Gjest Bruker-95147 Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Heisann alle sammen. Vi er tre "amatører" på området Webutvikling som trenger gode råd. Vi har en knasende god forretningside og vil vekke litt oppsikt via webben. Ser for oss å bruke mellom 10-15 tusen Norske oljedaler på en webside. Hva kan man "forlange eller forvente" for den summen? Innholdet er ferdig og da gjenstår oppsettet ...? Vi "drømmer" om en side som "flasher" den heldige surfer slik at denne ikke glemmer oss så lett. Ser for oss animasjoner og spennende "overganger" som leder "lammet til slaktebenken" på en naturlig og behagelig måte. Hva bør/må vi forlange av leverandøren ut fra summen? Tilslutt vil jeg dere skal vurdere denne tilbakemeldingen som leverandøren har gitt ...? HEisann og takk for i dag. Jeg var innom siv i dag >for å sjekke opp min logo > og da fortale hun noe om at hun hadde glemt å >si noe anngående domene til > oss. det er mulig dere allerede vet det, men >det var noe med at når vi > kjøpte domene så kunne det hende at vi også >kjøpte en mal til oppsett. > dersom vi ikke hadde kjøpt et kom det i >tillegg i pris. Hun kommer sikkert > til å fortelle om det. Vet ikke hva >hun mener.> Ha en fortsatt strålende kveld. Setter umåte pris på alle gode råd. Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Du kan jo tenke på det slik: byråtimespris er i snitt på ca 800 kr. Så kan du se at for 15 000 kr får du rett under 19 timer. Det er under 3 arbeidsdager. Det vil jo være møter (1 - 2 timer) feilretting og justeringer på tilbakemeldinger (1 - 2 timer) og da sitter du igjen ca 15 timer. Man får ikke mye til på 15 timer. Så for å være ærlig brutal. Kjøper du leveranse fra ett etablert byrå så vil du ikke få stort for 15 000. Men finner du en freelancer (som meg) så kan du få en hel del mer for pengene. Men husk at den billigste er ikke nødvendigvis den beste. Husk også at hvis dette er ditt firmaes ansikt utad så er det EKSTREMT viktig at den er tillitsfull og profesjonell. Det sitat du la til skjønner jeg nesten ikke. Har du fjernet ord?? Men det lille jeg skjønte så virker det som om noen tok det for gitt at når de har kjøpt ett domene så skal de også få websider som de kan "fylle ut med innhold". Det er jo overhode ingen selvfølge. AKIRA Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Til orientering: Flashsider er absolutt ikke å anbefale. Det ødelegger brukervenligheten betraktelig og er som oftest trege og vanskelige å navigere i. I tillegg til at sidene blir mindre tilgjengelige og ikke vil bli indeksert av Google. Så vis sidene dine faktisk skal ha noe innhold og ikke bare skal gi leserne en design/teknologi-opplevelse bør du ikke bruke flash. (Bare si fra vis du ikke syns det hørtes overbevisende nok og vil vite mer.) Når det gjelder leverandør tviler jeg på at du vil få noe som gir brukerne en veldig spesiel og unik brukeropplevelse vis du ikke spytter inn mer enn 15.000. Vis du skal gjøre det billig kan det absolutt være en idé å skjekke ut freelansere. De har faktisk ofte mer peiling enn de profesjonelle. Dog bør du vite hva du har med å gjøre, for det er mange som ikke gjør noen god jobb heller. Spesielt når du har med flash å gjøre. Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Overhode ikke enig i den kategoriske avfeingen av Flash som ubrukelig på gode websider. Det er en 100% subjektiv mening. Men det er sant at man må som med alle verktøy vite hva man gjør og tenke nøye igjennom brukervennligheten. Ikke falle i de klassiske fallgropene med lange animasjoner før innholdet kommer. AKIRA Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Vi ser for oss en enkel velkomstside hvor man møter logoen og underline som ved å trykke på denne blir animert, og åpenbarer en velkomstside som "treffer". Ikke bare på grunn av animasjonen men heller "budskapet" som da skal treffe kunden i solar plexus ... Høres vel ikke så vanskelig ut ... Noen av dere som har lyst til å tjene disse pengene, og kanskje sammen med "amatørene" utvikle siden? Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 (endret) Overhode ikke enig i den kategoriske avfeingen av Flash som ubrukelig på gode websider. Det er en 100% subjektiv mening. Men det er sant at man må som med alle verktøy vite hva man gjør og tenke nøye igjennom brukervennligheten. Ikke falle i de klassiske fallgropene med lange animasjoner før innholdet kommer. 7900174[/snapback] Det er nok absolutt ikke en 100% subjektiv mening. Grunnen til at flash som oftest er et dårlig alternativ er at det er en ikke er designet for å lage websider i. Bl.a. er det veldig vanskelig for søkemotorer og indeksere innholdet. Og selv om Google har utviklet teknologi for å lese flash filer er det ingen måte å linke direkte til forskjellige sider i en flash fil, siden sidene ikke har unike URL-er. Det er også vanskelig for blinde og svaksynte personer å få tilgang til innholdet, bl.a. fordi presentasjonen ikke på noen måte kan tilpasses og informasjonen ikke er merket opp sånn at det er mulig for en datamaskin å skjønne at dette er en link osv. Siden Flash er også et lukket format og krever en ekstern avspiller vil siden heller ikke være tilgjengelig for folk som av en eller annen grunn ikke bruker moderne desktop nettlesere. (F.eks. folk som bruker mobile enheter, eller ikke har en kraftig nok datamaskin eller internettlinje til å takle flash). PencilCase: Vis du tenker på en intro-greie syns jeg du bør tenke deg om. Intro greier er helt unødvendige og har sjelden noen funsjon i det hele tatt. Det eneste jeg føler de gjør er å bruke opp tiden min. Men vis du går for det. Sørg i det minste for å ha en skip knapp lett tilgjengelig. Endret 8. februar 2007 av JonT Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Fult opp med mine kunder desverre!! AKIRA Lenke til kommentar
Chasseur Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 JonT, ro ann litt a. Du vet jo ikke en gang målgruppen hans? Om målgruppen hans er windows brukere i 20-30 års alderen er flash ett ypperlig virkemiddel for å få frem ett budskap enten du vil. Enten du vil eller ikke må du innse at flash fungerer, når det blir brukt riktig, til riktig tid og riktig medium og riktig målgruppe. Bare for å frem hva jeg mener: Ta en titt på miniclip.com, verdens største privateide nettside. Den bruker flash. Jeg vil vel egentlig anbefale og enten bruke ett ordentlig firma, og heller svi av litt mer penger, om ideen din er så god som du skal ha det til. Forsåvidt er det nok sikkert ikke så dumt med en etablert frilanser heller, man da er det vel sikkert lurt å prøve å finne ham på nettet, istedenfor å søke etter ham her. Finner du ikke ham(/hun) ved noen googlesøk viser vel egentlig det strengt tatt at han ikke kan det han driver med. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Takk for mange konstruktive råd og vink Og ja målgruppen er i hovedsak spisset mot gjsnitt. 30 åringer med noe "avansert" forståelse og behover. Skal foreta en grundig sjekk via goggle og se hva som spretter opp. Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 JonT, ro ann litt a. Du vet jo ikke en gang målgruppen hans? Om målgruppen hans er windows brukere i 20-30 års alderen er flash ett ypperlig virkemiddel for å få frem ett budskap enten du vil. Enten du vil eller ikke må du innse at flash fungerer, når det blir brukt riktig, til riktig tid og riktig medium og riktig målgruppe. Bare for å frem hva jeg mener: Ta en titt på miniclip.com, verdens største privateide nettside. Den bruker flash. 7905357[/snapback] Miniclips bruker så vidt jeg kan se html, og kun flash på ting som ikke kan formidles på noen serlig bedre måte for søkemotorer, mobile enheter, blinde og funsjonshemmede personer og annen programvare som bruker innholdet på websider. Når det gjelder målgruppen er det ikke sikkert en flashside (ren flashside, ikke webside med noe flash innhold) vil være noe serlig bedre for brukerne. Uansett er det ikke bare et spørsmål om hva som er best for flertallet av brukerne det er også et etisk dilemma fordi flash bryter med tilgjengelighetsprinsippet til internett (i hvert fall på noen av måtene det er brukt). Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 PencilCase: Vis du tenker på en intro-greie syns jeg du bør tenke deg om. Intro greier er helt unødvendige og har sjelden noen funsjon i det hele tatt. Det eneste jeg føler de gjør er å bruke opp tiden min. Men vis du går for det. Sørg i det minste for å ha en skip knapp lett tilgjengelig. 7900515[/snapback] Jeg tenker på en intro, men da en "lynkjapp" en, hvis det går an da ...? Men uannsett så er det til nå bare noe man fabulerer om, og er takknemmelig for proffe synspunkter. Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Jeg tenker på en intro, men da en "lynkjapp" en, hvis det går an da ...? 7906597[/snapback] Kommer som sakt ann på siden. Er det en opplevelsesside kan det være greit å bruke en intro som et virkemiddel. Er det en infoside er introer (uansett lengde) bare plagsomme. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Introen skal symbolisere utfordring/utvikling og ender med en "mulig" opplevelse mener jeg. Infoen kommer senere. Det er nettopp dette førsteintrykket som skal trigge kunden til å gidde å lese infoen. Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Ok, det kan kanskje bli bra. Men sørg for å ha en skip knapp + en funsjon som gjør at folk som nettop har besøkt siden din, og kommer tilbake for å skjekke ut noe en gang til slipper å se introen. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 Du må i tillegg huske på at det sitter endel restriktive nettverksadministratorer rundtomkring som ikke legger inn plugins og slikt. De som benytter det nettverket vil ikke kunne se siden din. Så ved å kun bruke flash, stenger du endel brukere ute. Ørjan... Lenke til kommentar
Left Blank Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Jeg må si meg enig med JonT her. Den eneste typen flash websider fungerer til er opplevelses sider og portfølje sider for design firmaer, evt showcase sider og slike ting. Flash kan også effektivt brukes til små eye candy menyer etc, men fortsatt ha php/html som basis for backend i websiden, det funker rimelig greit. Du sier det er en forretningsside, da lurer jeg på hva slags forretning? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Personutvikling ........! Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 http://www.lifelike.se/ Denne er ikke så gærn. Ørjan... Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Den var så slick at jeg nesten begynte å sikle .... Men for noe slikt noe så snakker vi vel om en helt annen pris ...? Lenke til kommentar
Runar Skrevet 14. februar 2007 Del Skrevet 14. februar 2007 Den var så slick at jeg nesten begynte å sikle .... Men for noe slikt noe så snakker vi vel om en helt annen pris ...? 7941928[/snapback] 10 til 15 tusen? Du kan jo alltids ta kontakt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå