Gå til innhold

Netshop ASA- brukerfeil eller ikke?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har forstått det slik at maskinen har fungert med SP2 en god stund alt. Har jeg misforstått? Jeg har ingen lit til en forklaring om at maskinen ikke kan etterinstalleres med SP2, men jeg forstår veldig godt dersom den har kjørt SP1 lenge og så feilet etter oppgradering til SP2. Det skjedde jo med 20% av maskinene den gang SP2 var ny. Å legge SP2 oppå en clean SP1 installasjon er jeg 99% sikekr på at fungerer flott. Så bastant har jeg tenkt til å være :)

Lenke til kommentar
Jeg har forstått det slik at maskinen har fungert med SP2 en god stund alt. Har jeg misforstått? Jeg har ingen lit til en forklaring om at maskinen ikke kan etterinstalleres med SP2, men jeg forstår veldig godt dersom den har kjørt SP1 lenge og så feilet etter oppgradering til SP2. Det skjedde jo med 20% av maskinene den gang SP2 var ny. Å legge SP2 oppå en clean SP1 installasjon er jeg 99% sikekr på at fungerer flott. Så bastant har jeg tenkt til å være smile.gif

Han sier at det har fungert i over et år. Uansett...burde ikke han ha fått en informasjon om at dette ikke ville fungere hvis han oppdaterte til SP2?

Hvordan kunne han vite det når han kjøpte den maskinen fra Netshop?

Den var jo tross alt "XP-Ready".

Lenke til kommentar
Han sier at det har fungert i over et år. Uansett...burde ikke han ha fått en informasjon om at dette ikke ville fungere hvis han oppdaterte til SP2?

Hvordan kunne han vite det når han kjøpte den maskinen fra Netshop?

Den var jo tross alt "XP-Ready"

 

Når en kunde kjøper maskina uten os.. hvordan skal netshop kunne vite hva han skal putte på den? Ville de ha samme ansvar om han la på ubuntu og så oppgraderte til en ny versjon og fikk problem? Skal netshop teste alle operativsystemer og gi kundene beskjed om at nei.. ubuntu x.xx kan du ikke bruke, netbsd x.xx funker fint, men x.xx+1 funker ikke??

 

Hvis han plages med windows må han ringe microsoft, det er jo de som har supportansvaret for operativsystemet han har kjøpt. Hvis jeg ikke hus'er feil så hadde de en egen sp2 avdeling for sånne problemer, så hjelp burde finnes der :)

 

MrM

Lenke til kommentar

Synes Netshop og kunden kan dele regninga jeg.

 

At tekniker hos Netshop antok at det var hovedkortfeil og ba kunden sende inn maskinen, kan Netshop ta på sin kappe. De kunne jo undersøkt feilkoden i BSODen før kunden sendte inn maskinen?

 

Kunden har selv installert OSet, og ikke fått med seg at kan og bør ha XP-CD med SP2 inkl. Den siste der er kanskje litt tynn, men selvinstallert OS er vel grunn nok.

 

Så derfor: Del kostnadene. :) Begge har litt skyld. Alt er ikke alltid sort-hvitt.

Lenke til kommentar

Som Jarmo sier - Det er stor forskjell på retail og OEM...

 

Ved kjøp og bruk av retail-versjoner har Microsoft hele supportbyrden, men hvis en derimot kjøper en OEM-versjon er det utsalgsstedet som har supportbyrden.

 

Dette betyr:

 

Hvis trådstarter har kjøpt en PC hos NetShop og OEM WinXP hos en annen butikk, er det den gitte butikken som må hjelpe trådstarter når en får blåskjermer o.l.

Hvis trådstarter derimot hadde vært litt for seg, hadde han heller startet en tråd på forumet hvor han hadde utdypet hva som stod i blåskjermen - feilmelding o.l.

-- Som de fleste vet - Hver eneste feilkode har en bestemt funksjon og betyr noe helt bestemt, så det er faktisk ganske lett å feilsøke og prøve evt. mottiltak.

 

Trådstarter: Du har heller ikke skiftet emnetittel slik jeg bad deg om på førstesiden.

Lenke til kommentar
Som Jarmo sier - Det er stor forskjell på retail og OEM...

