. Tidligere brukt jeg gedit. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 De siste ukene har jeg hatt en forkjærlighet for vim. Tidligere brukt jeg gedit. 7923716[/snapback] Emacs! Emacs! Emacs! Vim er for tapere! Neida, brukte vim mye før, og bruker det ennå til å redigere configfiler etc., men emacs FTW ... Muhaha ... Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Emacs Makes A Computer Slow! Vi(m) ruler Internett lyver ikke, kyrsjo Lenke til kommentar
olear Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Synes både VI og EMACS suger, men hvis jeg må bruke en av dem er VI det eneste valget. Lenke til kommentar
Kadmium Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 (endret) Så hva foretrekker du, olear? Fremfor vi og emacs, så klart. Endret 12. februar 2007 av Kadmium Lenke til kommentar
olear Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 (endret) Står lengre opp i tråden (JOE) Endret 12. februar 2007 av olear Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå