Gavekort Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Jeg var inne på pcworld og leste at man måtte ha vista for å få DirectX 10 (det kan også være omvendt kanskje ) Skal snart kjøpe et 8800GTS og da må jeg jo ha DX10 !! Lenke til kommentar
Chevelle Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Stemmer att man må ha Vista for og få dx10. Er vist ikke noe planer om og slippe dx10 til XP. Lenke til kommentar
skylinepower Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 så de som har G80 kort kan kjøre dx10på xp`? Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 (endret) Skal snart kjøpe et 8800GTS og da må jeg jo ha DX10 !! 7898338[/snapback] Man MÅ ikke ha Vista og DirectX 10 for å kunne benytte 8800-kort. G80-prosessoren som sitter på 8800-kortene er bakoverkompatibel med DirectX 9.0c, og det er anslått at de fleste 8800-kortene vil 'jobbe' med det meste DirectX 9.0-spill/kode siden det vil ta tid før vi ser de første DirectX 10-spillene (som til å begynne med nok også vil støtte Vistas DirectX 9.0L), og mye lengre tid for ekslusive DirectX 10-spill. DirectX 9.0c (XP) og DirectX 9.0L (Vista) vil nok fortsatt være de dominerende API'ene det neste året eller to. Endret 8. februar 2007 av skag1 Lenke til kommentar
Loke_h Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Du kan jo oppgradere til Vista senere. Kortet fungerer jo utmerket i XP, bare ikke med DX10 støtte. MS er jo litt smarte her, og nærmest tvinger alle gamerz over på Vista. Lenke til kommentar
Hagr Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 nja. vil egentlig ikke si det heller.. Ytelsesøkningen er visst minimal i forhold til G80 på DX9 og DX10 Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Entusiast-gamere er et nisjemarked. Ikke alle som har hverken råd eller interesse av å kjøpe DX10-kort, samt Vista kun for DX10-støtte, spesielt pr. i dag da det ikke eksisterer ett eneste DX10-spill. Lenke til kommentar
Loke_h Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Hvis du ikke bare "må ha det aller beste", er det ingen grunn til å oppgradere til Vista riktig ennå. Det tar nok en stund før vi får spill som krever DX10-støtte for å kjøre. PS: Bare presiserer at jeg ikke på noen måte sier at Vista er bedre enn XP, pr i dag ihvertfall. :-) Lenke til kommentar
Avean Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Skal snart kjøpe et 8800GTS og da må jeg jo ha DX10 !! 7898338[/snapback] Man MÅ ikke ha Vista og DirectX 10 for å kunne benytte 8800-kort. G80-prosessoren som sitter på 8800-kortene er bakoverkompatibel med DirectX 9.0c, og det er anslått at de fleste 8800-kortene vil 'jobbe' med det meste DirectX 9.0-spill/kode siden det vil ta tid før vi ser de første DirectX 10-spillene (som til å begynne med nok også vil støtte Vistas DirectX 9.0L), og mye lengre tid for ekslusive DirectX 10-spill. DirectX 9.0c (XP) og DirectX 9.0L (Vista) vil nok fortsatt være de dominerende API'ene det neste året eller to. 7899456[/snapback] Er anbefalt å kjøre 8800 serien på Vista. Har 8800GTS selv og det er natt og dag forskjell selv i gamlere spill. Du får en drøss med flere grafikkmuligheter samt HDR og grafikk generellt er utrolig mye bedre. Lenke til kommentar
Loke_h Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Har du tester som viser at Vista er bedre enn XP med 8800. Eller er dette bare personlig erfaring? Har ikke sett noen tester som konkluderer med at Vista er bedre ennå. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 (endret) Du får en drøss med flere grafikkmuligheter samt HDR og grafikk generellt er utrolig mye bedre. 7899649[/snapback] Dette har jeg vansker med å ta for god fisk da et spill ikke helt uten videre endrer sine renderingsalgoritmer bare fordi det er et annet operativsystem og/eller en annen API (DX9.0L i dette tilfellet). Uansett, så er det jo DX8.1/DX9.0/DX9.0c-spill du snakker om, noe som betyr det ikke er ekstra funksjonalitet med mindre du allerede har tilgang til DX9.0L- eller DX10-spill (altså, SM4.0 versus SM3.0 i DX9.0c, SM2.0 i DX9.0, osv) - noe jeg tviler sterkt på. Det eneste jeg kan tenke meg er forskjellig mellom XP og Vista er slikt som antialiasing, anisotropic filter, og kanskje HDR alt etter hvorvidt dette er algoritmer i drivere eller spillet, osv. Endret 8. februar 2007 av skag1 Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 http://www.winmatrix.com/forums/index.php?showtopic=9550 Se på de bildene da, her ser dere at dx 10 er jo skikkelig oppskrytt DX10 finnes kun på vista idag, så du må ha vista for å bruke dx10. Bruker du et dx10 kort i winXP så får du kun utnytta dx9 delen. Thats life. Men det er neppe så mange som benytter vista om 1år, så tror ikke det blir noe krise om du ikke gidder å kjøpe dx10 kort nå. Passe teit å lage spill for 5% av et potensielt marked spør du meg. (ryktes jo at conan ble utsatt fordi de må finpusse dx9. Er visst et dx10 spill det). Har prøvd å lese meg opp på dx10, ikke lett da det er mye svada ute å går. Mye cpu intensive ting som kan flyttes til gpu med dx10. - Man får utnytta shader bufferene i dx10 siden de deler felles buffer, istedet for idag hvor et spill som bruker mye VS og lite PS, så vil PS bufferen ikke bli utnytta. I DX10 så kan man få utnytta den ledige kapasiteten. - Effekter som motion blur, light bloom, og HDR vil være med på å gjøre scenene langt bedre. Litt vanskelig å forklare disse effektene med få ord, sjekk ut wiki så er det lettere å forstå. HDR er kanskje vel teknisk med tanke på hvordan rgb data funker idag, og fordelen med å fremstille og behandle det med flyttall. - En ny geometri shader. Mulighet for å lage, manipulere og fjerne 3d modeller for å si det enkelt. Det får man jo ikke gjort i VS idag. Prosesser med å lage shadow volume kan i sin helhet flytte til gpu, det er jo ganske intensive oppgaver. Spill som C&C hvor man har mange like figurer, der blir de jo idag behandlet en og en i cpu, dette kan gjøres i GPU hvor de kopieres rundt, modifiseres, flyttes og rendres hele bunten i one-go. Partikkeleffekter som røyk, der masse punkt med hver sin transparange røykflekk blir idag gjort i cpu. Kan flyttes til gpu, kopieres opp og flyttet rundt. Er en del andre ting også, men litt vrient å forklare dem som sagt. Men er mye for utviklerene i DX10 som ikke nødvendigvis er lett å vise i konkrete tiltak for forbrukeren. Men det går på at det er lettere og friere å kode selve rendringsrutinen, enklere å debugge det, mindre kluss med alle de ørten hardware versjonene .... bla bla bla ... men det fører til bedre kvantitet og kvalitet for samme pris kan man på en måte si da. Er vel en sannhet med modifikasjoner sikkert. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Mange av bildene i den posten du lenker til er bekreftet falske. Se bl.a her. Lenke til kommentar
mitzui Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Hvis du ikke bare "må ha det aller beste", er det ingen grunn til å oppgradere til Vista riktig ennå. Det tar nok en stund før vi får spill som krever DX10-støtte for å kjøre. hvor lang stund da? syntes noen drev å babla om noe pacher til company of heroes, og flight sim x. har lasta ned den siste pach til coh, hvor det var rykter om dette var denne, men merka ikke store forskjellen!! kjøpte meg ett gts kort for 1 uke siden, å den dx driveren i som fulgte med, er det dx10? Lenke til kommentar
Loke_h Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 (endret) Hvis du ikke bare "må ha det aller beste", er det ingen grunn til å oppgradere til Vista riktig ennå. Det tar nok en stund før vi får spill som krever DX10-støtte for å kjøre. hvor lang stund da? syntes noen drev å babla om noe pacher til company of heroes, og flight sim x. har lasta ned den siste pach til coh, hvor det var rykter om dette var denne, men merka ikke store forskjellen!! kjøpte meg ett gts kort for 1 uke siden, å den dx driveren i som fulgte med, er det dx10? 7988351[/snapback] Vanskelig å vite eksakt dato, men mange DX10 spill på gang nå. Vår sommer tidligst. Ca. release dates: Crysis :Q2/Q3, 2007 Unreal T. 3 : Q1/Q2? 2007 Alan Wake : 2007 Hellgate London : Q3 2007 Bioshock : Q2 2007 Age of Conan : ? Spill med DX10 support. Supreme Commander (patch ca. midten av mars?). Company of Heroes (mars? 2007) Flight Sim X. Tror ikke DX10-patchen er ute ennå. Endret 21. februar 2007 av Loke_h Lenke til kommentar
mitzui Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 takk for det du, kjekt å vite. er litt små utolmodig til å se hva dette 8800 kortet mitt er godt for!! mener jeg merka litt forskjell på 3dmark 06 testen, eller er det bare meg? du vet kanskje om noen slags tester hvor du kan se forskjellen loke? Lenke til kommentar
Loke_h Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 (endret) takk for det du, kjekt å vite. er litt små utolmodig til å se hva dette 8800 kortet mitt er godt for!! mener jeg merka litt forskjell på 3dmark 06 testen, eller er det bare meg? du vet kanskje om noen slags tester hvor du kan se forskjellen loke? 7989161[/snapback] Her er noen demoer ihvertfall. De øverste krever 8800. http://www.nzone.com/object/nzone_downloads_nvidia.html Driverne til DX10 er vel litt umodne fortsatt, så du vil nok merke forskjell etterhvert. 3DMark 06 støtter bare DX 9.0c 3DMark 07 skal støtte DX10 og firekjerne-CPU. Da får du testa skjermkortet skikkelig. Det er såvidt over et år siden release av 3DMark 06, så da er det på tide at 07 kommer. Endret 21. februar 2007 av Loke_h Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå