Gå til innhold

D40 - hvilken zoom bør jeg velge?

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg nettopp et D40 m/ Sigma 10-20 mm. Er veldig fornøyd.

Ønsket et raskt og enkelt kamera med toppe 2-3 objektiver. Dette er derfor en start.

Neste valget vil vli en zoom fra vidvinkel og oppover men er her i tvil om jeg burde slå til å spandere den relativt dyre Nikon 18 - 200 mm AF-S VR eller dele denn delen i to? F.eks Nikon 18-70mm og senere en Nikon 55-200?

Jan Broder

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo en av de beste all-round objektivene der ute uansett produsent denne 18-200en til Nikon, men du vil sikkert kunne oppleve større optisk kvalitet ved å dele den i to. Muligens blir det mer lyssterke objektiver av dette og.

Det blir på en måte et valg hvor du må prioritere selv, bærbarhet mot kvalitet og penger er også inne i bildet.

Lenke til kommentar

18-200 regnes vel for å være like god på skarphet og fargegjengivelse som 18-70 i 18-70-området. Ulempen er relativt kraftig og kompleks tønneforvrengning ved vidvinkel, men siden du alt har en svært rettegnende 10-20, til kritiske opptak så er vel ikke det noe avgjørende poeng?

18-200 taper seg vistnok en del oppover i brennviddeområdet. Jeg kjenner ikke 55-200G noe særlig, så jeg vet ikke hvilken som er best på teleområdet.

Siden 18-200 også gir VR, så ville jeg nok gått for den fremfor to andre. 18-70 + 55-200 blir vel uansett 4000 eller der omkring?

Lenke til kommentar

stikk på foto.no bruktmarked og finn deg en 18-70 brukt der, de går for rundt 1700-2000 i god stand... 18-200VR er også et alternativ, men koster jo betraktelig mer. Ellers kan du jo titte litt etter 24-120VR, mener å huske at stavanger foto har en annonse ute på foto.no nå, 3500kr..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...