7910473[/snapback]

Dette er jo bare tull. Den eneste forskjellen på Retail og OEM er at Microsoft gir gratis support over en bestemt tid for Retail. Med hensyn til maskinvarefeil eller ikke kompatibel maskinvare så hopper Microsoft elegant av veldig fort hvis dette er tilfellet. Her velger jeg å være helt enig med kunden. Han har kjøpt noen deler maskinvare som i utgangspunktet støtter de mest brukte OS. Hvis dette ikke skal gjelde verdens mest kjente OS med eller uten sp1 eller sp2 så forteller det mer om selger enn om kjøperen. Konklusjon: Her må bare Netshop (som jeg ellers har meget god erfaring med) legge seg veldig mye og totalt flat og innrømme at de har gjort en feilvurdering. Maskinen har tross alt fungert feilfritt ett år. Selve maskinvaren har en forventet levetid på minimum 5 år. Hvordan skulle kjøper kunne vite at XP + SP1 med oppgradering til SP2 ikke er kompatibel med maskinvaren, når ikke Netshop visste dette på salgstidspunktet. Til kjøper: Ikke gi deg i denne saken som er helt opplagt slik jeg ser det. Jeg har 4 maskiner som er innstallert med XP og SP1 for så senere å oppdateres til SP2 osv. Selv min eldste maskin fra 2001, med AMD XP2400+ kjører oppgradert SP2 uten det minste problem. Jeg må nesten legge til at jeg har bygget alle nevnte maskiner selv, og jeg forventer at butikken jeg handler hos sier fra hvis deler av maskinvare ikke er kompatibel med det jeg samtidig bestillte.

Endret av vidaremil
Lenke til kommentar
Som Jarmo sier - Det er stor forskjell på retail og OEM...

7910473[/snapback]

Dette er jo bare tull. Den eneste forskjellen på Retail og OEM er at Microsoft gir gratis support over en bestemt tid for Retail. Med hensyn til maskinvarefeil eller ikke kompatibel maskinvare så hopper Microsoft elegant av veldig fort hvis dette er tilfellet.

7910650[/snapback]

Det at Microsoft angiveligvis fort velger å skylde på maskinvare når en feil dukker opp på en retail-versjon endrer ikke det faktum at supportansvaret for OEM ligger hos selger. Nettopp det utgjør faktisk en vesentlig forskjell, selv om det underliggende tekniske produktet er identisk.

 

I denne saken er det rimelig drøyt å ilegge selgeren av maskinvare alt ansvar for noe som er konstatert programvarefeil. Jeg har ikke sett en eneste kommentar fra verken selger eller kjøper på hvilken lisens som er benyttet eller hvem som eventuelt er selger av denne. Er ikke dette vesentlig for ansvar kanskje?

 

Kan noen fra Netshop bekrefte påstanden om at denne maskinen ikke kan installeres med Windows XP SP1 for så å oppgraderes? Jeg tviler nemlig på en slik påstand og tror dette bygger på en misforståelse hos trådstarter.

 

Jeg kunne også tenke meg å se en spesifisering av nøyaktig hva regnigen lød på. Det er normalt å måtte betale for feilsøkingen dersom det ikke er noe galt med produktet. Er det kun dette regningen gjelder for så ser jeg ingen sak i det hele tatt så lenge det ikke er maskinvarefeil. Er det programvarefeil så kan det være en artig diskusjon hvor langt selger av OEM må strekke seg i support og hva som karakterisees som brukerfeil og ikke.

 

 

edit; Når det gjelder diskusjonen ang opplysningsplikt om OS så er den litt på trynet. Jeg har alt linket til en test her på hardware.no hvor samem maskin til og med fikk en anbefaling med Windows XP Sp2 installert. Det er vel ingen tvil om at maskinen er kompatibel...

Endret av enden
Lenke til kommentar
Som Jarmo sier - Det er stor forskjell på retail og OEM...

7910473[/snapback]

Dette er jo bare tull. Den eneste forskjellen på Retail og OEM er at Microsoft gir gratis support over en bestemt tid for Retail. Med hensyn til maskinvarefeil eller ikke kompatibel maskinvare så hopper Microsoft elegant av veldig fort hvis dette er tilfellet. Her velger jeg å være helt enig med kunden. Han har kjøpt noen deler maskinvare som i utgangspunktet støtter de mest brukte OS. Hvis dette ikke skal gjelde verdens mest kjente OS med eller uten sp1 eller sp2 så forteller det mer om selger enn om kjøperen. Konklusjon: Her må bare Netshop (som jeg ellers har meget god erfaring med) legge seg veldig mye og totalt flat og innrømme at de har gjort en feilvurdering. Maskinen har tross alt fungert feilfritt ett år. Selve maskinvaren har en forventet levetid på minimum 5 år. Hvordan skulle kjøper kunne vite at XP + SP1 med oppgradering til SP2 ikke er kompatibel med maskinvaren, når ikke Netshop visste dette på salgstidspunktet. Til kjøper: Ikke gi deg i denne saken som er helt opplagt slik jeg ser det. Jeg har 4 maskiner som er innstallert med XP og SP1 for så senere å oppdateres til SP2 osv. Selv min eldste maskin fra 2001, med AMD XP2400+ kjører oppgradert SP2 uten det minste problem. Jeg må nesten legge til at jeg har bygget alle nevnte maskiner selv, og jeg forventer at butikken jeg handler hos sier fra hvis deler av maskinvare ikke er kompatibel med det jeg samtidig bestillte.

