Gå til innhold

Netshop ASA- brukerfeil eller ikke?


Anbefalte innlegg

Hei cyclo! Tror jeg kjenner deg fra Telio forumet :p

Stemmer det :p

Synes det var et dårlig argument du hadde der. Magefølelse holder ikke her. Ikke rart han har gått i skyttergraven når han har fått Netshop menigheten fra Hardware.no på nakken. Vi må diskutere sak!

7948972[/snapback]

Nettopp derfor jeg skrev at det var en "gut feeling". Fordi det var det det var, og bare en objektiv observasjon. Nå må jeg også spesifisere at jeg har aldri handlet fra Netshop, så jeg har ikke noen meninger om dem.

 

Bare for morro skyld så googlet jeg hans spesifike problem siden ingen andre her virker å ha gjort det. Og det poppet opp med masse saker om nettopp denne maskinen og dette problemet helt fra maskinen ble lansert. Løsningen var:

 

installer clean xp

boot første gang i safe mode og installer sp2

installer driverene

 

Så med litt research kunne kanskje hele greia vært unngått?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kash: Gi deg før du får deg en gratis ferie fra forumet grunnet idiotiske utsagn
Ikke rart han har gått i skyttergraven når han har fått Netshop menigheten fra Hardware.no på nakken

7948986[/snapback]

Mener du at jeg skal utestenges pga dette utsagnet? Dersom du snakker med dine moderator kollegaer så vil du se at mange poster er redigert bort. Poster som prøvde og latterliggjøre trådstarter. Det er en kjent sak at Netshop har en stor stjerne her på forumet, og mange fornøyde kunder. Avogtil kan man være så fornøyd at man mister sin kritiske sans. Da er man blitt endel av menigheten. Så får du bare utestenge meg dersom du ønsker det!

Lenke til kommentar

Kash, jeg ser ikke helt poenget med at du skal fremstille det som om enkelte medlemmer er blinde grunnet "kjærlighet til Netshop". Det hjelper da ikke trådstarter, hvis det er noen innlegg som er grove så får du heller trykke på rapporter knappen.

Lenke til kommentar

Og til de av dere som sier at det er høres merkelig ut at Netshop skylder på at det ble installert feil versjon av os, at man aldri har hørt om hardware som må ha sp2 etc. Dette er feil, dette er helt vanlig og har vært vanlig med alle windows versjonene.

Bare tenk på all hardware som krevde Win98SE og ikke funket på Win98

Lenke til kommentar

Hei.

Etter å ha lest øyet stort og vått så sitter jeg igjen med inntrykket av at jeg faktisk ikke veit hva problemet er akkurat nå!

 

Er det hvem som skal fikse PC'en som er problemet?

eller

er det hvem som skal betale for den utførte "sjekken" av PC'en som er problemet?

eller

er det noe annet jeg ikke har greid å snappe opp?

Lenke til kommentar
Bare for morro skyld så googlet jeg hans spesifike problem siden ingen andre her virker å ha gjort det. Og det poppet opp med masse saker om nettopp denne maskinen og dette problemet helt fra maskinen ble lansert. Løsningen var:

 

installer clean xp

boot første gang i safe mode og installer sp2

installer driverene

 

Jepp, har brukt den metoden noen ganger, til og med trådstarter er klar over den saken. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=491189&st=0

Lenke til kommentar

Permo skrev følgende noen få dager etter han fikk maskinen sin som henvist i trådlenken over. :

 

 

Ja, eg er heilt samd med deg i at det verkar litt rart at SP2 må leggast inn i Safe-modus.

 

Uansett; slik info må kommuniserast raskt slik at frustrasjonane ikkje gjer for mykje skade. Itbutikken burde ha lagt litt meir service inn i dette og muligens kunne maskinene vore ordna utan innsending.

Slik jeg ser det må han jo vært klar over noe allerede i desember 2005, så det er jo litt rart at han ikke har prøvd noe han selv har skrevet.

 

At en så ny maskin må ha en oppdatert windows er vel en selvfølge?

 

Sist men ikke minst, håper jeg at dette ordner seg da denne typen problemer er særs slitsomt.

 

Har du en genuine xp key?

Lenke til kommentar

Syntes det nesten er like greit å stenge denne tråden da den begynner å ese ut i usakligheter.

 

Trådstarter har gitt mangelfulle opplysninger, har tydeligvis noe mangelende kompetanse innen software/hardware og unngår å svare på konkrete spørsmål. Videre har han kjøpt prorgamvaren et sted og maskinen uten programvare et annet sted.

 

Enkelte brukere spammer tråden med innlegg der de ber om bevis for at NetShop har opplyst om at de kan komme til å ta betalt for servicen. Dette på tross at dokumentasjon på dette har fremkommet. Hele tråden blir tung og uoversiktlig å lese, og inneholder utrolig totalt unødvendige innlegg.

 

Trådstarter har fått frem sitt poeng, og det samme har NetShop. Når da x-antall brukere i tillegg har opplyst trådstarter om at de kan fikse maskinen gratis uten en gang å få svar, så anser jeg tråden som død.

 

Det blir opp til hver enkelt person her å gjøre seg opp en mening om saken, men jeg tror det store flertallet av brukerne her heller i selgers favør.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
Da var to stk. personrelaterte poster borte vekk.

 

Vi tillater IKKE drittkasting her i huset og dermed basta.

En usaklig post til og tråden stenges.

 

Mvh

Jarmo  ;)

7950948[/snapback]

 

 

Gjelder det bare privatpersoner? eller gjelder det firma også?

Er ikke i den tidligere omtalte menigheten men det begynner å bli ganske mange tråder rundt om på forumet nå hvor person xxxxx slenger usaklig og ukorrekte påstander om firma xxxxxxx.

 

Dessuten var en av de tidligere postene du slettet et meget godt råd om hvordan man burde forholde seg for å bli ansett som bittelitt seriøs, og ikke på noe måte ment som et personangrep, så dersom Permo følte seg støtt, ber jeg om unnskyldning for det.

Lenke til kommentar
Gjelder det bare privatpersoner? eller gjelder det firma også?

Er ikke i den tidligere omtalte menigheten men det begynner å bli ganske mange tråder rundt om på forumet nå hvor person xxxxx slenger usaklig og ukorrekte påstander om firma xxxxxxx.

 

Dessuten var en av de tidligere postene du slettet et meget godt råd om hvordan man burde forholde seg for å bli ansett som bittelitt seriøs, og ikke på noe måte ment som et personangrep, så dersom Permo følte seg støtt, ber jeg om unnskyldning for det.

 

Vi kan gjerne diskutere om disse sakene her: https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=179

 

Mvh

Jarmo :)

 

ps. vennligst ikke mer OT i denne tråden.

Lenke til kommentar
Selvsagt skal du kunne innstallere disse om du har lyst. Du trekker fram OS som ikke lenger oppdateres og tilbys kundestøtte på av Microsoft, og da kan man jo klart forvente at man kan oppleve problemer på drivere etc. Dermed vil et slikt problem være mer åpenbart.

7946976[/snapback]

Er ikke det samme tilfelle for XP SP1? Er det ikke en stund siden Microsoft avlivet all form for støtte for dette produktet på privatmarkedet?

 

Du må jo konkludere med hva du vil. Når jeg har forklart problemet for Netshop så burde de jo ha guidet kunden fram til hva de selv fant på nettet etter at maskinen ble sendt inn. Jeg tror at de fleste vil synes feilen er noe spesiell når maskinen må ha en WinXP m/ SP2 streamet og ikke kan takle en clean installasjon med SP2 installert i etterkant (dette vil si med det samme; ingen programvare ble installert på maskinen før SP2 ble installert).

7947291[/snapback]

Du sier selv at feilen er spesiell, men allikevel krever du at en stakkars tekniker skal ha full oversikt over alle feil - både nomale og spesielle. Du har ikke litt høye krav? Jeg snakker av egen erfaring - ingen, absolutt ingen, kan forventes å ha oversikt over alle mulige feilscenarier når det gjelder Windows. Er du uenig i dette?

