Gå til innhold

automatisk viftestyring til BigTyphoon

vinsj

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er ute etter et program der jeg selv kan sette grenseverdier for viftehastighet. Finnes dette?

Skiftet vifte fra den originale c2d vifta til Thermaltake BigTyp. Med den originale kjøleren ble viftehastigheten justert automatisk etter tempen på Cpu, mens BigTyphoon går på samme hastighet uavhengig av cpu temp. Den manuelle justeringa har jo egentlig lite for seg, da det er uaktuelt å skru opp kabinettet hver gang cpu jobber for fullt. Kjører en 6300 @ 2800. Dette funker greit, men for at BigTyp skal kjøle tilfredstillende ved 100% load må jeg justere den såpass høyt at den bråker mye mer enn den originale kjøleren ved idle, da originalkjøleren da gikk ned på hastighet.

Ønsker også å kunne sette grenseverdier for når kabinettviftene skal gå, og på hvilken hastighet. Sånn som det er nå setter de ikke opp farta før cpu begynner å bli rimelig varm.

Har prøvd både det medfølgene PcProbe og SpeedFan, men finner ikke funksjoner for dette der. Håper noen kan være behjelpelig med dette.

Mvh.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Viste seg at jeg måtte slå av Q-fan i bios for å kunne justere kabinettviftene, så nå funker det. Men jeg får ikke justert cpu vifta med software. Med original vifte justeres viftehastighet etter temp, så det er tydeligvis mulig. Den originale cpu-kjøleren er 4-pins, mens BigTyp er 3-pins, har dette noe å si? Går det ev. av å modifisere vifta om til 4-pins? Tenker da på å koble ledning som går til den manuelle justeringsskruen direkte på 4-pins kontakt på hovedkort. Vil dette gjøre at jeg kan justere vifta gjennom software? Hovedkortet er et P5B Deluxe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...