Gå til innhold

Netshop ASA- brukerfeil eller ikke?


Anbefalte innlegg

Du må jo konkludere med hva du vil. Når jeg har forklart problemet for Netshop så burde de jo ha guidet kunden fram til hva de selv fant på nettet etter at maskinen ble sendt inn. Jeg tror at de fleste vil synes feilen er noe spesiell når maskinen må ha en WinXP m/ SP2 streamet og ikke kan takle en clean installasjon med SP2 installert i etterkant (dette vil si med det samme; ingen programvare ble installert på maskinen før SP2 ble installert).

 

Jeg har mine tvil på at dette stemmer, er nok muligheter for å få pcen til å fungere med SP2, uten å instalere det direkte under win installasjon... Her spiller det forsoget ikke så mye hva netshop sier, siden du ikke kan kreve at de skal drive med support på noe de ikke har solgt deg(dvs winxp) med mindre noe annet er avtalt, og pcen er sendt inn etter dette er avtalt.

 

Jeg forutsetter, som tidligere nevt at netshop har forsikret seg om at det ikke er noe galt med hardware, og at det er software som er synderen. Man kan ikke klandre netshop for at software ikke fungerer, er jo ikke netshop som har levert, eller laget software'en.

 

og det er jo litt mistenkelig at Netshop først roset maskinen opp i skyene for så bare noen måneder senere å slette den fra sortimentet/ stoppet deleleveranser etc.

 

Det har forsoget ikke noe med saken å gjøre, å si dette blir bare spekulasjoner, det kan være mange grunner til dette, den mest sannsylige er antaglivis at netshop har kjøpt zepto, og de vil da heller levere sitt eget merke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne tråden utvikler seg til å bli en episode av hotel Ceasar, på tid for å finne konstruktive løsninger ang. maskinen og softwaren.

Svaret på skyldspørsmålet/feilen finner man ut som følge av disse.

 

 

Etter min mening er det noe som ikke stemmer her. Dette forumet er fullt av dataeksperter og diskusjonen går som ping-pong-ball uten mer konkrete definisjoner og løsninger på problemet. De aller fleste vet at PC-er og softwaren kan være meget kompliserte og vrange av og til... ;)

 

Er som sagt villig til å teste maskinen gratis mot betaling av porto.

Har alle versjoner av XP liggende her i huset. (med og uten servicepacks)

 

Trådstarter kan ta kontakt med meg på PM hvis dette er av interesse.

Da vil vi få en 3. parts vurdering av saken.

 

Bare meg :)

Lenke til kommentar
Forbruker har kjøpt en bærbar uten os, og man kan jo ikke da kreve at netshop skal drive support på noe de ikke har solgt.

Hadde de opplyst om de sære kravene til maskinen på forhånd hadde det ikke vært noe behov for support.

7947374[/snapback]

 

Maskinen har fungert feilfritt i 1 år, og det en tydligvis andre som har fått en tilsvarende maskin til å fungere med sp2, og netshop har testet at det ikke er noe feil med hardware etc.

 

Det har tidligere kommet frem at det var bluescreen problemer, og ifølge netshop var det ikke av hardware messige årsaker.. Da er det drivere eller annen software mest sannsylig, med andre ord, ikke noe netshop har noe med å gjøre.

 

Det ville forresten være veldig fint å få bluescreen meldingen, hadde vært lettere å hjelpe da. Men mitt råd er google, ms support, eller support for de respektive driverne maskinen bruker.

Lenke til kommentar

Vil bare nevne at jeg har personlig opplevd nedlasting av MS-godkjente og verifiserte nVidia-drivere( WHQL Certified for XP) til et nVidia skjermkort som IKKE fungerte i maskinen og ga blåskjerm hver gang etter installasjon av disse.

 

Alt gikk bra med en annen og litt tidligere versjon av disse..

Lenke til kommentar
Maskinen har fungert feilfritt i 1 år, og det en tydligvis andre som har fått en tilsvarende maskin til å fungere med sp2, og netshop har testet at det ikke er noe feil med hardware etc.

Det du skriver er ikke noe argument mot at Netshop burde opplyst om hva som kreves for at maskinen skal virke.