7910650[/snapback]

 

 

1: Det er bare svada du skriver, det ER forskjell på OEM og retail, ring Microsoft og spør, OEM-versjoner er IKKE supportet av Microsoft, retail derimot, ER!

2: HVEM har sagt at det er en maskinvarefeil på maskinen? Ingen! Hvordan kan du da påstå at det er NetShop sin feil? Hvis kunde har lagt inn feil drivere, oppdatert med ymse drivere som ikke er f.eks WHQL-sertifserte, vil dette UANSETT være en brukerfeil og kan derfor heller ikke klandres hverken MS eller NetShop, kun kunden selv.

Hvis det derimot viser seg at det ER maskinvarefeil, da kan jeg gå med på at NetShop har gjort en dårlig jobb.

Lenke til kommentar

Hmm, hadde egentlig ikke tenkt å kommentere, men kan ikke la være..

Reglene i Norge er ikke laget for å beskytte "ekspertene", men den vanlige mann i gata. Uansett hvordan det vris og vendes på så er det Netshop som er den skyldige her.

Hele veien har dem plikt å informere, og jeg kan ikke se at dem har gjort det i denne saken.. Hverken om en ev. kostnad ved reparasjon eller bruk av "feil" OS..

 

Men Netshop vet at de aller fleste vil heller godta en regning som dette enn å bruke masse tid i et usikkert system. Det skal nevnes at jeg ikke er helt upartisk i denne saken, har hatt problemer med Netshop før, men jeg klarer uansett å se denne saken som ganske klar og enkel. Men til syvende og sist vil det bli påstand mot påstand, og i denne saken vil kunden tape. Eneste som skjer med netshop er at dem taper noen kunder, men det har dem råd til.

Lenke til kommentar
Det permo bør gjøre er jo å få tak i en win cd med sp2 for så å installere, for å se om det dette faktisk løser problemet. Dette er noe han burde  ha testet ut før han lagde en "Taskenspilleritråd".  Hvis det viser seg at problemet fremdeles er der etter installasjon av win xp med sp2, vil jeg si at han har en meget god sak ovenfor netshop. Skulle netshop ha rett, så skylder han faktisk netshop en unnskyldning for de meget sterke anklagene han har kommet med.

7909440[/snapback]

 

Hei Lord_Linus:

 

Hvor er de sterke anklagene jeg kommer med? Her er et så pass diffust problem at jeg mener Forbrukerrådet er det organet som best kan skille sol og vind (hvis du skjønner hva som menes med det).

Dette er en tvist mellom to parter der hver av partene kan ha ulik oppfatning av saken. Da det ikke er bevisst eller dokumentert at det er slik eller slik så må en ha lov til å sette saken under diskusjon. ENIG?

Lenke til kommentar
Som Jarmo sier - Det er stor forskjell på retail og OEM...

7910473[/snapback]

Dette er jo bare tull. Den eneste forskjellen på Retail og OEM er at Microsoft gir gratis support over en bestemt tid for Retail.

7910650[/snapback]

1: Det er bare svada du skriver, det ER forskjell på OEM og retail, ring Microsoft og spør, OEM-versjoner er IKKE supportet av Microsoft, retail derimot, ER!

2: HVEM har sagt at det er en maskinvarefeil på maskinen? Ingen! Hvordan kan du da påstå at det er NetShop sin feil? Hvis kunde har lagt inn feil drivere, oppdatert med ymse drivere som ikke er f.eks WHQL-sertifserte, vil dette UANSETT være en brukerfeil og kan derfor heller ikke klandres hverken MS eller NetShop, kun kunden selv.

Hvis det derimot viser seg at det ER maskinvarefeil, da kan jeg gå med på at NetShop har gjort en dårlig jobb.

7912992[/snapback]

Kan du ikke lese? Jeg har jo nøyaktig samme oppfatning av Retail vs OEM som du.

Når det gjelder hva jeg skrev om Netshop så må du nesten lese det jeg faktisk skriver. Det lar seg altså ikke gjøre å i etterkant oppgradere til SP2 når XP og SP1 er innstallert. Dette innrømmer Netshop og sier at det skal være slik selv om de ikke var klar over det på salgstidspunktet. For øvrig har jeg veldig god erfaring med nettopp, Netshop.

Lenke til kommentar

I og med at Netshop holdt maskinen tilbake i over to dager etter såkalt rep. var gjort så har jeg følgelig ikke mulighet til å sjekke maskinen med hensyn til å installere WinXP Pro med SP2. Jeg regner med å ha maskinen hos meg i midten av uka som kommer.

 

I går "fletta" jeg XP med SP2 v.h.a. Autostream og det skal bli spennende å se om dette er "brukerfeilen" som Netshop kalte det.

 

Jeg vil komme tilbake til hvordan det utvikler seg.

Lenke til kommentar

permo: Tror det kunne hjulpet veldig om du hadde postet litt mer detaljer om feilen - i stedet for å skylde på Netshop.

 

BSOD er vel i 90% av tilfellene software-relatert - så om driverne eller softwaren du har installert forårsaker dette, er jo det naturligvis langt utenfor Netshop's ansvar. Så vidt jeg forstår oppstår problemet etter reinstallasjon av windows også - i så fall er det nok driverproblem.

 

1. Beskriv hvordan BSOD oppstår. Når maskinen booter? Når du starter et bestemt program? Totalt tilfeldig?

 

2. Ta foto av BSOD'en slik at vi kan se hva som står, og sjekk event view'eren etter relevante feil.

Lenke til kommentar

En liten oppklaring i hva en OEM lisens kan inneholde...

 

Som sagt Microsoft har ingen plikt til å gi deg support. Etter egen erfaring som stammer fra ca 100 samtaler i uka fra folk med pc spørsmål eller problemer, sender alltid MS kunden videre til den som har support på produktet OEM lisensen er solgt med. Når det gjelder webshoper som selger OEM lisenser uten noe medfølgende maskinvare vet jeg ikke om kunden har tilgang til noen support i det hele tatt.

 

Ved salg av pc med OEM lisens har også pc produsenten f.eks HP, Acer m.fl lov til å legge innhold som hjelpefunksjoner i windows innstallasjonen.

 

Det man også skal vite er om man bytter ut hovedkortet på en maskin med OEM lisens så må du i utgangspuktet kjøpe en ny lisens. Dette fordi at når du registrerer deg hos MS ved førstegangs innstallasjon registreres det hvordan hardware du har. Om du skulle få et defekt hovedkort og velger å kjøpe et nytt og bedre hovedkort vil ikke dette samsvare med hva som er registrert hos MS.

 

Dette gjelder også Vista såklart. Mange velger å kjøpe MS Vista Ultimate for 1700kr i OEM versjon istedet for 5000kr som retail. Hvis hovedkortet ditt da tar kvelden må du kjøpe nøyaktig samme kort for at du skal kunne bruke samme Vista plate.

Lenke til kommentar

Permo:

Du må huske at det er mange medlemmer av Netshop menigheten her på forumet, som blir veldig hårsår når en kritiserer dem. Ikke vet jeg hva som er så spesielt med denne webshopen. Kanskje det er sjokaladen? Eller andre vikarierende motiver?

 

Her beviser vel Netshop at de ikke er et sted for "den vanlige mann i gata" å handle. Kanskje det burde stått klart og tydelig på deres forside:

ADVARSEL: Skal du handle hos oss bør du ha bred erfaring med dataprodukter.

Lenke til kommentar
Permo:

Du må huske at det er mange medlemmer av Netshop menigheten her på forumet, som blir veldig hårsår når en kritiserer dem. Ikke vet jeg hva som er så spesielt med denne webshopen. Kanskje det er sjokaladen? Eller andre vikarierende motiver?

 

Her beviser vel Netshop at de ikke er et sted for "den vanlige mann i gata" å handle. Kanskje det burde stått klart og tydelig på deres forside:

ADVARSEL: Skal du handle hos oss bør du ha bred erfaring med dataprodukter.

7924604[/snapback]

Men slik er det jo hos alle... til og med hvis du kjøper en pc av meg på Expert og du leverer den inn til service og det viser seg at det er software-feil så må du selv betale for frakt + omkostningene rundt sjekken.

Men som sagt handler du på nettet vet du følgende av dette også. Da har du ingen butikk og stikke innom, en mail eller telefon er det du kan gjøre og de driver ikke med noen 20-minutters sjekk over telefon der.

Endret av datating
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...