 

Er som sagt villig til å teste maskinen gratis mot betaling av porto.

Har alle versjoner av XP liggende her i huset. (med og uten servicepacks)

 

Trådstarter kan ta kontakt med meg på PM hvis dette er av interesse.

Da vil vi få en 3. parts vurdering av saken.

 

Bare meg  :)

7947333[/snapback]

Det er flere som har tilbudt seg dette, men trådstarter er visst ikke interressert. Kanskje ikke så rart hvis han forventer at saken skal opp for forbrukermyndigheter...

 

Jeg kan ikke lese ut av det du nevner noe som helst om brukerfeil. Trådstarter returnerte da vitterlig en defekt vare. Spørsmålet er om varen var defekt pga brukerfeil eller ikke?

7948548[/snapback]

Så lenge maskinvaren fungerer fint så er den ikke defekt. Den er kanskje ikke kompatibel (jo, det er vel vist til en rekke eksempler som beviser at den er det), men den er ikke defekt. Ikke-kompatibel != defekt

 

 

korp: Mener du virkelig det?

 

Hvis du fyller diesel på bensinbilen din, er det da slik at verkstedet skal dekke arbeidet pga din egen dumhet?

Det står klart og tydelig på ALLE servicebilag o.l. til alle større butikker/nettbutikker - BRUKERFEIL DEKKES IKKE!

Hvorfor må dette mates med teskje??

7948011[/snapback]

Hei.

oysfaerg: Du skjønte tydeligvis ikke poenget.

Men hvis du ble bedt av betjeningen på stasjonen om å fylle diesel på din bensinbil så er det helt klart en brukerfeil! Men hvem har skylden? Brukeren eller den som rådet han til det?

7948751[/snapback]

Har Netshop sagt at man kan "fylle" Windows på PC-en? Hvis ikke så holder ikke analogien din veldig langt. Men morsom var den :)

 

 

Siden Netshop velger å gå ut med infomasjon; kan dere bekrefte at maskinvaren er testet - jgeg synes ikke det kom klart frem av noen av innleggene? Det er jo strengt tatt det som avgjør hvor vidt dette er brukerfeil eller ikke, så lenge Windows ikke er solgt av dere, eller det er anbefalt å bruke kjøperens versjon sammen med PC-en.

Endret av enden
Lenke til kommentar
Dersom dere i Netshop mener at Win Xp clean installasjon med SP2 installert i etterkant er en gammel versjon av Windows, mener jeg at dere har en opplysningsplikt om dette. Det er flere "eksperter" her på forumet som mener at den maskinvaren burde fungere helt fint med nevte OS.

 

Man kan enkelt snu problemstillingen motsatt: Teknikeren deres fant ut at hardwaren dere hadde solgt kunden ikke var kompatibel med OS. Dere mener at det er for gammelt, men det er det siste OS microsoft har utgitt (problemstillingen oppsto vel før Vista).

 

Slik jeg ser denne saken er dette sakens kjerne. Dette samt det jeg vil kalle mangelfull informasjon under reklamasjonsaker på Netshops hjemmeside. Jeg synes problemstillingen kunne vært utrolig interessant å fått belyst i en tvistenemd. Og jeg er ikke overbevist om at Netshop "har sitt 100% på det tørre."

Hei igjen.

 

Joda, ser poenget ditt. Men dette har sin logiske forklaring det også:

"Kjente" problemstillinger bør en support-tekniker hos oss kunne gi gode svar og anbefalinger på, det har vi ingen problemer med å være enige i. I denne saken er dog ikke det tilfelle. Vi var helt ukjent med at XP med SP1 ikke virket på denne PC-en. Dette da absolutt alle maskinene vi har levert fra oss med OS installert på maskinen er med SP2-versjonen på platen. Vi hadde derfor ingen forutsetninger for å kunne vite dette, da det er første gang vi møter problemet.

 

Vi fant derfor først forklaringen her (Google is your friend):

http://support.gateway.com/s/issues/2-1871076238.shtml

 

Som dere ser skjer dette også med maskiner fra Gateway, så sant man har installert annen programvare enn den som følger med.

 

Jeg kan derfor fremdeles ikke forstå at vi kunne gjort noe annerledes, og fakta er stadig at dette problemet ikke hadde kommet om vi hadde levert PC-en med OS.

 

Mvh Svenn-Aage, Netshop

7948999[/snapback]

Er enig i at dette er en logisk forrklaring for dere. For forbrukeren derimot er det irrelevant. At Netshop ikke har tilstrekkelig erfaring med de produktene de fører, bør ikke komme forbrukeren til ulempe. Da bør dere kanskje vurdere og slutte å selge PC`er uten opertivsystem, eller gjøre kunden oppmerksom på problemstillingen når dere selger PC`er uten operativsystem.

Lenke til kommentar
Er enig i at dette er en logisk forrklaring for dere. For forbrukeren derimot er det irrelevant. At Netshop ikke har tilstrekkelig erfaring med de produktene de fører, bør ikke komme forbrukeren til ulempe. Da bør dere kanskje vurdere og slutte å selge PC`er uten opertivsystem, eller gjøre kunden oppmerksom på problemstillingen når dere selger PC`er uten operativsystem.

7951191[/snapback]

 

Posten din faller i sin egen urimelighet, ingen webshop eller butikk gir gratis support for OS som man ikke har kjøpt sammen med maskinen. Det være seg Linux, Windows eller noe annet.

 

Hvilket OS kunden ønsker å installere på maskinen er hans/hennes eget ansvar.

Lenke til kommentar

Man bør jo selv vite at om man kjøper pc uten operativsystem og velger å installere selv kan man oppleve kompatibilitetsproblemer og/eller driverproblemer.

Ellers må kanskje alle butikker begynne å merke alt av hardware/software med en etikett, "kun for avanserte brukere" eller lignende.

 

Hva om jeg da kjøper et hovedkort for P4 sammen med en amd prosessor? Skal jeg da kunne klandre netbutikken, og nekte å betale returporto fordi hovedkortet ikke var merket "Kan ikke brukes sammen med amd prosessorer"?

Lenke til kommentar
At Netshop ikke har tilstrekkelig erfaring med de produktene de fører, bør ikke komme forbrukeren til ulempe. Da bør dere kanskje vurdere og slutte å selge PC`er uten opertivsystem, eller gjøre kunden oppmerksom på problemstillingen når dere selger PC`er uten operativsystem.

7951191[/snapback]

Du snur vel saken på hodet nå, vel?

Når en person velger å kjøpe en PC uten OS, så bør vel ansvaret for å installere OS og få det til å virke påhvile systembyggeren. At man da kan bli nødt til å innhente informasjon om HW-plattformen, laste ned maskin-spesifikke drivere, etc., det anser jeg som selvsagt.

Lenke til kommentar
Er ikke det samme tilfelle for XP SP1? Er det ikke en stund siden Microsoft avlivet all form for støtte for dette produktet på privatmarkedet?

Uten å være ekspert på temaet så trodde jeg at det ikke skulle være noe problem om man innstallerte XP clean, og senere oppdaterte XP med SP2, drivere, hotfixes etc. Her kan kanskje noen eksperter uttale seg. Operativsystemer er jo fremdeles XP, og det har de vel full support på :hmm:

Så lenge maskinen fungerer fint så er den ikke defekt. Den er kanskje ikke kompatibel (jo, det er vel vist til en rekke eksempler som beviser at den er det), men den er ikke defekt. Ikke-kompatibel != defekt

Her er definisjonen av defekt: defekt (av lat. defectus), feil, mangel; lyte; mangelfull, ufullstendig. Kan vi være enige om at problemene som trådstarter skisserer, medfører at PC`en som defekt?

 

Har etterlyst dokumentasjon på Netshop sin informasjon om brukerfeil. Jeg kan ikke se at noen enda har klart å dokumentere dette. Anybody?

 

Edit: feil quote

Endret av kash
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...