Gå til innhold

Scootern min går i 60 km/t uten trimm

Rambo116

Anbefalte innlegg

scootern min går i 60 km/t når den er helt random.

men vis jeg kjører i 60 da... åsså tar purken meg, hva kan jeg si da??

At " scootern min gikk sånn når jeg kjøpte den...." eller?

å, er et noen lov på at jeg ikke kan kjøre i i 60?

takker for alle svar!

Edit: Domme setninger??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rettigheter i forhold til hva?

Du kommer uansett til å få bot av politiet hvis du blir tatt i 60 km/t.

Hvis du greier å bevise produsenten at den går ulovlig fort originalt, kan du kanskje få dem til å fikse den til maks 45 km/t og kanskje få dem til å betale boten.

Jeg kan aldri tenke meg at du kan legge skylden på den du kjøpte den av, eller kreve at han skal gjøre noe.

Lenke til kommentar

Kom mopeden før 1998 (mener det var da 45km/h-regelen kom), så går de som regel fortere enn 45.

Uansett sier reglene at mopeden ikke skal kjøre fortere enn 45km/h, så om du blir stoppa i 60, så bryter du reglene. Om mopeden kom etter 98, skal den være plombert på 45 så om produsenten selger et produkt uten denne plomberingen bryter de også regler.

Min gamle Pesjå scooter klarte 65 originalt og sperra på 82 (nedover i medvind) siden den kom før 98, men reglene tillot meg kun å kjøre i 45, selv om mopeden lovlig kunne gå i 65. :)

Lenke til kommentar
jammen  jeg kjøpte den ikke ny... brukt....    har jeg noen retigheter da?

7907382[/snapback]

Hva er problemet? Er det ikke bare å holde seg til den hastigheten du har lov til å kjøre i?

Bilen min går i opp mot 200 som max. Alikevel klarer jeg fint å holde 60 i 60-sonen...

Lenke til kommentar
Kom mopeden før 1998 (mener det var da 45km/h-regelen kom), så går de som regel fortere enn 45.

Uansett sier reglene at mopeden ikke skal kjøre fortere enn 45km/h, så om du blir stoppa i 60, så bryter du reglene. Om mopeden kom etter 98, skal den være plombert på 45 så om produsenten selger et produkt uten denne plomberingen bryter de også regler.

Min gamle Pesjå scooter klarte 65 originalt og sperra på 82 (nedover i medvind) siden den kom før 98, men reglene tillot meg kun å kjøre i 45, selv om mopeden lovlig kunne gå i 65. :)

7917702[/snapback]

Min bror har en tsx, og uten at jeg husker den nøyaktige ordlyden står det skrevet (i vognkortet) noe om at den har vært kjørt på ruller og godkjent slik den var, med en hastighet på 60km/t. Med stempel fra politiet.

:whistle:

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar
jammen  jeg kjøpte den ikke ny... brukt....    har jeg noen retigheter da?

7907382[/snapback]

Hva er problemet? Er det ikke bare å holde seg til den hastigheten du har lov til å kjøre i?

Bilen min går i opp mot 200 som max. Alikevel klarer jeg fint å holde 60 i 60-sonen...

7917728[/snapback]

Hvis det er kontroll og de ser at den går i 60 så tror de at den er trimmet.

Lenke til kommentar
Hvis det er kontroll og de ser at den går i 60 så tror de at den er trimmet.

7920785[/snapback]

Nettopp derfor jeg foreslo at han ikke skulle kjøre fortere enn det han har lov til...

Eller lærer man først å se på speedometeret når man tar bil-lappen?

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar
Nettopp derfor jeg foreslo at han ikke skulle kjøre fortere enn det han har lov til...

Det har ikke noe å si hvor fort han kjører, så lenge mopeden har mulighet til å kjøre fortere enn 45 km/t på flat mark.

7926033[/snapback]

Om den kom før reglene om 45km/h, så kan den gå fortere enn 45 på flat mark, men Vegtrafikkloven ellerno påpeker at du ikke har lov å kjøre fortere enn 45 (selv om den kan gå fortere) på norske veier.

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle det ikke det?

Skulle alle mopedførere ha blitt tvunget inn på verksted i 1998 for å få plombert mopedene sine?

Som han over påpeker, så er man ikke nødt å kjøre bånn gass selv om man kjører moped. Både lettsykler, biler og andre kjøretøy greier å holde de fartsgrensene som er satt. Det er bare mopedistene som ikke greier å holde 45-grensen.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...