Endret av HeltNils
Lenke til kommentar
Vil bare nevne at jeg har personlig opplevd nedlasting av MS-godkjente og verifiserte nVidia-drivere( WHQL Certified for XP) til et skjermkort som IKKE fungerte i maskinen og ga blåskjerm hver gang etter installasjon av disse.

 

Alt gikk bra med en annen og litt tidligere versjon av disse..

7947476[/snapback]

 

Det har jeg også opplevd, men jeg kan ikke gå å kladre den jeg har kjøpt pcen av for dette. Da må man enten fikse det selv, eller kontakte nVidia eller Microsoft.

 

Det du skriver er ikke noe argument mot at Netshop burde opplyst om hva som kreves for at maskinen skal virke.

 

Andre personer har jo fått datamaskin med samme oppsett til å fungere med SP2 (Tilogmed hardware.no) og teknisk har jo netshop slått fast at maskinen fungerer som den skal.

Endret av Joakim87
Lenke til kommentar

Dette var veldig my att å frem. Windows er windows, kansje du har oppdater en driver? husk at windows update også kan finne nye drivere og du kan ha gjort dette uten å vite det selv. Hva om d er barre en skjermkort driver som er ustabil. Å at hver gang du tar en clean xp pro å oppgraderer til SP2 så kommer denne inn. (bare et faktum) Dersom du også har brukt en gammel driver cd hver gang kan det også være grunnen. Drivere er noe som ikke varer evig, håper alle vet det. NY os nye drivere.

 

Uansett, skulle tro folk her ikke hadde feilsøkt en maskin før! Så før du klager om Netshop sin service burde du virkelig teste maskinen din selv!!

 

HVORDAN finne ut om det er en hardware feil, jo dinna gamle xp cd fungerer ikke, hva gjør du da?

 

JO! du laster ned en linux live cd fra Kanotix, knoppix, suse U name it. Alle booter fra cd å fungerer. så er det barre å klikke i villelse å starte alt av programmer. Så laster du cpu maks. Dersom maskinen klikker nå har du et godt argument. Gammel XP kan være noe dritt. *punktum*

 

Ikke meningen å hetse noen, men blir litt irritert når folk blir for sikre uten å ha testet alle utveier.

 

takk for meg

Endret av WildCard
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Kudos til trådstarter for å ha moderert tittel og til Jarmo som vil være tekniker.. :)

 

Jeg tror det skal gå fint å få maskinen "opp å kjøre" stabilt med en-eller-annen installasjon av WinXP i en eller flere "etapper" (Bios-settings.. drivere.. rekkefølge på installering).

 

Min konklusjon er fremdeles at vi i denne saken ser ett "skole-eksempel" på dårlig kommunikasjon mellom kunde og kundebehandler (Teknikere er ofte generelt sett elendige på akkurat den biten er min erfaring..uansett bransje. Da bør det være en noenlunde kompetent person som "buffer"/oversetter mellom tekniker og kunde for å rydde unna misforståelser/unødig "krangling" i slike saker).

Lenke til kommentar
Nå er det trådstarter jeg prater om, han installerte xp clean også lastet ned sp2 fra microsoft. Dette gikk fint, først 1 år etterpå fikk han problemer. Som du sa "(Trenger ikke skje på alle maskiner med pci-xpress grafikk kort)".

7947187[/snapback]

 

Ja, er trådstarter jeg snakker om også. Etter ett søk ser det ut som om den bærbare maskinen hans kan velge mellom to grafikkort, ett Intel GMA900 og ett GoForce 6600. Det ene er PCI-xpress og det andre er det ikke. Min teori er at han først installerte med å bruke Intel GMA900 kortet og når han prøvde å installere senere så brukte han GoForce 6600 kortet.

Lenke til kommentar
Nå er det trådstarter jeg prater om, han installerte xp clean også lastet ned sp2 fra microsoft. Dette gikk fint, først 1 år etterpå fikk han problemer. Som du sa "(Trenger ikke skje på alle maskiner med pci-xpress grafikk kort)".

7947187[/snapback]

 

Ja, er trådstarter jeg snakker om også. Etter ett søk ser det ut som om den bærbare maskinen hans kan velge mellom to grafikkort, ett Intel GMA900 og ett GoForce 6600. Det ene er PCI-xpress og det andre er det ikke. Min teori er at han først installerte med å bruke Intel GMA900 kortet og når han prøvde å installere senere så brukte han GoForce 6600 kortet.

7947671[/snapback]

 

Nå må du (og visse andre) lese hva jeg skriver for noe. På denne maskinen er det som du riktig sier to grafikksystem. Det ene er Intel integrert og det andre er go6600 Nvidia. Ved installasjon så må man velge det ene eller det andre først og deretter restarte maskinen og ta det neste. Dette skapte ingen som helst problemer ved installasjonen og alt fungerte som tidligere skrevet helt til PCI.SYS- feilen kom etter et års bruk. Ingen malware- program er installert/ kommet inn på denne maskinen og alle vanlige sikkerhetsrutiner er brukt.

Lenke til kommentar

herher

Nå er det trådstarter jeg prater om, han installerte xp clean også lastet ned sp2 fra microsoft. Dette gikk fint, først 1 år etterpå fikk han problemer. Som du sa "(Trenger ikke skje på alle maskiner med pci-xpress grafikk kort)".

7947187[/snapback]

 

Ja, er trådstarter jeg snakker om også. Etter ett søk ser det ut som om den bærbare maskinen hans kan velge mellom to grafikkort, ett Intel GMA900 og ett GoForce 6600. Det ene er PCI-xpress og det andre er det ikke. Min teori er at han først installerte med å bruke Intel GMA900 kortet og når han prøvde å installere senere så brukte han GoForce 6600 kortet.

7947671[/snapback]

 

Nå må du (og visse andre) lese hva jeg skriver for noe. På denne maskinen er det som du riktig sier to grafikksystem. Det ene er Intel integrert og det andre er go6600 Nvidia. Ved installasjon så må man velge det ene eller det andre først og deretter restarte maskinen og ta det neste. Dette skapte ingen som helst problemer ved installasjonen og alt fungerte som tidligere skrevet helt til PCI.SYS- feilen kom etter et års bruk. Ingen malware- program er installert/ kommet inn på denne maskinen og alle vanlige sikkerhetsrutiner er brukt.

7947712[/snapback]

 

 

Vel, har du prøvd å først installere med å bare bruke Intel GMA900 og så oppgradere til SP2 og så installere driverene til GoForce 6600? Det var dette jeg spurte om i går. Det er ett kjent problem med PCI-xpress og windows xp (uten SP2)

 

Edit: Har du forresten lest denne? link til techspot post Der står det ganske klart at man trenger SP2 for å installere med PCI-express kort. Eller denne siden.

Endret av zatar
Lenke til kommentar

Hei.

Bare en liten digresjon:

 

"NETSHOP sier: Dette er KANSKJE en HW-feil. Du får sende maskinen inn så skal vi sjekke. Kunden sender inn maskinen, og etter en stund får han følgende svar:

Desverre, dette var ikke HW-feil. Det var en bruker-feil! Så derfor må vi ha XX kroner av deg for denne sjekken."

 

Hvis alle nettbutikker begynner med denne taktikken for å skaffe seg betalbare oppdrag, så tror jeg vi som er kunder kommer til å få store problemer.

Lenke til kommentar

korp: Mener du virkelig det?

 

Hvis du fyller diesel på bensinbilen din, er det da slik at verkstedet skal dekke arbeidet pga din egen dumhet?

Det står klart og tydelig på ALLE servicebilag o.l. til alle større butikker/nettbutikker - BRUKERFEIL DEKKES IKKE!

Hvorfor må dette mates med teskje??

Lenke til kommentar

1) Hva er feilbeskjeden trådstarter får?

2) Ble maskinen kjøpt uten software?

3) Har Netshop kjørt diagnose på hardware på maskinen?

 

Uten svar på disse spørsmålene er det faktisk ikke mulig å gi noe skikkelig svar. Og trådstarter har glatt oversett dem hele veien.

Lenke til kommentar

Hei forumlesere.

 

Ser det er mange spekulasjoner og meninger i denne saken, så vi får komme med en mer konkret oppsummering:

 

Saken er som følger:

Kunden har kjøpt en bærbar av oss uten operativsystem installert. Dette er helt greit for oss, vi har ingen problemer med det siden mange benytter Linux e.l. I tillegg er vi i den heldige situasjon at vi på generell basis har faglig dyktige kunder som håndterer installasjon av OS osv. uten problemer.

MEN; en konsekvens av at kundene kjøper maskin uten OS er at vi ikke kan supportere softwareproblematikk som oppstår. Dette både da vi ikke har solgt det (og hatt fortjeneste på det) men også da vi ikke vet hvorvidt lisenser etc. er i orden i forhold til Microsoft. Ser av tråden at skribentene her også forstår det, og det er jeg glad for da det ett svært viktig prinsipp i denne saken.

 

Hva skjedde så i denne konkrete saken ?

Jo, vi fikk en henvendelse fra kunden om at maskinen ikke fungerte som den skulle. Vår support-tekniker forsøkte å hjelpe ut i fra våre standard rutiner for å kartlegge feilen. Vi løser normalt over 2/3 av henvendelsene på telefon. I dette tilfellet lot ikke feilen seg løse på telefon, og da tar vi maskinen inn til service. Så langt så godt, dette er normalt både hos oss og såvidt jeg vet også hos alle andre. Med tanke på alle mulige feilkilder på en datamaskin med programvare etc. regner jeg dere forstår at ikke alt kan diagnosisteres pr. tlf.

 

Så kommer maskinen inn hit, og settes opp av en av våre eminente PC-teknikere. Når han ser nærmere på maskinen viser det seg at det er installert 2 stk. Windows XP oppå hverandre. Dette i seg selv gir ofte problemer.

En del nyere bærbare krever dessverre også nyere versjoner av operativsystemer for å fungere. Dette da drivere etc. oppdateres fortløpende av Microsoft, og produsenter lager normalt systemer tilpasset de nyeste versjonene. Ganske naturlig egentlig, da nye maskiner normalt selges med den nyeste versjonen av OS.

 

I dette tilfellet var det installert en for gammel versjon av Windows. Dette fant tekniker ut ved å google feilmeldingen, etter først å ha forsøkt endel andre metoder for å finne ut av feilen.

 

Kunde blir så kontaktet, og fortalt av feilen sannsynligvis lå i programvaren som var installert. Tekniker forteller videre at vi kan feilsøke videre for å fikse problemet, men at dette vil være fakturerbar arbeidstid så lenge feilen da etter alt å dømme ikke ligger i hardwaren som vi har levert.

 

Kunden ønsket ikke dette, men krevde at vi skulle fikse maskinen vederlagsfritt. Om ikke vi gjorde det ville det få konsekvenser for oss i form av Forbrukerrådet og ting som denne tråden. Vi i Netshop er ikke spesielt mottagelige for trusler, og kanskje spesielt ikke i saker hvor vi vet vi har vårt 100% på det tørre. Vi valgte derfor å sende maskinen tilbake til kunden, og ta betalt for arbeidet vi hadde utført.

 

Derfor denne tråden. Med fasit i hånd burde vi sikkert bare reparert PC-en for å slippe å bli hengt ut som dette. Men det er rett og slett ikke riktig å gjøre det i denne saken. Jeg mener at vi har håndtert denne saken 100% slik den burde bli håndtert, og kan ikke se at vi kunne gjort noe annerledes.

 

Håper dette er avklarende, og ønsker dere en flott dag videre.

 

Mvh Svenn-Aage, Netshop

Lenke til kommentar
Det står klart og tydelig på ALLE servicebilag o.l. til alle større butikker/nettbutikker - BRUKERFEIL DEKKES IKKE!

Hvorfor må dette mates med teskje??

7948011[/snapback]

Hvorfor er du så bombastisk? Kan du dokumentere det du beskriver over med eksempel fra Netshops informasjon?

 

Husk at i denne saken diskuterer vi om det er en brukerfeil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...